arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
آخرین اخبار سیل؛ ۲۴ فروردین ۹۸

۲۷۰ روستای خوزستان از ابتدای سیلاب تاکنون تخلیه شد/ ۶ روستای سیل زده پلدختر دیگر قابل سکونت نیست/ آبگرفتگی آق‌قلا به کمتر از ۱۲ درصد رسید/ راه ارتباطی ۱۴ روستای کوهدشت مسدود است؛ تخریب ۴۲ پل/ احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در بوشهر/ هشدار هواشناسی: طغیان رودخانه‌ها طی امروز و فردا

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: شش روستای بخش مرکزی پلدختر از جمله روستاهای بابا زید، ملاوی، خرسدر بالا، چم مهر بالا، چم مهر پایین،چم گرداب که براثر طغیان رودخانه های کشکان وسیمره تخریب شده اند مطالعات جابجایی آنها در دستور کار قرار گرفته و در دست بررسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۶ روستای سیل زده پلدختر دیگر قابل سکونت نیست؛ جابجایی روستاها/ راه ارتباطی ۱۴ روستای کوهدشت مسدود است؛ تخریب ۴۲ پل/ آب شرب ۷۹۳ روستای سیل زده لرستان وصل شد

بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه حجم خسارات در ۶ روستا پلدختر به گونه ای است که دیگر قابل سکونت نیست، گفت: باید در اسرع وقت ساخت و ساز درمکان جدید برای سکونت اهالی آغاز شود.

به گزارش «انتخاب»؛ مرتضی کاییدی فرد گفت: شش روستای بخش مرکزی پلدختر از جمله روستاهای بابا زید، ملاوی، خرسدر بالا، چم مهر بالا، چم مهر پایین،چم گرداب که براثر طغیان رودخانه های کشکان وسیمره تخریب شده اند مطالعات جابجایی آنها در دستور کار قرار گرفته و در دست بررسی است.

وی افزود: حجم خسارات وارده دراین روستاها به گونه‌ای است که دیگر قابل سکونت نبوده و می بایست در اسرع وقت ساخت و ساز درمکان جدید برای سکونت اهالی آغاز شود.

.....

هشدار نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل‌های نیمه شرقی کشور

سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها طی امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ فروردین ماه) در نیمه شرقی کشور هشدار داد.

در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است: «بارش باران گاهی با رگبار و رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها امروز(۲۴ فروردین ماه) برای جنوب بوشهر، جنوب فارس از اوایل شب هرمزگان، جنوب کرمان و به‌تدریج اواخروقت در جنوب سیستان وبلوچستان و فردا (۲۵ فروردین ماه) برای نیمه شرقی هرمزگان، جنوب شرق کرمان، جنوب سیستان وبلوچستان و با شدت کمتر خراسان جنوبی و خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

انتظار می‌رود این سامانه بارشی بتدریج تا اواسط روز دوشنبه (۲۶ فروردین ماه) از نوار شرقی کشور خارج شود.

با توجه به پیش بینی بارش شدید و رگباری، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی در این مناطق وجود دارد.

از این رو به هموطنان و سازمان‌های ذیربط توصیه می‌شود، تمهیدات لازم را جهت کاهش خسارات احتمالی اتخاذ کنند.»

تخلیه ۲۷۰ روستا در خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: از زمان وقوع سیلاب در خوزستان تا به امروز 270روستا به‌صورت جزئی و کلی تخلیه شده‌اند که از این تعداد، 109 روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از زمان وقوع سیلاب در خوزستان تا به امروز، 270روستا به‌صورت جزئی و کلی تخلیه شده‌اند که از این تعداد، 109روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

وی افزود: 92اردوگاه از جمله چادرها، حسینیه‌ها، پادگان‌ها، مدارس و ... جهت اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستانی درنظر گرفته شده است که 118هزار نفر در این اردوگاه‌ها جهت اسکان اضطراری مستقر شده‌اند.

حاجی‌زاده عنوان کرد: سیلاب اخیر به 438هزار واحد مسکونی شهری و 8هزار و700واحد مسکونی روستایی آسیب وارد کرده است؛ همچنین در این بازه زمانی، 400هزار راس دام سبک و سنگین جابه‌جا و تعلیف شده است.

طغیان 3 رودخانه عظیم خوزستان یعنی کرخه، دز و کارون وبه تبع آن بارندگی‌های شدید و پی‌در‌پی در مناطق شمالی خوزستان، سبب جاری شدن سیلاب در این استان شد که نتیجه آن تخلیه 270روستا به‌صورت کلی و جزئی و وارد آمدن خسارت به جاده‌های مواصلاتی، منازل مسکونی شهری و روستایی و زمین‌های کشاورزی بود.

آبگرفتگی آق‌قلا به کمتر از ۱۲ درصد رسید

فرماندار شهرستان آق قلا گفت: میزان آبگرفتگی در شهر آق قلا به 10 تا 12 درصد از سطح شهر رسیده و اغلب این آبگرفتگی ها نیز در معابر است.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، امانگلدی ضمیر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد:‌ با تلاش نیرو‌های مختلف با استفاده از موتورپمپ ها محله به محله در حال تخلیه مانداب ها از معابر و منازل هستیم. توپوگرافی محلات درگیر آبگرفتگی به گونه ای است که حتما باید مانداب ها را توسط موتورپمپ ها تخلیه کرد.

وی بیان کرد: از پنج روز قبل با ایجاد خندق در اطراف شهر،‌ دیگر ورود رواناب های جدید را به آق قلا نداریم.

فرماندار شهرستان آق قلا بیان کرد: در حال حاضر در روستاهای این شهرستان مشکل آبگرفتگی وجود ندارد.

ضمیر درخصوص اقدامات بهداشتی، گفت: برای از بین بردن حشرات و جانورانموذی، سم پاشی به صورت مه پاش صورت می‌گیرد. همچنین لاشه حیوانات و طیور در حال جمع آوری و دفن بهداشتی و آهک پاشی است.

هشدار هواشناسی در مورد طغیان رودخانه‌ها طی امروز و فردا

سازمان هواشناسی کشور طی اخطاریه‌ای اعلام کرد که امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ فروردین) در نیمه شرقی کشور احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی‌شدن مسیل‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس این اخطاریه امروز در جنوب بوشهر، جنوب فارس، از اوایل شب هرمزگان، جنوب کرمان و به‌تدریج اواخر وقت در جنوب سیستان وبلوچستان بارش باران گاهی با رگبار و رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها پیش‌بینی می‌شود.

همچنین فردا یکشنبه ۲۵ فروردین، در نیمه شرقی هرمزگان، جنوب شرق کرمان، جنوب سیستان وبلوچستان و با شدت کمتر در خراسان جنوبی و خراسان رضوی احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در اثر بارش باران و رگبار وجود دارد.

سازمان هواشناسی در این اخطاریه آورده است که با توجه به پیش‌بینی بارش شدید و رگبار ی، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق یاد شده وجود دارد. ازاین رو به هموطنان و سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط توصیه می‌شود، تمهیدات لازم را جهت کاهش خسارات احتمالی به عمل آورند.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، انتظار می‌رود این سامانه بارشی بتدریج تا اواسط روز دوشنبه از نوار شرقی کشور خارج شود.

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در بوشهر

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌ها از عصر امروز فعالیت سامانه بارشی در این استان با تمرکز بیشتری در مناطق مرکزی و جنوبی ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، پیام مساعدی افزود: احتمال وقوع سیل و آب گرفتگی معابر در مناطق مرکزی و جنوبی استان بوشهر وجود دارد.

وی بیان کرد: با تداوم شرایط ناپایدار جوی در استان بوشهر و وقوع تندباد لحظه‌ای، خلیج فارس تا اواسط هفته جاری به طور متناوب مواج و متلاطم می‌باشد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر خاطرنشان کرد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد به تدریج و با شمالی شدن جریانات، پوشش ابر در آسمان استان بوشهر به تدریج کاهش یابد.

مساعدی عنوان کرد: طی ۲۴ ساعت آینده جهت وزش باد جنوب شرقی تا جنوب غربی، گاهی شمال شرقی با سرعت ۱۰ تا ۳۶ و در هنگام وزش تندباد نیز بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد. همچنین از فردا جهت وزش باد از شمال غربی تا غرب و با سرعت ۱۰ تا ۳۴ و بر روی دریا ۱۶ تا ۴۴ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است.

این کارشناس هواشناسی اظهار کرد: در این مدت ارتفاع موج دریا ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر و در هنگام وزش تندباد لحظه‌ای بیش از ۱۵۰ سانتیمتر، و از فردا در سواحل شمالی و مرکزی استان ۶۰ تا ۱۲۰ و در سواحل جنوبی ۹۰ تا ۱۸۰ سانتی متر پیش بینی می‌شود.

پیام مساعدی افزود: فردا در بندر بوشهر مد اول دریا ساعت ۵:۱۵، جزر اول ۷:۰۴، مد دوم ۱۴:۴۴ و جزر دوم ساعت ۲۳:۰۰ خواهد بود.

وی با اشاره به میزان بارش‌های استان بوشهر در ۲۴ ساعت گذشته گفت: از ابتدای فعالیت سامانه بارشی اخیر در این استان، بیشترین میزان بارش در شهر برازجان با ۲۱ میلی متر گزارش شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر تاکید کرد: همچنین میزان بارش‌ها در شهرهای گناوه، خارگ، جم و دیلم به ترتیب ۹.۷، ۲.۶، ۱.۵ و ۰.۲ میلی متر بوده است.

راه ارتباطی ۱۴ روستای کوهدشت مسدود است؛ تخریب ۴۲ پل

رئیس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای شهرستان کوهدشت گفت: راه ارتباطی ۱۴ روستا در این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب مسدود است.

به گزارش تسنیم، محمدامین رحیمی مقدم در جلسه ستاد بحران که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: در سیل اخیر از 324 روستای شهرستان کوهدشت راه ارتباطی 98 روستا مسدود شد و این تعداد هم‌اکنون به 14 محور مسدودی تقلیل پیدا کرده‌ است.

وی افزود: راه‌های مسدودی روستاهای کوهدشت در محور رودبار بخش کوهنانی شامل 10 روستا، محور زرده‌سوار شامل 2 روستا و 2 نقطه هم در محور کوهدشت شمالی است.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای شهرستان کوهدشت با اشاره به اعزام تجهیزات سپاه پاسداران و ارتش از استان‌های دیگر به این شهرستان عنوان کرد: راه ارتباطی 14 روستا تا هفته آینده به‌صورت موقت بازگشایی می‌شود و 42 دستگاه پل نیز در سیلاب آسیب دیده‌ است.

وی بیان کرد: 2 آبنما در محور کوهدشت که به‌طول 50 متر است با بارش‌های اندک حداقل در 4 ساعت مسدود می‌شود؛ خسارتی که در 2 سیل اخیر 98 به حوزه راهداری شهرستان کوهدشت وارد شده 95 میلیارد تومان است.

رئیس سازمان غذا و دارو: نگران تأمین داروی مناطق سیل‌زده نیستیم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تمام شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده برای تأمین اقلام دارویی و بهداشتی مناطق سیل‌زده آماده‌باش هستند.

به گزارش تسنیم؛ مهدی پیرصالحی در ادامه سفر به مناطق سیل‌زده برای ارزیابی از شرایط تأمین اقلام موردنیاز دارویی، تجهیزات پزشکی، غذایی و بهداشتی، از کمپ سیل‌زدگان اهواز بازدید کرد.

وی با ابراز اینکه تمام شرکت‌های تولید و توزیع دارو، تجهیزات، مواد غذایی و آرایشی بهداشتی در کمک‌رسانی و تأمین اقلام موردنیاز استان‌های سیل‌زده همکاری مطلوبی داشتند، گفت: خوشبختانه تمام ارگان‌ها و نهادها ازجمله هلال‌احمر، بسیج، سپاه، ارتش و... تلاش کردند تا مشکلات مناطق سیل‌زده را به حداقل برسانند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برخی از اقدامات در حوزه سازمان غذا و دارو و حتی وزارت بهداشت نیست، اما اگر به آن‌ها رسیدگی نشود تبعاتی دارد که متوجه وزارت بهداشت می‌شود، گفت: یکی از این موارد تأمین شیشه شیر است چنانچه اگرچه شیرخشک موردنیاز تأمین شد اما کنار آن نیاز به شیشه شیر نیز وجود داشت، علی‌رغم اینکه تأمین آن در حوزه مسئولیت وزارت بهداشت نیست، اما معاونت بهداشتی برای تأمین آن اقدام کرد و سازمان غذا و دارو نیز 1500 عدد شیشه شیر و 50,000 سرشیشه را تأمین کرد.

وی با اعلام آماده‌باش تمام شرکت‌های تولید و توزیع دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات سلولزی، عنوان کرد: تمام شرکت‌ها را به‌خط کرده‌ایم و بخش خصوصی و دولتی اقلام موردنیاز داروخانه‌ها را تأمین می‌کنند تا خدمات بهتری در این مناطق ارائه شود.

پیرصالحی با بیان اینکه از لحاظ تأمین دارو و تجهیزات در مناطق سیل‌زده هیچ نگرانی وجود ندارد، گفت: دپوی موردنیاز دارویی کل کشور تا 6 ماه آینده صورت گرفته و جای نگرانی نیست، اقدامات لازم برای تأمین داروی شش‌ماهه دوم سال نیز در حال انجام است.

آب شرب ۷۹۳ روستای سیل زده لرستان وصل شد / فقط آب ۳ روستا قطع است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از وصل شدن آب شرب ۷۹۳ روستای سیل‌زده در شهرهای استان خبر داد.

به‌گزارش ایسنا، علیرضا کاکاوند با بیان این‌که در سیل اخیر لرستان ۷۹۶ روستای استان با قطعی آب، شکستگی شبکه و تخریب تأسیسات و ایستگاه مواجه شد، گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته آب روستاها وصل شده و درحال‌حاضر تنها ۳ روستا در شهرهای پلدختر و دلفان با مشکل قطع آب همراه است که تلاش‌ها برای رفع مشکل آنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: نبود راه دسترسی و قطع برق، دلیل اصلی بروز مشکلات در این روستاها بوده که با اقدامات انجام شده تاکنون چهار دستگاه دیزل ژنراتور برای برق‌رسانی به شبکه و تأسیسات آبرسانی بکارگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان اضافه کرد: در سیل بهار امسال ۳۰۸ کیلومتر خط انتقال و ۱۱۶ ایستگاه در استان آسیب جدی دیده که از این تعداد ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال و ۸۶ ایستگاه مربوط به سیل اخیر بوده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، کاکاوند افزود: شرکت آبفار لرستان با بکارگیری ۳۷ اکیپ عملیاتی و آبرسانی با ۳۰ تانکر سیار توانسته است ضمن وصل کردن آب این روستاها، نیازهای ضروری روستانشینان را در خصوص آبرسانی تأمین کند.

وی افزود: علاوه بر این مهم تاکنون بیش از ۶۰ کامیون آب بسته بندی به روستاها و مناطق سیل‌زده ارسال شده است.

هواشناسی: بارش‌های روزهای آینده گلستان قابل توجه نیست

معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی گلستان با اشاره به تغییر در الگوهای پیش‌یابی خبر داد و گفت: حجم بارش‌ها در مناطق مختلف استان قابل توجه نخواهد بود.

محمدرضا رحمان‌ نیا در گفت‌و گو با ایسنا اظهار کرد: براساس آخرین الگوهای پیش‌یابی و خروجی مدل‌های عددی بارش، تغییراتی در پیش‌بینی وضع هوای استان در روزهای آینده حاصل شده است.

وی افزود: امروز انتظار بارش‌های قابل توجهی را در سطح استان نداریم.

معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی گلستان خاطرنشان کرد:‌ برای روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز تنها بارش‌های پراکنده را خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، پیش از این هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که از صبح یکشنبه 25 فروردین ماه بارش در مناطق مختلف استان تقویت می‌شود و شاهد بارش‌های نسبتا خوبی در سطح استان خواهیم بود که بر اساس پیش‌بینی‌های جدید بارش‌ها قابل ملاحظه نخواهند بود.

نظرات بینندگان