arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰

سوريه: گام اول را در اجراي قانون جديد انتخابات برداشتيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير اطلاع‌رساني سوريه با پرشور دانستن استقبال مردم از انتخابات شوراهاي محلي اين كشور اعلام كرد كه اين انتخابات گام اول در اجراي قانون جديد انتخابات در سوريه بود.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، عدنان محمود، وزير اطلاع‌رساني سوريه در سخناني اعلام كرد كه انتخابات شوراهاي محلي كه روز دوشنبه در فضايي مملو از دموكراسي برگزار شد، اولين گام در اجراي قانون جديد انتخابات در اين كشور است و انتخابات با شفافيت و استقبال چشمگير مردم برگزار شد.

وي در اين سخنان عنوان داشت: همه احزاب سوري در انتخابات شوراها شركت كردند و كانديداها توانستند برنامه‌هاي خود را از طريق رسانه‌هاي جمعي و راديو تلويزيون سوريه به اطلاع مردم برسانند.

وزير اطلاع‌رساني سوريه در ادامه گفت: حدود ‌٤٣ هزار نامزد براي تصدي ‌١٧هزار و ‌٥٨٨ كرسي در ‌٧٠٠٠ هزار مركز راي‌گيري با هم رقابت كردند و ‌٥/٤‌ ميليون شهروند واجد شرايط شركت در انتخابات بودند كه تا ظهر روز انتخابات حدود ‌٣٠ درصد از واجدين شرايط در انتخابات شركت كرده بودند.

عدنان محمود همچنين در ادامه از تلاش‌هاي مصر و مواضع اين كشور درخصوص سوريه تشكر كرد و گفت: ما از مواضع كشور همسايه و دوست يعني مصر به خاطر رد دخالت خارجي در امور داخلي سوريه و اصرار بر ضرورت حفظ وحدت در كشور تشكر مي‌كنيم.

محمود در ادامه عنوان داشت: روابط مصر و سوريه بسيار عميق است و تشابهات قومي و ملي ميان دو كشور باعث شده كه روابط دو كشور مستحكم باشد و نيز از تفرقه و تقسيم منطقه ممانعت شود.

وي درخصوص حوادث جاري در سوريه گفت: در ابتدا تظاهركنندگان خواسته‌هاي به حق خود را مطرح مي‌كردند و اين خواسته‌ها از سوي مقامات سوري نيز به طور مثبت پاسخ داده شد اما در چند ماه گذشته از اين تظاهرات سوء‌استفاده شد و گروه‌هاي مسلح از آن براي قتل و كشتار خود استفاده كردند.

از سوي ديگر، سازمان همكاري اسلامي از دولت سوريه خواست كه به وضعيت كنوني در كشور پايان دهد و به تعهدات خود عمل كند.

اكمل‌الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان همكاري اسلامي در سخناني از مقامات سوري خواست تا به تعهدات مطرح شده در نشست كميته اجرايي سازمان همكاري‌ اسلامي عمل كنند و به وضعيت كنوني در كشور پايان دهند.

از سوي ديگر، شوراي امنيت روز دوشنبه نشستي را درباره سوريه برگزار كرد. پس از برگزاري نشست شوراي امنيت سازمان ملل درخصوص سوريه و قرائت گزارش كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان، سوزان رايس، نماينده آمريكا در سازمان ملل با قدرداني از مواضع اتحاديه عرب و اتحاديه اروپا درخصوص سوريه مدعي شد كه تحريم‌هاي اخير اتحاديه اروپا عليه سوريه نظام اين كشور را منزوي كرده است.

وي همچنين در اظهاراتي عجيب گفت: اين بسيار غيراخلاقي است كه شوراي امنيت در ماه‌هاي اخير درخصوص حوادث سوريه موضع‌گيري خاصي نكرده و در اين خصوص به بحث و بررسي ننشسته است.

وي در ادامه با تاكيد بر ضرورت حمايت شوراي امنيت از ملت سوريه گفت: آمريكا به تماس‌هاي خود با اتحاديه عرب ادامه مي‌دهد و منتظر تصميمات اين اتحاديه در نشست خود مي‌ماند كه به زودي برگزار مي‌شود.

همچنين "ژرار ارو"، سفير فرانسه در سازمان ملل اظهار كرد: شوراي امنيت مسئول وقايع سوريه است.

ارو افزود: فرانسه و اعضاي ديگر شوراي امنيت سكوت اين شورا را در قبال سوريه فاجعه مي‌دانند. شوراي امنيت بايد به مسئولان سوريه فشار وارد كند.

در همين حال، ويتالي چوركين، سفير سوريه در سازمان ملل از روند تصميمات و جلسات شوراي امنيت درخصوص خاورميانه ابراز خشنودي كرد و اعلام كرد كه روند كنوني شوراي امنيت درخصوص مسائل خاورميانه خصوصا مساله سوريه رضايت‌بخش است.

چوركين به عنوان رئيس شوراي امنيت گفت: شوراي امنيت اعلام كرده است كه اين شورا بحث‌هاي خوبي را درخصوص مساله فلسطين و مسائل انساني در غزه و كرانه باختري و همچنين مساله سوريه داشته است و كشورهاي عضو در اين خصوص تفاهم خوبي داشته‌اند.

وي در ادامه عنوان داشت: يقينا همه ما درخصوص حوادث تاسف‌بار سوريه نگران هستيم و دوست داريم كه اين حوادث هرچه زودتر پايان يابد، اما ما بايد به مساله‌اي كه با آن توافق كرده‌ايم بازگرديم و آن بيانيه‌اي است كه شوراي امنيت در سوم اوت صادر كرد كه براساس آن همگان خواستار شده بودند كه مسائل سوريه از طريق راهكارهاي ديپلماتيك و با رهبري سوريه حل شود و ما اعلام مي‌كنيم كه روسيه از مذاكره در سوريه حمايت مي‌كند و با غير آن مخالف است.

از سوي ديگر، منابع آگاه در دولت سوريه اعلام كردند كه بشار اسد، رئيس‌جمهوري اين كشور طي حكمي مقرر كرده است كه در طول دو ماه چهار تن از سفراي خود به دمشق بازگردند و افراد ديگري را به جاي آنها برگزيند.

براساس اين حكم، سفراي سوريه در آمريكا، صربستان، مونته‌نگرو و بلاروس به دمشق فرا خوانده مي‌شوند و به جاي آنها افراد ديگري انتخاب خواهند شد.
نظرات بینندگان