arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸

روبات ها پروژه های عمرانی جهان را تسخیر می کنند؟ / از کاهش هزینه ها تا افزایش دقت طراحی

صنعت ساخت و ساز تا حد زیادی به هوش مصنوعی و روبات ها وابسته شده که بسیاری از فعالان این حوزه نگرانی هایی جدی در خصوص از دست دادن مشاغل خود دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صنعت ساخت و ساز تا حد زیادی به هوش مصنوعی و روبات ها وابسته شده که بسیاری از فعالان این حوزه نگرانی هایی جدی در خصوص از دست دادن مشاغل خود دارند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، هنگامی که صحبت از آینده شغلی می شود، بسیاری از افراد شاغل در صنعت ساختمان به خاطر آینده کاری خود نگران می شوند. اما به نظر می رسد این نگرانی ها چندان بیراه نیست چرا که یک مطالعه جدید نشان داده که 38 درصد از مشاغل ایالات متحده  طی یک دهه آینده خطر بالایی برای حذف شدن دارند. اگرچه تخمین دقیق این رقم دشوار است اما براورد بیکاری بر اثر رشد هوش مصنوعی در بریتانیا 14 درصد و در آلمان 41 درصد است.

صنعت ساخت و ساز با درآمد سالیانه حدود 10 تریلیون دلار و دارا بودن حدود 6 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی بازاری قابل توجه را به خود اختصاص داده است.رایج ترین ساخت و سازها در جهان شامل ساخت واحدهای مسکونی تک خانواده، ساخت و ساز مسکونی چند طبقه، بزرگراه ها، جاده ها و پل های ساختمانی و ساخت و ساز های صنعتی  است.

اما به نظر می رسد این روزها پروژه های عمرانی تغییرات زیادی کرده اند. تا سال ها پیش یکی از بزرگترین موانع در رشد پروژه های عمرانی، کمبود کارگران ماهر بود. طبق یک مطالعه که در سال 2017 توسط پیمانکاران آکسفورد آمریکا، انجام شد 70 درصد پیمانکاران ایالات متحده در تلاش برای استفاده از هوش مصنوعی و بازوهای روباتیک در کنار کارگران ماهر هستند و انتظار می رود که نیازهای استخدام روباتیک در حوزه صنعت تا سال 2026 تا 12 درصد افزایش یابد.

تحقیقات در حوزه ساخت و ساز روباتیک دهها سال پیش آغاز شده است. به عنوان مثال، در طول دهه 1980، در صنعت ساخت و ساز  ژاپن، کمبود کارگران، گروه های صنعتی را به سرمایه گذاری در طراحی سیستم های خودکار هدایت کرد. این تلاش ها به دلیل عدم توانایی محاسباتی هنوز آنچنان که باید موفق نشده اند.اما پیشرفت های گسترده ای در این حوزه ایجاد شده است.

این روزها مزایای اتوماسیون ساختمانی دیگر نظری نیست. به طور فزاینده، محققان ارزش روباتها در صنعت ساختمان را ثابت می کنند. مدت هاست که برخی مناطق تجاری جهان مثل نیویورک و ابوظبی از روبات ها برای ساخت و ساز کمک می گیرند.

با مقایسه هزینه ها و زمان صرف شده برای ساخت  دیوارها توسط انسان و روبات ها، به نظر می رسد در بسیاری از موارد روبات ها موفق تر هستند. در دیوارهای ساخته شده توسط روبات ها ظرافت و هوشمندی در اجرا نیز دیده می شود. با همه این ها وبات ها در کنار انسان ها به توانایی های ویژه دست یافته اند و نمی توان هوش مصنوعی را مستقل از انسان در نظر گرفت. درواقعحضور مداوم انسان و روبات یک موضوع احتناب ناپذیر است.

اما با توجه به براوردهای اشتغال، سهم نیروی انسانی در کنار نیروی روباتیک رو به افول است. یکی از دیگر مزیت های کار با هوش مصنوعی طراحی سه بعدی بناها و ساختمان های مختلف است.به طور کلی برخی موارد باعث می شود اقبال سیستم های روباتیک رو به رشد باشد:

نخست این که سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی و روباتیک امکان پیش بینی شرایط یک پروژه را افزایش می دهند

دوم، صنعت با پذیرش و تقویت فناوری های مختلف، اولویت های اقتصادی را مشخص می کند و ابزارها و تکنیک ها را  به طور گسترده تری  استفاده می کند

سوم، صنعت با کمک هوش مصنوعی می تواند ارزیابیهای عملکرد پروژه را تقویت کند. خطرات مالی تکنولوژی های جدید را کاهش دهد و هزینه و سود را در برابر یکدیگر قرار دهد

 

 

 

نظرات بینندگان