arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰

رییس کل، مستاصل/ قمار رسمی در تهران!

اگر چه مشخص بود که بهمنی به دلیل اینکه برخی دانسته تلاش میکنند تا زحمات او و همکارانش به نتیجه نرسد , عصبانی است و به همین دلیل لفظ قماررا بکار برده اما همین مساله باعث شد تا خیلی ها که دراین بازارفعالیت دارند دامن خود را لکه دار شده ببینند وبه ان واکنش نشان دهند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروز وقتی رییس کل بانک مرکزی پشت تریبون قرار گرفت میدانست که اظهاراتش بازتابهای زیادی خواهد داشت و از سوی برخی اهالی بازار سرمایه مورد هجمه قرار خواهدگرفت , اما این روزها او انقدر تحت فشار قرار گرفته که دیگر ازرایزنی های پشت پرده ناامید شد و تصمیم گرفت رودرروی خبرنگاران سفره دلش رابازکند .

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، او اخرین با ودرجلسه هیات دولت بود که با تشر رییس دولت روبروشد , " اقای بهمنی به این ماجرای بورس بازی سکه و طلا خاتمه دهید" و نگاههای اعضای کابینه بود که در پی این اظهارات بر چهره برافروخته بهمنی فرود امد , یعنی او حتی نمیتواند یک بازار را کنترل کند .

اقای رییس کل مستاصل شده بود , اگر سکه نمیفروخت یا به قمیت بازار عرضه میکرد , متهم به همراهی با دلالان میشد و برخی نیز که دوست دارند همه چیز را سیاسی کنند میگفتند مابه التفاوت نرخ سکه ازاد و بهای جهانی را خرج انتخاباتی جریان انحرافی میکند و اگر میفروخت وبه قیمت جهانی میداد , بازهم متهم بود که عده ای شب درمقابل بانک میخوابند وصبح با خرید 5سکه 400هزار تومان سود میکنند ودلال بازی راه انداخته این سکه فروشی بانک مرکزی .

اما این بار مقابل خبرنگاران بود , همانهایی که طی روزهای اخیر تا توانسته بودند این مرد اقتصادی راتحت فشار مطبوعاتی قرار داده بودند و اعصابش هم از این قیمتهای عجیب بازار اتی فروش سکه که خود به نوعی به بازار سکه علامت میداد که قیمتها را پایین نیاورند حسابی بهم ریخته بود ,پس فرصت را غنیمت شمرد واز طرح جدیدش , یعنی پیش فروش سکه خبر داد , یعنی همان کاری که دربازار اتی انجام میشود , با این تفاوت که خبری از قیمتهای بالای 800هزارتومان نبود ونرخ عرضه 530 تا 540هزار تومان اعلام شد .

محمود بهمنی همچنین گفت: با طرح پیش‌فروش سکه بانک مرکزی امکان خرید یک تا هزار سکه وجود دارد و بلافاصله پس از پیش‌فروش اقدام به ضرب سکه و ارائه آن می‌کند.

وی گفت: پیش‌فروش سکه در ۲۰ هزار واحد بانکی انجام می‌شود و پس از سه تا چهار ماه سکه‌ها ارائه می‌شود تا قیمت کاذب ۶۰۰ هزارتومان در بازار فرعی از بین برود.

وی ادامه داد: قیمت سکه در بازار معاملات آتی ۸۴۲ هزار تومان است و ۵۰ درصد سود ظرف سه تا چهار ماه دریافت می‌شود و به همین دلیل با آن برخورد می‌شود. بانک مرکزی تنظیم بازار را بر اساس قیمت جهانی انجام می‌دهد و معامله برای ماه‌های آینده بدون پرداخت پول قمار است.

رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار باید بالاخره قیمت‌ها را کاهش دهد و با اشاره به کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: هر چند بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کرده اما بازار قیمت‌ها را کاهش نداده است.

وی ادامه داد: از آنجا که فعالان بازار، سکه‌ها را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند و کاهش قیمت منجر به ضررشان می‌شود و به همین دلیل نمی‌خواهند قیمت سکه افت کند.

بهمنی با اشاره به کاهش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تصریح کرد: با این وجود بازار قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و این چیزی جز تقاضای کاذب و سود جویی برخی افراد نیست.

قمار در یک مکان رسمی
اگر چه مشخص بود که بهمنی به دلیل اینکه برخی دانسته تلاش میکنند تا زحمات او و همکارانش به نتیجه نرسد , عصبانی است و به همین دلیل لفظ قماررا بکار برده اما همین مساله باعث شد تا خیلی ها که دراین بازارفعالیت دارند دامن خود را لکه دار شده ببینند وبه ان واکنش نشان دهند .

محمدرضا پورابراهیمی ـ عضو شورای عالی بورس ـ اولین فردی بود که به نزدیکترین خبرنگار مراجعه کرد و، گفت: «اظهارات نسنجیده آقای بهمنی رییس کل بانک مرکزی ایران در مورد معاملات آتی سکه در بورس کالا و قمار خواندن آن، تاسف‌برانگیز است.»

به اعتقاد او اظهار نظر درباره‌ی بازار سرمایه باید با ابراز شاخص‌ها و قوانین آن بطور کامل همراه باشد، اما کسانی که به صورت تخصصی در جریان قرار‌داد‌ها و معاملات آتی طلا و سکه هستند، می‌دانند که این قرار‌داد براساس مجوزهای قانونی و پس از تایید کمیته‌ی فقهی و تصویب شورای عالی بورس در چارچوب ضوابط مشخص انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: اطلاق واژه "قمار" از سوی رییس کل بانک مرکزی به قرار‌دادهای آتی نوعی اجحاف به فعالیت‌های بازار سرمایه است.

عضو شورای عالی بورس همچنین اظهار تعجب کرد که رییس کل بانک مرکزی به عنوان عضو شورای عالی بورس چنین اظهار نظری کرده است و گفت: آقای بهمنی به عنوان عضو شورای عالی بورس تمام قوانین و مقررات تصویب و ابلاغ شده را تایید می‌کند؛ اگر ایشان ابهامی دراین باره دیده یا داشته است، باید در جلسات شورای عالی بورس مطرح می‌کرد و یا جلوی تصویب را نیز می‌گرفت نه اینکه پس از سه سال شروع معامله‌های آتی با چنین اظهار نظری به بازار سرمایه جفا کند.

وی درباره‌ی بخشی دیگر از سخنان آقای بهمنی مبنی بر اینکه معامله برای ماه‌های آینده بدون پرداخت پول "قمار" است، نیز اظهار کرد: 10 درصد از ارزش سکه از فعالان قرار‌داد‌های آتی اخذ و به این ترتیب ضمانت لازم دریافت می‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: همیشه قرار‌داد‌های آتی براساس قیمت نقدی معاملات پایه تعریف می‌شوند و اگر قیمت نقدی در بازار به هر طریق افزایش یا کاهش یابد، در معاملات آتی هم متناسب با آن شاهد افزایش یا کاهش خواهیم بود.

به گفته‌ی رییس هیات مدیره‌ی بورس کالا متولی تنظیم قیمت طلا و سکه در بازار ایران بانک مرکزی است و افزایش و کاهشی که در نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی در ماه‌های گذشته در زمینه سکه و طلا وجود داشته است، باعث افزایش یا کاهش قیمت سکه در بازار آتی شده است.

او افزود: ما نیز افزایش قیمت سکه را غیرمتناسب با قیمت جهانی طلا می‌دانیم و از آن استقبال نمی‌کنیم، اما اینکه این قیمت منطقی شود باید متناسب با عرضه و تقاضا صورت گیرد.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: به وجود آمدن بازار بسیار سنتی عرضه سکه توسط بانک کارگشایی و نبود انطباق آن با نیازهای فعلی جامعه موجب نبود قیمت منطقی در بازار شده است و لذا براساس آن قیمت های آتی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با تاکید دوباره بر گلایه شدید فعالان بازار سرمایه از اینکه رییس کل بانک مرکزی فعالیت بخشی از آن را زیر سوال برده است، گفت: از آقای بهمنی انتظار داریم که هر مجموعه وظایف خود را عمل کند زیرا زیرسوال بردن اقدامات قانونی و انجام شده براساس ضوابط و مقررات مورد تایید مراجع قانونی کشور جفا به فعالیت‌های خوب بازار سرمایه است.


شوک بهمنی به بازار معاملات اتی

درعین حال به نظرمیرسد که بهمنی به انچه مدنظرش بود , یعنی شوک به قمتهای گزاف سکه در بازار معاملات اتی دست یافته باشد چرا که یک مقام آگاه با تأکید بر اینکه اظهارات امروز رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش سکه شوک بزرگی را به معاملات آتی سکه وارد کرد، گفت: از زمانی که این سخنان در سایت‌ها منتشر شد تماس‌های تلفنی زیادی از سوی معامله‌گران با کارگزاری‌ها گرفته شد که ابهامات متعددی را مطرح می‌کردند..

وی با اشاره به اینکه با این اقدام ترس زیادی در معامله‌گران ایجاد شده است، افزود: یکی از سؤالات فعالان معاملات آتی این است که آیا قرار است بانک مرکزی بازاری جدا از معاملات آتی بورس کالا راه‌اندازی کند که این مسئله با توجه به وظیفه بانک مرکزی در خصوص نظارت بر دستگاه‌ها مغایرت دارد یا اینکه می خواهد در بورس کالا عرضه کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگزاران سر در گم هستند که تکلیف انها چه می‌شود، بنابراین بانک مرکزی باید به این ابهامات پاسخ دهد. در صورتی که بخواهد رقیب بورس کالا شود این اقدام درست نیست ولی اگر بخواهد سکه را در معاملات آتی عرضه کند بورس کالا از این مسئله استقبال خواهد کرد ولی در غیر این صورت اطمینان مردم از این بازار از بین می‌رود.

این مقام آگاه تأکید کرد: وزیر اقتصاد مدتی پیش از پیشرفت و رونق بورس به خصوص معاملات آتی استقبال کرد ولی در حال حاضر با اظهارات امروز رئیس کل بانک مرکزی و اینکه به عنوان رقیب بورس کالا وارد بازار شود، مطرح شده که باعث بلاتکلیفی معامله‌گران شده است، همچنین این سخنان شوک بزرگی را به معاملات آتی وارد کرده است.

هول وترس در بازار معاملات اتی
درهمین حال یک کارگزار معاملات آتی با اشاره به اینکه پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی رقابت با بازار سرمایه است، گفت: نرخ سکه در معاملت آتی با بازار آزاد در حال کاهش بوده و با توجه به سیاست دولت در خصوص ارز و افزایش عرضه شمش و سکه این روند نزولی ادامه خواهد داشت.

باروتی در خصوص معاملات آتی سکه و رسیدن قیمت سکه تحویل تیر ‌ماه سال آینده به850 هزار تومان اظهار داشت: روز گذشته قیمت آتی سکه فاصله خود را با قیمت‌های بازار آزاد کم کرد و نرخ سکه تحویل دی ماه به بازار آزاد بسیار نزدیک شد.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده امکان عرضه بیشتر شمش و سکه و همچنین تلاش برای منطقی کردن نرخ دلار وجود دارد، روند قیمت سکه همچنان نزولی باشد. در خصوص قیمت جهانی طلا نیز با توجه به پیش بینی تقویت نرخ برابری یورو و دلار، به نظر می‌رسد انس جهانی روند رو به رشدی داشته باشد.

این کارگزار معاملات آتی وی در پاسخ به این سؤال که معامله‌گران قرارداد‌های آتی بر چه اساسی سکه را با قیمت 850 هزار تومان خرید و فروش می‌کردند، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها در خصوص قیمت سکه روند افزایشی است و اگر دولت بتواند تنش‌های بازار را کم کند، پیش‌فروش سکه روند منطقی تری را خواهد داشت.

باروتی ادامه داد: بر خلاف سایر کشور‌ها که مؤلفه‌های بیشتری بر روی اقتصاد آنها اثر دارد، در ایران هر نوسانی در سیاست، اثر گذار است. یکی از مسائلی که در خرید و فروش سکه با این قیمت‌های بالا مؤثر است نوسان قیمت انس طلا طی 50 سال اخیر بوده که در این مدت رشد وحشتناکی داشته است. همچنین، پیش بینی رسیدن انس به دو هزار دلار نیز بر روی تصمیمیات معامله‌گران مؤثر بود.

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی تحقق انس دو هزار دلار در سایت‌ها تغییر کرده آیا به این زودی انس دو هزار محقق می شود، گفت: زمانی که طلای جهانی به 1900 دلار رسید و همه اعلام کردند که رکورد شکسته شد کسی فکر نمی‌کرد طلا به این رقم برسد، بنابراین با توجه به اینکه بحران اروپا پابرجاست،به دلیل اینکه کالایی مثل طلا جذاب بوده و ارزش ذاتی خود را حفظ می‌کند مورد استقبال قرار گرفته است.

این کارگزار تصریح کرد: عمده کشور هایی که اقتصاد بی‌ثباتی دارند سعی می‌کنند دارایی خود را به این نوع کالا تبدیل کنند و سرمایه پایه هر کشوری را تشکیل می‌دهد. همچنین دو سال گذشته سکه تمام 200 هزار تومان بود و افرادی که به این سمت رفته‌اند سرمایه‌آنها دو برابر شده است و کسی نیز فکر نمی‌کرد به این قیمت برسد بنابراین پیش بینی سکه 800 هزار تومانی دور از ذهن نیست.

باروتی در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز پیش بینی انس دو هزار دلار خاطر نشان کرد: تا پایان دسامبر انس بین 50 تا 100 دلار افزایش خواهد یافت و معتقدم طلا به زیر ۱۷۰۰ دلار نمی‌رسد و گر اتفاق هم بیفتد مقطعی و کوتاه مدت است.

وی پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش سکه چیست اظهار داشت: این کار رقابت با بازار سرمایه است، در همه دنیا بازار پولی تحت اختیار بازار سرمایه است ولی در ایران این مسئله برعکس است. بازار پولی کشور سود مشخصی را اعلام کرده و بر اساس آن سیاست‌ گذاری می‌کند که این سیاست‌ها گاهی همسو با بازار سرمایه است.


باروتی تأکید کرد: بازار آتی یک بازار مدرن بوده که اقتصاد بسیاری از کشور ها را تغییر داده است اما در ایران به دلیل اینکه ساختار اقتصادی ما پیچیده‌ بوده و پیوندی با ابزار‌های مدرن ندارد، پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی و ایجاد رقابت با بازار سرمایه باعث زیر سؤال بردن شفافیت اقتصاد و ریسک پذیری و ریسک گریزی می شود

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش تقاضای شمش در بازار بعید است در بلند مدت بتواند طرح پیش فروش سکه را ادامه دهد و در مقابل برای کنترل قیمت‌ها می‌تواند عرضه نقدی را افزایش دهد، افزود:البته اگر در طرح پیش فروش سکه در بورس قیمت‌گذاری کند اقدام خوبی است ولی مشخص نیست بانک مرکزی قرار است در بورس کالا قیمت گذاری کند یا رقیب بازار سرمایه شود.

امادگی همکاری بورس با بانک مرکزی

اگر چه رییس کل تکلیف شیوه پیش فروش سکه را هم مشخص کرد و گفت که 20هزار شعبه بانک درکشور این کار را انجام میدهند , اما بورس که اتفاقا متهم ماجرا است نیز تلاش دارد تا از قافله عقب نماند .

درهمین راستا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بانک مرکزی می تواند پیش فروش سکه را در بازار شفاف بورس کالا انجام دهد تا قیمت ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شود.
علی صالح آبادی اظهار داشت: بانک مرکزی می تواند پیش فروش سکه را در بازار شفاف بورس کالا انجام دهد تا قیمت ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شود. چرا که با توجه به عمق خوب و حجم مطلوب معاملات بازار آتی سکه طلا ، خوشبختانه معاملات آتی سکه به یک بازار رسمی و تحت نظارت تبدیل شده به طوریکه معاملات این کالا با مکانیزم عرضه و تقاضا و در فضایی شفاف انجام می شود.

وی ادامه داد : سرمایه گذاران در گذشته برای سرمایه گذاری در حوزه طلا باید این کالا را خریداری می کردند، اما آنان در حال حاضر می توانند سرمایه گذاری خود را از طریق اوراق آتی سکه انجام داده و از سود پیش بینی شده آن، استفاده کنند. معتقدم بازار آتی سکه، امکان مناسبی برای بانک مرکزی است تا پیش فروش سکه برای ماه های آینده را از طریق بورس کالا انجام دهد که به طور حتم این امر باعث می شود تعادل در این بازار ایجاد و نرخ ها به سمت ارزش واقعی خود حرکت کنند.

به گفته وی بورس کالا می تواند با تفاهم بانک مرکزی، بسترهای لازم برای پیش فروش سکه را در این شرکت فراهم کند.

نتیجه ظاهرا حاصل شد
به نظر میرشد حداقل در این مورد رییس کل بانک مرکزی با بهره گیری از اهرمی به نام رسانه توانست به هدف که جلوگیری از افزایش کاذب قیمت سکه بوددست یابد .هرچند که باید منتظر بود ودید که بازارمعاملات اتی درعمل چه واکنش نشان میدهد و برنامه بانک مرکزی برای پیش فروش سکه طلا چگونه اجرا یی خواهد شد.

* سعید کوشافر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
1
خدا رو شکر.
کاش زودتر به این فکر می افتاد.
جای تاسفه !!!
بجای اینکه این سرمایه ها مولد باشند و توی بورس و تولید و کارهای اقتصادی و کشاورزی صرف بشند که لااقل ضمن اینکه صاحبان این سرمایه ها هم سود کنند و هم چند نفر استخدام بشند و به نونی برسند ، فقط صرف دلالی و خرید و فروش سکه و طلا و ارز میشه.
هر چند دیگه ، تولید هم در این ممکلت توجیحی نداره.چون حمایت که نمیشه هیچ ، بعضی وقت ها چوب هم لای چرخش می ذارند.
نظرات بینندگان