arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰

مدیرعامل بانک تجارت: گروه آریا ارقام وسوسه کننده ای پیشنهاد دادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موضوع فساد بانکی اخیر، 7 بانک را درگیر خود کرد. در این میان یکی از بانک‌هایی که با حفظ هوشیاری توانست وارد این بازی نشود بانک تجارت بود که شاید به پاداش همین هوشیاری، یکی از اعضای هیات‌مدیره‌اش به مدیرعاملی بزرگترین بانک جهان اسلام (ملی) رسید.

 در همین راستا خبرنگار ایسنا، با مجیدرضا داوری ـ مدیرعامل بانک تجارت ـ گفت‌وگویی داشته که در آن او از هشدار یک و نیم سال قبل وزیر اقتصاد درباره گروه آریا پرده برمی‌دارد. هشداری که نشان از حساس شدن ارگان‌های نظارتی بر فعالیت‌های این گروه داشت. پیش از این وزیر اقتصاد هم با تاکید بر این‌که از بانک صادرات انتظار می‌رفت پس از تذکرات بازرسی وزارت اقتصاد در مورد ریسک بالای گروه آریا مراقبت و کنترل‌های بیشتری انجام می‌داد، عنوان کرده بود: "هیچ نهادی تا مرداد‌ امسال در جریان وقوع جرم و تخلف از سوی این گروه نبود." موضوعی که مدیرعامل بانک تجارت هم بر آن تاکید دارد.

آقای داوری بانک تجارت چطور توانست خود را از موضوع تنزیل ال.سی‌ها دور نگه دارد؟

خرداد ماه سال گذشته، وزیر امور اقتصادی و دارایی جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها داشتند که در آن مشخصا از گروه آریا نام برده و خواستار این شدند که بانک‌ها دقت عمل بیشتری درباره فعالیت‌های مالی این گروه به خرج دهند. این هشدار احتمالا ناشی از گزارش‌هایی بوده که بازرسی وزارت اقتصاد تهیه کرده بود. اتفاقا ایشان چنین موضوعی در یادشان نمانده بود و من یادآوری کردم که در جلسه استیضاح‌شان مطرح کنند.

آیا گروه آریا از شما هم درخواست تنزیل ال.سی کرده بود؟

ـ بله، آنها از ما هم درخواست تنزیل کرده بودند و ما آن را منوط به انجام یک کار کارشناسی کردیم. در گزارشی که کارشناس بانک تجارت نوشت این طور آمده بود که تنزیل ال.سی این شرکت هیچ عیبی ندارد چون بانک صادرات بازگشت آن را تضمین کرده است اما گروه ملی فولاد وابسته به گروه آریا ظرفیت 100 میلیارد تومان را ندارد. همین جمله کارشناس، در کنار آن صحبت وزیر اقتصاد، دائما در گوش من زنگ می‌زد و باعث شد که ما این کار را انجام ندهیم و با اینکه مدیران گروه آریا بارها و بارها به بانک تجارت مراجعه کردند و به دفتر خود من هم آمدند، ما وارد موضوع تنزیل ال.سی‌ها نشدیم. گرچه ارقام وسوسه‌کننده‌ای به ما پیشنهاد می‌دادند.

پس کار کارشناسی قوی در مورد این گروه انجام داده بودید؟

ـ بله و اتکا به گزارش‌های کارشناسی، یکی از افتخارات بانک تجارت است. به همین دلیل من کارشناس مربوط را یک ماه پیش خواستم و به دلیل دقت مضاعف، از او قدردانی کردم. به هر حال آن جمله‌ای که کارشناس مربوط نوشته بود و حرف وزیر اقتصاد، باعث شد تا ما وارد این ماجرا نشویم.

گویا آقای حیدری که آن زمان معاون اعتباری بانک تجارت بود و حالا مدیرعامل بانک ملی، بخشنامه‌ای به تمام شعب مبنی بر انجام ندادن معامله با این گروه ارسال کرده بود؟

ـ ‌بله. به همان دلایل پیش‌گفته.

آیا بانک تجارت پیش از این ماجراها به گروه آریا و گروه ملی فولاد تسهیلات هم اعطا کرده بود؟

ـ در سال‌های 83 و 84 یعنی دورانی که گروه ملی فولاد دولتی بوده است، بانک تجارت حدود 40 میلیارد تومان تسهیلات به این گروه پرداخت کرد که این تسهیلات معوق شده بود. پس از خصوصی شدن، این ارقام تقسیط شده و صاحبان جدید شرکت یعنی گروه آریا در حال پرداخت این معوقات به بانک تجارت بودند و تا مرداد ماه 10 میلیارد تومان پرداخت کردند اما مابقی آن از مردادماه معوق شده است.

پس چطور شده که بانک‌هایی مثل ملی و سامان رودست خوردند؟

ـ رودست نخوردند. آنها از بانک صادرات طلبکارند. این که در بانک صادرات چه گذشته، موضوعی است که قوه قضاییه در حال پیگیری آن است.

* یعنی 6 بانک دیگر به پول خود می‌رسند؟

ـ بله، شما دقت کنید اگر در زمینه ال.سی ارزی هم مشتری تعهدش را نسبت به بانک گشاینده اعتبار انجام ندهد این استدلال برای بانک خارجی قابل قبول نیست. آیا چون مشتری تعهدش را انجام نداده است گشاینده اعتبار هم نباید پول را بدهد؟ خیر. اصلا بانکی که ال.سی را باز کرده در این زمینه متعهد است و قانون تجارت هم همین را می‌گوید. بانک گشاینده اعتبار باید در سررسید معین، رقم ال.سی را به بانک تنزیل‌کننده پرداخت کند. اتفاقی که الان افتاده، این است که موعد سررسید است اما بانک گشاینده، ارقام تنزیل شده را پرداخت نمی‌کند.

پس به نظر می‌رسد چون بانک صادرات دیگر نمی‌توانست این پول‌ها را به بانک‌های تنزیل‌کننده پرداخت کند چنین مشکلی ایجاد شده است؟

ـ شاید.

و در پایان؟

ـ من یک انتقاد کنم خارج از موضوعات بانکی. به نظر من رسانه‌های ما در موضوعاتی مثل موضوعی که اخیرا برای بازیکنان تیم پرسپولیس پیش آمد خوب عمل نکردند و این همه بزرگ‌نمایی کار درستی نیست. رسانه‌ها باید درپی کشف حقایق باشند، نه بزرگ کردن موضوعات.

پس پرسپولیسی هستید؟

ـ خیر. من اصفهانی هستم، پس قاعدتا طرفدار سپاهانم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بردیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
2
داوری عزیز خیلی کارت درسته
دوست دارم هزار تا
نظرات بینندگان