arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۳۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰

دولت صف ساز !

حسین قربانزاده / همشهری
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 

صف برای ما ایرانیان واژه آشنایی است؛ وقتی می گویند فلان جا صف است یعنی حتما منفعتی در ایستادن آنجا نهفته است.

البته این پدیده لزوما برای منفعت خود صف آرایان شکل نمی‌گیرد. گاهی انبوهی از مخلوقات مثلا وقتی برای مراسمی پشت سر هم قرار بگیرند ناخودآگاه صف ایجاد می شود. در 6 سال گذشته نمونه های فراوانی از هر دو مورد را در این سرزمین شاهد بودیم. مثلا صف دریافت یارانه ها، صف ثبت نام فلان موضوع، صف دریافت نامه های مردمی به رئیس‌جمهور، صف های طویل در سفرهای استانی، صف مسافران مترو و اتوبوس و نمونه اخیر که بهانه این نوشتار شده، صف خرید سکه .

صف سازی هرچند غیر عامدانه اما همواره پیشانی بسیاری از سیاست های 6 سال اخیر کشور بوده است. این سیاست در بسیاری موارد موجب شده تا مردم از خانه‌های خود به هوای کسب منفعتی بیرون بیایند. فقط نکته اینجاست که برای برخی از این صف ها مدت‌هاست که در دنیا راه حل جایگزین طرح و اجرا شده است.

وقتی سیاست ناکارآمدی مثلا در حوزه اقتصاد باعث هجوم مردم به برخی مراکز مانند بانک ها شود نمی توان مردمی که از این رهگذار به‌دنبال سود هستند را سرزنش کرد. در واقع مردمانی که این روزها صف خرید سکه را تشکیل می دهند مافیای خون‌آشامی نیستند که از سرزمین روم آمده باشند بلکه اینها مردم همین آب و خاک هستند که به سودای سودی در این صف ها می ایستند. اگر چه صدا و سیما در گزارش های روزهای گذشته خود که از صف های طویل خرید سکه مقابل بانک ها نمایش داد، چهره این عده را شطرنجی کرد اما حقیقت آن است که حتی اگر فرض بگیریم معدودی دلال مسلک هم بین آنها وجود دارند اما غالب این مردم همین برادران و خواهران ما هستند که در این صف ها ایستاده اند تا با خرید سکه دولتی و فروش آن در بازار آزاد، بر زخم معضلات اقتصادی خود که محصول اقتصاد بیمار این سرزمین است مرهم گذارند.

به راستی چهره چه کسانی باید شطرنجی شود؟ کسانی که با سوء مدیریت و بی تدبیری - نخوانید تزویرکاری! - خود مهره های شطرنج اقتصاد و به‌ویژه بازار سکه را آنگونه جابه‌جا می کنند که نتیجه حرکت آنها مات و مبهوت شدن مردم است زیر بار فشارهای اقتصادی یا چهره قربانیان این اقتصاد بیمار را که شبانه در صف می خوابند به امید تحصیل سودی که از مابه التفاوت قیمت سکه دولتی و آزاد به‌دست می آورند؟

مردمی بودن یعنی حل ریشه ای معضلات مردم، نه درمان مقطعی به زور مسکن! مدیری مردمی است که پشت در اتاقش کسی نباشد تا نیاز باشد برای هر فرد تحشیه ای بنویسد و سفارشی و ... نه اینکه اتفاقا مدیر علاقه ویژه ای به صف سازی داشته باشد و این شیوه مدیریت را مدل مدیریت مردمی بداند. مردمی بودن فقط قرار گرفتن در حلقه پر شور مردمی و مخاطب شعار‌های دلنشین مردم قرار گرفتن نیست، مردمی بودن تنها به لباس مندرس پوشیدن و فریاد نوکری سر‌دادن نیست. مردمی بودن فقط سخن راندن برای خیل عظیم مردم نیست؛ مسئول و مدیر مردمی قولش نیاید به کار بلکه فعلش بود در شمار ! منکر گفتار می شود و امت کردار...
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
18
اصلا بدون صف روز ما ايرانيان شب نمي شود. چون هيچ كار مفيدي انجام نمي دهيم كه بگوئيم وقتمان را ارزشي است. امتحان كنيد يك روز برنج بدون هيچ خورشتي بين مردم پخش كنيد ببينيد تا كجا مردم با قابلمه خالي صف مي كشند. قدر ما را حاج محمد خوب شناخته كه ماهي 40 تومان پول تو جيبي داده.
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
13
درود بر شما. جانا سخن از زبان ما می گویی
آزاده سرفراز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
1
14
متاسفانه نظرات من ارائه نمیشود.
بنده از دو ماه پیش مرتب در سایت نوشته ام که این مانئرهای بانک مرکزی و دولت برای همین هدف یعنی اعلام یک نرخ نهایی برای سکه است ولی نه در حدود 500 هزار بلکه دود 600 هزار. 550 هزار تومان پیش خرید 4 ماهه با احتساب گذر زمان و سود بانکی و تورم همان 600 هزار تومان است . نتیجه گیری : از امروز سکه تمام از 600 هزار تومان یک ریال هم پایینتر نخواهد آمد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
10
عالی بود.
ناشناس
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
3
مردم اگر بدنبال ثبات اقتصاد میباشند یکبار خودشان یک حرکت مردمی ایجاد کنند سکه نه دیگر مانند مسکن ونه مانند نان وشکرویا حتی اتومبیل نیاز اصلی یک فردمحسوب نمیشود با خرید وفروش نکردن سکه طلا حداقل نشاندهند که خودشان میخواهند برای خودشان دلسوزی کنند
نظرات بینندگان