arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸

پیش‌بینی اسکان اضطراری 200 هزار خانوار در خوزستان/کاهش سطح آبگرفتگی استان

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که خطر سیل استان خوزستان را تهدید نمی‌کند و تنها خطرات و پیامدهای ناشی از آبگرفتگی در مورد این استان وجود دارد، گفت: از عصر امروز (سه‌شنبه) شاهد کاهش سطح آب در مناطق شمالی خوزستان خواهیم بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که خطر سیل استان خوزستان را تهدید نمی‌کند و تنها خطرات و پیامدهای ناشی از آبگرفتگی در مورد این استان وجود دارد، گفت: از عصر امروز (سه‌شنبه) شاهد کاهش سطح آب در مناطق شمالی خوزستان خواهیم بود.

محمد فرید لطیفی  درباره وضعیت خسارات وارده به مناطق سیل زده لرستان و خوزستان، اظهار کرد: در حال‌ حاضر حجم آب در اکثر مناطق سیل زده لرستان کاهش یافته است و عملیات تخلیه گل و رسوبات بر جای مانده از سیل ادامه‌ دارد. بیشترین خسارت نیز در مناطقی همچون پل دختر، معمولان و روستاهای اطراف آن وارد شده است. در محدوده روستاهای بالای سد سیمره، در استان لرستان نیز امدادرسانی به سیل زدگان از طریق قایق و بالگرد در حال‌ انجام است و عمده مشکلات ساکنان این مناطق تامین مواد غذایی است.

وی در ادامه با اشاره به دستورات مدیریت بحران برای تخلیه مناطق سیل زده در استان لرستان، یادآور شد: با توجه به شتاب آب و حجم بالای سیل در استان لرستان سازمان مدیریت بحران پیش از جاری شدن سیلاب با همکاری دیگر دستگاه‌ها اقدام به تخلیه بسیاری از منازل و مناطق در اطراف مسیل‌ها کرده است و همین امر نیز سبب کاهش تلفات و خسارات جانی شد.

سیل خوزستان را تخریب نمی‌کند
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا سیل خوزستان را تهدید خواهد کرد، در این باره توضیح داد: یک مساله‌ای که باید نسبت به آن توجه کرد تفاوت میان سیل و آبگرفتگی است. هیچ گونه سیلی تا به این لحظه استان خوزستان را تهدید نمی‌کند، چرا که سیل یعنی ورود حجم زیادی از آب با سرعت و شتاب بالا به فضای شهری و روستایی است، ما آن چه در خوزستان در حال‌ وقوع است، آبگرفتگی در پی بالا آمدن سطح آب رودها است که این امر نیز به دنبال مدیریت منابع آب در پشت سدها و رهاسازی آنها به داخل رودخانه رخ داده است.

وی با بیان این که تاکنون هیچ خطری متوجه سدها در منطقه خوزستان نبوده است و تمامی سدهای ما پایدار هستند، گفت‌: طبق گزارشات فرایند تخلیه آب از سدها در حال‌ انجام است.

لطیفی با اشاره به این که بنابراین خطر سیل خوزستان را تهدید نمی‌کند، خاطر نشان کرد: با توجه به احتمال آبگرفتگی، تخلیه برخی از مناطق در شهرهایی مانند سوسنگرد صادر شده است و دلیل آن سیل نیست بلکه خطر آبگرفتگی و ورود آن به منازل بوده است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با بیان این که امروز پیک ورود آب به رودخانه‌های استان خوزستان است، در این باره گفت‌: پیش‌بینی می‌شود که از عصر امروز با کاهش حجم آب ورودی به رودخانه‌ها، سطح آب در مناطق بالا دست خوزستان و شهرهایی نظیر اهواز کاهش یابد و البته ممکن است که جریان آب به مناطق جنوبی خوزستان همچون خرمشهر و آبادان برسد که در همین راستا نیز مدیریت بحران در آماده باش لازم است و البته در صورت نیاز برای تخلیه مناطق و بخشهایی از شهرهای خرمشهر و آبادان نیز اقدام خواهد شد.

پیش‌بینی تدابیر لازم درباره ورود مین‌های باقی مانده از جنگ همراه با سیلاب
وی با تاکید بر این که بیشترین اسکان اضطراری پس از سیل در استان خوزستان بوده است، اضافه کرد: ۲۰۰ هزار ظرفیت اسکان اضطراری برای خانوارها در استان خوزستان پیش‌بینی شده است که این افراد در سایت‌های راهیان نور و مناطق امن مستقر خواهند شد. تاکنون ۸۰ هزار خانوار اسکان داده شده‌اند و ظرفیت ۱۲۰ هزار خانوار نیز وجود دارد.

لطیفی درباره این که گفته می‌شود احتمال دارد سیلاب و رانش زمین مین‌های باقی‌ مانده از دوران جنگ تحمیلی را به فضای شهری و روستایی بیاورد، در این باره توضیح داد: در این زمینه در جلسه مدیریت بحران تغییرات لازم پیش‌بینی شده است و ما دستورات لازم را به نیروهای مسلح داده‌ایم. خوشبختانه تاکنون گزارشی از انفجار مین‌ها نداشته‌ایم و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان