arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

نماینده اهواز: مناطق سیل زده به ماشین آلات نیاز مبرم دارند

«علی ساری» نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، کمبود ماشین آلات را مهمترین نیاز مناطق سیل زده خوزستان دانست و اظهار داشت: «سازمان‌های متولی امر امدادرسانی اگر در ارتباط با تامین ماشین آلات سنگین با مشکل مواجه هستند، می‌بایست که از دیگر ارگان‌ها به ویژه نهاد‌های نظامی تقاضای کمک کنند. اکنون نیرو‌های نظامی در مناطق سیل زده به شدت حضور دارند، اما در حد نیاز ماشین آلات سنگین مورد نیاز به منطقه اعزام نشده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«علی ساری» نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، کمبود ماشین آلات را مهمترین نیاز مناطق سیل زده خوزستان دانست و اظهار داشت: «سازمان‌های متولی امر امدادرسانی اگر در ارتباط با تامین ماشین آلات سنگین با مشکل مواجه هستند، می‌بایست که از دیگر ارگان‌ها به ویژه نهاد‌های نظامی تقاضای کمک کنند. اکنون نیرو‌های نظامی در مناطق سیل زده به شدت حضور دارند، اما در حد نیاز ماشین آلات سنگین مورد نیاز به منطقه اعزام نشده است.»

به گزارش ایرنا؛ تداوم بارش‌های بهاری و سیل‌آسا در کشور و سرازیر شدن سیلاب‌ها به طرف رودخانه‌های بزرگ خوزستان نگرانی‌هایی را در این منطقه به وجود آورد در حالی که به نظر می‌رسید، سد‌های این استان خواهند توانست، بخش سنگینی از حجم سیل نخستین روز‌های فروردین را مهار کنند، اما استمرار موج بارش‌ها، خوزستان را در وضعیت اضطراری قرار داد تا جایی که غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با توجه به میزان خروجی سد کرخه که ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود، دستور تخلیه ۶ شهر سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم را صادر کرد. وی در عین حال، توصیه کرد تا زنان و کودکان به منطقه امن منتقل شوند و جوانان برای کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان و تقویت سیل‌بند‌ها در منطقه بمانند.

سیلاب مهیب و طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون به آبگرفتگی مناطق وسیعی از شهر‌های دشت آزادگان، شوش، شوشتر (شعیبیه)، حمیدیه، بستان و بخش‌های ال‌هایی و اسماعیلیه اهواز انجامید و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شمال، مرکز، غرب و جنوب خوزستان دچار آبگرفتگی شدند و بیش از ۴۰۰ هزار تن در معرض سیلاب طغیانگر قرار گرفتند.

جمعیت هلال احمر خوزستان ۱۵۲ تیم برای امداد رسانی به سیل زدگان تشکیل داد و همچنین تاکنون ۴۷ اردوگاه برای اسکان سیل زدگان در استان ایجاد شده است و ۳۰ هزار و ۴۰۰ تن در این اردوگاه‌ها اسکان یافته اند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور بررسی آخرین وضعیت سیل در خوزستان و نحوه امدادرسانی به مناطق سیل زده با «علی ساری» نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به گفت: وگو پرداخت.

**وضعیت مناطق سیل زده خوزستان
علی ساری در خصوص آخرین وضعیت اهواز در پی بارش‌های سیل آسای اخیر گفت: با توجه به این‌که در روز‌های گذشته دبی رودخانه کرخه افزایش یافت، علاوه بر روستا‌های اطراف، شهر‌ها نیز در حال تهدیدشدن هستند. کارون نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد. خروجی کارون در اهواز میزان بالایی دارد. بالادست اهواز به زیر آب فرو رفت و در بخش اسماعیلیه پایین دست اهواز زمین‌های کشاورزی در زیر آب قرار گرفته اند و احتمال جاری شدن سیل در نقاط روستایی و مسکونی همچنان این مناطق را تهدید می‌کند.

به دلیل آنکه تخلیه آب رودخانه کرخه به خوبی انجام نمی‌شود، زندگی ساکنان شهر‌های حمیدیه، سوسنگرد و اطراف آن را چالش مواجه شده و در حوزه کارون مسیر ارتباطی این رودخانه با تالاب هورالعظیم دچار مشکل است.

در استان‌هایی مانند لرستان به دلیل طبیعت کوهستانی که دارد، سیل در مدت چند ساعت آسیب‌ها و خسارت‌هایی را وارد می‌سازد و پایان می‌یابد، اما در خوزستان با توجه به جلگه‌ای بودن آن، سیل آثار خود را در بلند مدت برجای می‌گذارد و همان طور که مشاهده می‌شود، مشکلات سیل از بهمن آغاز شده است و به احتمال زیاد تا اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت که این موضوع حضور و یاری مسوولان و متولیان امر در ماه‌های آینده نیز می‌طلبد.

**کمبود‌های موجود در مناطق سیل زده خوزستان
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردمی که در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند، شرایط چندان مطلوبی ندارند. کمبود امکانات شامل چادر، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب بسیار به چشم می‌خورد و دولت باید نسبت به تامین امکانات کمک‌رسانی و به خصوص ماشین‌آلات اقدام کند. در روستا‌هایی که با سیل درگیر هستند و احتمال سیل در آن‌ها وجود دارد به اندازه کافی ماشین آلات نیست. در حالی که نیاز کنونی شهر‌های کارون، اهواز، حمیدیه و باوی ماشین آلات سنگین است.

سازمان‌های متولی امر امدادرسانی اگر در ارتباط با تامین ماشین آلات سنگین با مشکل مواجه هستند، می‌بایست که از دیگر ارگان‌ها به خصوص نهاد‌های نظامی تقاضای کمک کنند. اکنون نیرو‌های نظامی در مناطق سیل زده به شدت حضور دارند، اما در حد نیاز ماشین آلات سنگین مورد نیاز به منطقه اعزام نشده است. ماشین آلاتی که در حوزه اهواز، کارون و حمیدیه در حال حاضر وجود دارد ۲۷۰ دستگاه است که با توجه به حجم زیاد خسارت‌ها این تعداد کافی نیست در هر روستای سیل زده یا در آستانه سیل برای ساخت سیل بند حداقل یک بیل مکانیکی، لودر و سه کمپرسی نیاز است و با توجه به روستا‌های در حاشیه رودخانه‌ها انتظار می‌رود که امداد رسانی از طریق ماشین آلات سنگین به شدت تقویت شود.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت در خوزستان برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل و سرریز سد‌ها بیان کرد: در جلسه‌ای که با حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول ایشان داشتیم، بنده تاکید کردم که تناسبی میان امکانات موجود و میزان نیاز‌ها وجود ندارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر این کمبود‌ها جبران شود.

**وضعیت حساس در سد‌های استان خوزستان
علی ساری در تشریح آخرین وضعیت کنترل آب در سد کرخه گفت: با توجه به اینکه حجم زیاد آب ورودی به سد کرخه داشتیم، احتمال بروز سیل در شهر‌های ۶ گانه وجود دارد و شرایط پایدار نیست. در حالی که باید مدیریت سدها، خیلی ایمن‌تر صورت بپذیرد، اما در حال حاضر نمی‌توان از مدیریت سد‌ها انتقاد کرد چرا که اکنون ورودی آن‌ها بیش از خروجی است، اما چهار ماه پیش مسوولان و متولیان می‌بایست نسبت به تخلیه سد‌ها اقدام می‌کردند.

دولت می‌تواند به شکل بهتر و منسجم تری، بخشداران و فرمانداران خود را تغذیه کند و در این شرایط انتظار می‌رود که نهاد‌های متولی پیش از تخلیه شهر‌ها اقدام‌هایی را در دستور کار خود قرار دهند که بتواند آب‌های رها سازی شده را مدیریت و سیلاب را به وسیله مجرا‌های اصلی رودخانه‌ها هدایت کند، اما اکنون در بخش ایرانی هورالعظیم که یک سوم این تالاب به شمار می‌رود، هنوز قسمت خالی و کاملا خشک وجود دارد و متاسفانه آب در آن قسمت‌ها رهاسازی نشده و قرار شده است که رهاسازی در این مناطق صورت بگیرد. جان مردم بر تمام مسایل از جمله تجهیزات اولویت دارد. اخباری مبنی بر مخالفت «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت برای رهاسازی آب در برخی مناطق وجود داشت که این مساله صحت ندارد و وی این موضوع را به صراحت رد کرده است. در بخش مربوط به تالاب هورالعظیم نیز می‌بایست، تخلیه به سمت رودخانه و تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی و عراقی صورت بگیرد.

**وضعیت شهر‌های در حال تخلیه
نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در ارتباط با شهر‌هایی که به عنوان مناطق هشدار اعلام شده اند، افزود: در این شهر‌ها تخلیه به طور کامل انجام نشده است؛ چرا که مردم مقاومت می‌کنند. باید شهر‌های حمیدیه، سوسنگرد، رفیع، ابوحمیظه و کوت سید نعیم به صورت کامل تخلیه شوند، اما در این مناطق مردم به سه دسته تقسیم شده‌اند؛ عده‌ای نزد اقوام و دوستانشان رفته‌اند، شماری در اردوگاه ساکن هستند، اما برخی مقاومت می‌کنند و خانه‌های خویش را ترک نمی‌کنند.

وی در ارتباط با وضعیت اهواز هم گفت: در بخش شمالی اهواز، روستا‌ها زیر آب رفته‌اند و در حوزه دهستان هم شرایط بد است و همچنان احتمال وخیم‌تر شدن شرایط وجود دارد. بخش پایین دست اهواز در شهر اسماعیلیه شکستگی سیل‌بند داشتیم، اما در کارون کماکان شرایط پایدار و از طریق سیل‌بند در حال کنترل اوضاع هستند.

**خسارت‌های وارد شده به مناطق سیل زده
علی ساری با اشاره به این که هنوز نمی‌توان میزان دقیقی از خسارت‌های وارد شده به این استان را برآورد کرد، اظهار داشت: به طور نسبی سیلاب اخیر، ۲ دسته خسارت یکی به منازل روستایی و دیگری به زمین‌های کشاورزی وارد شده است، اما به دلیل آن که خسارت‌ها در حال افزایش هستند، نمی‌توان آسیب‌ها را به طور دقیق بیان کرد؛ برای مثال دهستان حمیدیه و روستا‌های کنار رودخانه در معرض تهدید هستند و این تهدید هم به مراحل خطرناکی رسیده است.

بخش قابل توجهی از روستا‌ها در حوزه دز زیر آب رفته اند و پیش از این تنها زمین‌های کشاورزی این حوزه به زیر آب رفته بودند و هم اکنون روستا‌ها هم زیر آب رفته اند که البته این روستا‌ها با اعلام قبلی تخلیه شده بودند. خوشبختانه ما تلفات جانی را در استان خوزستان تا این لحظه نداشته ایم و بیشتر خسارت‌ها در مورد زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی است. در حوزه پایین دست اهواز، چون برخی روستا‌ها در بستر رودخانه هستند و با توجه به دبی بالای کارون این روستا‌ها در معرض سیل قرار دارند.

نماینده اهواز تاکید کرد: اقدامات خوبی برای حمایت از سیل زدگان انجام شده است، اما مردم خانه و زندگی شان را از دست داده اند و در شرایط و وضعیت نامناسبی هستند و باید کمک‌ها به آن‌ها به صورت فوری و ضروری انجام شود.

**ضرورت استمرار کمک‌ها پس از پایان سیل
علی ساری در ارتباط با ضرورت حمایت سیل زدگان پس از پایان سیلاب بیان کرد: در سفر ریاست محترم جمهوری و ریاست مجلس شورای اسلامی به خوزستان و حضور میدانی آنها، خسارت‌های شهر‌ها و روستا‌ها تقسیم بندی و عدد و ارقام نیز اعلام شد و بنیاد مسکن نیز برای مکان‌هایی که امکان بازسازی آن‌ها مهیا شده، اقدامات لازم را آغاز کرده است، اما در بیشتر نقاط خوزستان نمی‌توان در حال حاضر کاری انجام داد چرا که هنوز درگیر سیل هستند و اقدامات جبرانی پس از پایان سیل صورت خواهد گرفت. آنچه که در این قضیه ملموس است، تاکید آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری نسبت به موضوع پرداخت خسارت‌ها بوده است. در مجلس نیز نمایندگان در این خصوص طرحی را آماده کرده اند و امیدواریم که بتوانیم در این ارتباط اقدامات لازم را در زمینه‌های مختلف از جمله جبران خسارت زلزله، لایروبی رودخانه‌ها و تحکیم سیل بند‌ها صورت دهیم.

نظرات بینندگان