arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

لاوروف: آمریکا مسابقه تسلیحاتی جدید را از سر گرفته

وزیر خارجه روسیه گفت، آمریکا نمی‌خواهد واقعیات قرن حاضر را بپذیرد، سعی دارد حقوق بین الملل را دور بزند، در امور داخلی سایرین دخالت کرده، برای همکاری کشور‌ها با روسیه و چین مانع‌تراشی می‌کند و آشکارا قصد راه‌اندازی مسابقه تسلیحاتی جدیدی را دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه روسیه گفت، آمریکا نمی‌خواهد واقعیات قرن حاضر را بپذیرد، سعی دارد حقوق بین الملل را دور بزند، در امور داخلی سایرین دخالت کرده، برای همکاری کشور‌ها با روسیه و چین مانع‌تراشی می‌کند و آشکارا قصد راه‌اندازی مسابقه تسلیحاتی جدیدی را دارد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در بیست و هفتیمن مجمع عمومی شورای سیاست خارجی و دفاعی این کشور اعلام کرد که آمریکا تلاش می‌کند تا در مسیر توسعه همکاری‌های کشور‌های جهان با روسیه و چین محدودیت ایجاد کند.

لاوروف گفت: «اخیرا ایالات متحده یک چیز جدید کشف کرده و آن به اصطلاح دکترین تامین حاکمیت واقعی و استفاده از آن بعنوان پوششی برای اعمال فشار بر کشور‌های در حال توسعه در مناطق مختلف جهان است. همزمان با این، محدودیت‌هایی نیز برای همکاری این کشور‌ها با روسیه، چین و دیگر قدرت‌های مستقل جهانی بوجود می‌آورد.»

به گفته وی، البته مقامات مسکو و پکن نه تنها در داشتن روابط همه جانبه و متقابلاً سودمند نمونه هستند، بلکه در شورای امنیت سازمان ملل هم به همراه یکدیگر با هر گونه تلاشی برای دور زدن ضوابط حقوق بین الملل مقابله می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «نمونه این مشارکت در جریان بررسی‌های صورت گرفته در نشست شورای امنیت درباره اوضاع سوریه بود، زمانی که قطعنامه‌های یکجانبه و غیرعادلانه‌ای در این رابطه ارائه شد. اخیراً هم دو کشور پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ونزوئلا که مغایر با حقوق بین الملل و اصول دیپلماتیک بود را وتو کردند.»

وی نمونه دیگر کار مشترک روسیه و چین را در تهیه طرح نقشه راه برای حل و فصل بحران در شبه جزیره کره نامید.

پایتخت‌های غربی آمادگی گفت‌وگوی صادقانه درباره امنیت بین المللی را ندارند

سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که مقامات مسکو منتظر واکنش مشخص کشور‌های غربی به پیشنهاد روسیه درباره افزایش اعتماد در عرصه امنیت بین الملل هستند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روسیه تا حداکثر توان در همکاری با شرکای خود در عرصه امنیت بین المللی فعال است، افزود: «ما پیشنهاد افزایش اعتماد متقابل و قابل پیش بینی بودن اقدامات را ارائه داده‌ایم. این نظریه در پیمان مربوط به امنیت اورآتلانتیکی آمده است، به همراه چین نیز ابتکار مقابله با استقرار سلاح در فضا را مطرح کرده‌ایم و همچنین پیشنهاد تهیه کنوانسیونی درباره مبارزه با حملات شیمیایی و تروریسم بیولوژیکی را داده‌ایم.»

لاوروف تاکید کرد: «ما می‌خواهیم که به این پیشنهادات واکنش دقیق داده شده و مباحثات صادقانه‌ای در باره این مسائل صورت گیرد، ولی به عقیده من، مشکل اینجاست که همتایان ما در واشنگتن، بروکسل و دیگر پایتخت‌های غربی فعلا برای گفت‌وگوی حرفه‌ای آمادگی ندارند.»

آمریکا آشکارا خط مشی ازسرگیری مسابقه تسلیحاتی جدید را در پیش گرفته است

وزیر خارجه روسیه یادآور شد، اقدامات واشنگتن در عرصه خلع سلاح هسته‌ای و عدم گسترش نشان می‌دهد که در ایالات متحده طرفداری از مسابقه تسلیحاتی جدید از سر گرفته شده و این کشور به دنبال از بین بردن مکانیزم موجود در زمینه کنترل تسلیحات است.

لاوروف توضیح داد: «بعد از شکست پیمان مربوط به سپر ضدموشکی، اکنون نوبت به پیمان مربوط به نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط رسیده و بعد از آن نیز بعید نیست تمدید دوره اجرای پیمان مربوط به ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی با مشکل مواجه شود. در شرایطی که تمامی این‌ها، نه تنها برای امنیت بین المللی که در نتیجه اجرای این توافقات تقویت شده بود، بلکه برای باقی ماندن مکانیزم‌های موجود در عرصه خلع سلاح هسته‌ای و عدم گسترش عواقب خطرناکی خواهد داشت. اگر بخواهیم اقدامات واشنگتن در این زمینه را صادقانه ارزیابی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که این کشور طرفدار ازسرگیری مسابقه تسلیحاتی جدیدی در جهان است.» وی در عین حال تاکید کرد، البته آن‌ها قادر نخواهند بود روسیه را وارد چنین مسابقه‌ای کنند.

وزیر امور خارجه همچنین معتقد است که مکانیزم عدم بروز درگیری بین روسیه و آمریکا در خاک سوریه که اخیراً کار خود را از سر گرفته، نتیجه بخش بوده است. وی گفت: «در حال حاضر مسکو و واشنگتن در عرصه‌هایی که پاسخگوی منافع دو طرف است، همکاری داشته و گفتگو‌ها درباره مبارزه با تروریسم بعد از وقفه طولانی از سر گرفته شده، بین مقامات نظامی دو کشور هماهنگی‌های لازم برای اجتناب از بروز هر نوع درگیری غیرمنتظره‌ای وجود دارد. مذاکرات سیاسی در جهت حل و فصل اوضاع سوریه نیز صورت می‌گیرد. ما از پیشنهادات طرف آمریکایی درباره برقراری تماس درباره افغانستان، کره شمالی و همکاری‌ها در عرصه فضا نیز استقبال می‌کنیم.»

آمریکا برای حفظ «منحصر به فرد بودن» خود بر سایر کشور‌ها اعمال فشار می‌کند

وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که خط مشی سیاسی واشنگتن در برخورد با برخی کشور‌های آمریکای لاتین غیرقابل قبول است. وی گفت: «آمریکایی‌ها آشکارا در امور داخلی کشور‌های مستقل دیگر، از جمله ونزوئلا، دخالت می‌کنند. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا مستقیما در مصاحبه‌ای اعتراف کرده که واشنگتن از سرنگونی رئیس جمهوری قانونی این کشور صرف‌نظر نکرده و راه حل نظامی برای این منظور بعید نیست. آن‌ها حتی تهدید کرده‌اند که اهداف بعدی کوبا و نیکاراگوئه هستند. چطور نمی‌توان درک کرد که با چنین اظهاراتی، تمامی آمریکای لاتین و نه تنها این منطقه را در مقابل خود قرار می‌دهند. من که فکر می‌کنم چنین برخوردی غیرقابل قبول و محکوم شده است.»

لاوروف با اشاره به اینکه آمریکا قصد دارد با تحت فشار قرار دادن سایر کشورها، منحصر به فرد بودن خود در جهان را حفظ کند، افزود: «عدم تمایل مقامات واشنگتن برای کنار آمدن با واقعیات قرن بیست و یکم کاملاً واضح است. بدون تردید، این عدم تمایل عواقب مخرب زیادی دارد. آمریکا همچنان یک قدرت برتر جهانی بشمار می‌رود، ولی در مجموع در حال از دست دادن نفوذ خویش در جهان است و برای حفظ موقعیت خویش آن‌ها می‌گویند که "منحصر به فرد و برتر از همه" هستند و برای رسیدن به این هدف، حاضر هستند سایر کشور‌ها را تحت فشار زیادی قرار دهند.»

نظرات بینندگان