arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸

وزیر آموزش و پرورش: سال تحصیلی برای دانش‌آموزان سیل‌زده کوتاه‌تر شد

بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصمیم‌گیری نهایی درباره امتحانات دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مناطق سیل‌زده در هفته آینده، گفت: شنبه یا یکشنبه اعلام خواهیم کرد که بخش‌هایی از کتاب‌های درسی آن‌ها حذف خواهد شد و تا آنجا که درس‌خوانده‌اند به‌عنوان سال تحصیلی تلقی می‌شود و امتحانات از آن مباحثی که تاکنون خوانده‌اند، گرفته خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصمیم‌گیری نهایی درباره امتحانات دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مناطق سیل‌زده در هفته آینده، گفت: شنبه یا یکشنبه اعلام خواهیم کرد که بخش‌هایی از کتاب‌های درسی آن‌ها حذف خواهد شد و تا آنجا که درس‌خوانده‌اند به‌عنوان سال تحصیلی تلقی می‌شود و امتحانات از آن مباحثی که تاکنون خوانده‌اند، گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «سیدمحمد بطحایی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: آموزش‌وپرورش تابع شرایط محلی و شهرهاست، در جایی که همچنان خیابان‌ها مملو از آب‌گرفتگی است و خانه‌ها آب‌گرفته است و خانواده‌ها نتوانسته‌اند به خانه‌های خود برگردند، راه انداختن مدرسه امکان‌پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: در مراکز اقامتی که هم‌وطنان سیل‌زده مقیم هستند امکان ارائه مدرسه را فراهم کردیم و آمادگی داشتیم در دو شهرستان آق‌قلا و گمیشان هم از هفدهم فروردین‌ماه مدرسه را راه‌اندازی کنیم، وسایل آموزشی، کانکس، تجهیزات کلاسی و لوازم‌تحریر را فرستادیم اما شورای تأمین استان صلاح ندانست که مدارس بازگشایی شود تا زمانی که منطقه به یک شرایط باثبات‌تری برسد.
بطحایی ادامه داد: در سایر شهرها هم به همین ترتیب است در استان لرستان به‌ویژه در دو شهر پل‌دختر و خصوصاً معمولان امکان را فراهم کردیم که کانکس‌ها فرستاده‌شده یا در حال ارسال است و شخصا فردا آنجا خواهم بود، صد کانکس را مستقر خواهیم کرد که شرایط را برای تحصیل فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اما در مواقعی است که به دلیل این‌که جمعیت نیامده است و خانواده‌ها مشغول پاک‌سازی گل‌ولای از خانه‌های خود هستند امکان فرستادن دانش‌آموزان به مدرسه وجود ندارد مجبور هستیم که شرایط را تحمل ‌کنیم.
وی درباره احتمال تغییر تاریخ امتحانات در مناطق سیل‌زده نیز گفت: ما در دوره متوسطه به‌ویژه پایه دوازدهم چاره‌ای جز این نداریم که امتحانات نهایی را بر اساس برنامه زمان‌بندی قبلی انجام بدهیم البته تسهیلاتی برای دانش‌آموزان این مناطق، قائل شدیم.
بطحایی افزود: برای دوره‌های پایین‌تر یعنی ابتدایی و متوسطه اول در هفته آینده، روز شنبه و یکشنبه تصمیم را اعلام خواهیم کرد که بخش‌هایی از کتاب‌های درسی آن‌ها حذف خواهد شد و تا آنجا که درس‌خوانده‌اند به‌عنوان سال تحصیلی تلقی می‌شود و امتحانات از آن مباحثی که تاکنون خوانده‌اند، گرفته خواهد شد.
وی یادآور شد: در مناطق سیل‌زده، نمی‌توان خدمات را به صورت یکسان ارائه داد، نیازمند این هستیم که نوع خدمات در خوزستان با گلستان و لرستان، متفاوت باشد.
بطحایی تصریح کرد: برای مناطق آسیب‌دیده از سیل، سه نوع خدمت را پیش‌بینی کردیم و به‌محض این‌که شرایط باثبات شود، ارائه این خدمات را آغاز خواهیم کرد؛ خدمت اول به همکارانی است که مراکز اقامتی خاص و خانه‌هایشان در معرض سیل گرفته و در کوتاه‌مدت امکان بازسازی و اقامت در خانه‌هایشان را ندارند. استفاده از این مراکز خاص را از خوزستان شروع می‌کنیم، البته در لرستان و گلستان هم شاید مجبور شویم که این کار را انجام دهیم.
وی ادامه داد: نوع دوم خدمات در مورد فضاهای آموزشی است، درمجموع تا آخرین گزارش داده‌شده، حدود 115 مدرسه در 8 استان سیل‌زده مدارسی هستند که باید تخریب و بازسازی شوند که در استان گلستان و لرستان تا پایان هفته کانکس‌هایی مستقر کردیم و تا زمانی که مدارس این مناطق، راه‌اندازی شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، حدود یک هزار و 490 فضای آموزشی ما بر اثر سیل، آسیب دیده‌اند که باید آسیب‌های آن‌ها برطرف شود و تا قبل از مهرماه این آسیب‌ها برطرف خواهد شد.
در پی وقوع بارش‌های سنگین و کم‌سابقه از ابتدای سال در استان‌های شمالی، غربی و جنوب ‏غربی ‏کشور و به دنبال آن جاری شدن سیلاب در این مناطق، خسارات جانی و مالی فراوانی وارد شده است و در این میان، استانهای گلستان، خوزستان، لرستان و فارس، بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.

نظرات بینندگان