arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

گردو بر هر درد بی‌درمان دواست!

یكی از خوشمزه ترین راهها برای افزودن مواد مغذی، طعم و تردی به غذا، افزودن گردو به آن است. مغز گردو ساخته شده از تكه‌های ناهموار و پروانه‌ای شكل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یكی از خوشمزه ترین راهها برای افزودن مواد مغذی، طعم و تردی به غذا، افزودن گردو به آن است. مغز گردو ساخته شده از تكه‌های ناهموار و پروانه‌ای شكل است.

 یكی از خوشمزه ترین راهها برای افزودن مواد مغذی، طعم و تردی به غذا، افزودن گردو به آن است. گردودر ماههای شهریور و مهربرداشت می‌شود و در همه فصول سال وجود دارد و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

مغز گردو ساخته شده از تكه‌های ناهموار و پروانه‌ای شكل است. این تكه‌ها به رنگ سفید چرك هستند و با پوستی نازك به رنگ قهوه‌ای روشن پوشیده شده‌اند. آنها كمی‌درهمدیگر گره خورده‌اند. این مغزها در پوستی گرد یا دوك مانند به رنگ قهوه ای و خیلی سفت محصور شده اند.

توضیحات مربوط به گردو

تعجبی ندارد كه این گردوی لذیذ از درختی تزئینی كه به همین علت دارای ارزش زیادی است، پدید می‌آید. مغز گردو شامل دو بخش ناهموار است. این بخش‌ها سفید رنگ هستند و بوسیله‌ی پوششی نازك و قهوه‌ای رنگ پوشیده شده‌اند و بخش‌هایی از آنها به هم متصل است. مغز گردو در پوسته‌ای سخت كه به شكل گرد یا دوك مانند است محصور شده است.

تعداد زیادی گونه درخت گردو وجود دارد،كه فقط سه نوع از آنها قابل مصرف هستند. نوع انگلیسی (یا ایرانی) با نام Juglans regia ، نوع سیاه با نام Juglans nigra ، و نوع سفید با نام Juglans cinerea. نوع انگلیسی محبوب ترین نوع گردو در ایالات متحده است كه به دلیل داشتن پوست نازك به راحتی بوسیله فندق شكن شكسته می‌شود. نوع سیاه، پوست سخت‌تری دارد و دارای مزه‌ای تندتر است. نوع سفید شیرین‌تر و روغنی‌تر از دو نوع قبل است ولی كمتردر مغازه‌ها یافت میشود.

 

تاریخچه گردو

 

با وجود اینكه درختان گردو برای هزاران سال است كه كشت میشوند، ولی دارای اجداد متفاوتی هستند. منشا نوع انگلیسی درخت گردو، هند و نواحی پیرامون دریای خزر است و از این رو با نام گردوی ایرانی نیز شناخته می‌شود. در قرن 4 پیش از میلاد، رومی‌ها گردو را به بسیاری از اروپاییان معرفی كردند كه از آن زمان تا كنون در این كشورها درخت گردو كشت می‌شود.

در سرتاسر تاریخ، درخت گردو بسیار محترم بوده است، زیرا نه تنها دارای عمری چند برابر طول عمر انسان است، بلكه موارد مصرفی مانند استفاده به عنوان غذا، تولید روغن سوخت فانوس، ساختن پناهگاه و تولید رنگ و استفاده دارویی است. به نظر می‌رسد درخت‌های گردویی كه در آمریكای شمالی كشت میشوند از نوع انگلیسی باشند، زیرا گردو برای اولین بار توسط كشتی‌های بازرگانی انگلیسی به آمریكا برده شد. امروزه كشورهای اصلی تولید و صادر كننده گردو، آمریكا، تركیه، چین، ایران، فرانسه و رومانی هستند.

 

مواد موجود در 100 گرم گردو

منگنز 0.85 میلی گرم
امگا 3 2.27 گرم
مس 0.40 میلی گرم
تریپتوفان0.05 گرم

 

مزیتهای سلامتی گردو

گردوها به راحتی شكسته می‌شوند. این میوه مغزدار سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، خصوصاً نوع چربی محافظتی كه بدن نمی‌تواند آن را تولید كند. میزان امگا 3 گردو (4/1 فنجان، 98 درصد چربیهای روزانه را فراهم می‌كند.)، گردو از قلب و عروق محافظت می‌کند، خاصیت ضدالتهابی درآسم، روماتیسم آرتروز و بیماریهای التهابی پوستی مثل اگزما و داء الصرف (نوعی بیماری پوستی) دارد. بعلاوه، گردو حاوی یك ماده آنتی‌اكسیدانی به نام اسید الاژیك است كه سیستم ایمنی را حمایت كرده و به نظر می‌رسد كه خاصیت ضدسرطانی دارد.

 

به خاطر قلبتان گردو بخورید

افزودن گردو به غذا یك روش مهم برای بهبود سلامت قلب است. گردو یكی از مهمترین منابع از چربی‌های اشباع نشده است. حدود 15% چربی موجود در گردو، چربی اشباع نشده مفید است. بررسی‌ها نشان‌داده‌است كه افزایش دریافت گردو با غلظت اشباع نشده در وعده غذایی، تأثیرات مثبتی روی میزان بالای كلسترول و دیگر فاكتورهای خطرناك قلب و عروق دارد. در یك بررسی ویژه، تأثیرات پائین‌آورنده كلسترول غذای ناحیه مدیترانه با یك غذای رایج مدیترانه كه 35درصد كالری آن از چربیهای اشباع نشده گردوی موجود در این غذاست را مقایسه كرده‌اند.

تحقیق روی 49 نفر نشان‌داده‌است كه با مصرف مداوم غذاهای حاوی گردو، كلكلسترول بد LDL (شكل خطرناك آن) كلسترول و a LP (لیپو پروتئین a، تركیب دیگر لیپید كه لخته‌شدن‌خون را افزایش می‌دهد، كه در واقع عامل خطرناكی برای آترواسكلروز(تصلب شرائین است) كاهش می‌یابد.

به علاوه چربیهای اشباع نشده محافظ قلب، تراكم امگا 3 گردو و همچنین اسیدهای چرب مسئول تأثیرات مثبت گردو در موارد خطرناك قلب و عروق است. امگا 3 از ضربان نامنظم قلب، لخته شدن خون در شریانها (كه تقریباً علت بیشتر حمله‌های قلبی است) جلوگیری كرده و باعث بهبود كلسترولHDL (خوب) می‌شود و برای سیستم قلب و عروق مفید است. امگا 3 همچنین التهاب را كاهش می‌دهد، التهاب بخش كلیدی در مراحلی است كه كلسترول را به پلاكهای مسدود كننده شریان تبدیل می‌كند.

این عمل توسط گردو که حاوی میزان بالای ال آرژنین (یك آمینواسید بسیار مهم است كه در هنگام فشارخون بالا از اهمیت خاصی برخوردارند) است، انجام می‌گردد. در بدن (خصوصاً در رگهای خونی پركار)آرژنینL به اكسید نیتریك تبدیل می‌شود، یك ماده شیمیایی كه به هموار نگهداشتن دیواره داخلی رگهای خونی كمك می‌كند و اجازه میدهد تا رگهای خونی راحت باشند.

افرادی كه فشار خون بالا دارند زمان بسیار دشواری برای نرمال نگهداشتن میزان اكسید‌نیتریك دارند، كه ممكن است به مشكلات سلامتی مهم مرتبط باشد مانند دیابت و مشكلات قلبی، گردو می‌تواند بعنوان یك افزودنی به غذای آنها كمكهای بسیاری ‌كند. در یك تحقیق چاپ شده در مجله Phytochemistry، سلامت قلبی عروقی توسط گردو را نشان داده است. تحقیق پیشین اظهار داشت كه چند تركیب پلی فنولیك یافت شده در گردو، خصوصاً اسید ellagic و gallic، دارای فعالیت مناسب آنتی اكسیدانت هستند كه از تبدیل كلسترول LDL به رادیكال آزاد مضر جلوگیری می‌كنند.

در تحقیق جدید، محققان 16 پلی فنول را شناسایی كردند كه شامل 3 تانن با فعالیت آنتی اكسیدانتی دفاعی است. آنها این میزان را بسیار چشمگیر توصیف كرده‌اند. آنتی اكسیدانتهای گردو نقش كلیدی در سلامت قلب دارند.

گردو، گردوی آمریكایی و شاه بلوط بیشترین مقدار آنتی اكسیدانت در میان میوه‌های دانه‌دار دارند، گردو حاوی بیش از 20 mmol آنتی اكسیدانت در 3 اونس (100 گرم) است. همچنین بادام زمینی (یك سبزی بنشنی) روی دریافتهای غذایی آنتی اكسیدانت تأثیر می‌گذارد. مقدار زیاد آنتی اكسیدانت میوه‌های دانه دار به توضیح نتایج بدست آمده در تحقیق Iowa Womens Heahh Study Iowaكمك می‌كند كه در آن تحقیق مشخص شده است که خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای شریانی قلب با افزایش مصرف كره بادام زمینی/ میوه های دانه دار بسیار كاهش می‌یابد.

هنگامی‌كه نتایج حاصله از چهار تحقیق با هم تركیب شدند، مصرف میوه‌های دانه‌دار حداقل 4 بار در هفته، یك كاهش 37 درصدی خطر بیماریهای شریانی قلب در مقایسه با افرادی كه از این میوه‌ها به مقدار كم مصرف می‌کردند و یا اینکه اصلاً مصرف نمی‌کردند، در بر داشت. مصرف بیش از آن، 3/8 درصد ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش می‌دهد.

نكته مفید: برای كاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی از گردو و دیگر میوه‌های دانه‌دار غنی از آنتی اكسیدانت به میزان حداقل 4 بار در هفته استفاده كنید و از آن لذت ببرید.

 

گردو باعث بهبود عملكرد قلبی با استفاده از مكانیزمهای مختلف است.

 

اداره دارو و مواد غذایی آمریکا اخیراً به این نتیجه رسیده است كه خوردن 5/1 انس گردو در روز بعنوان یك رژیم كه چربی اشباع شده كمی‌دارد می‌تواند باعث كاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی شود. این اولین بار است كه یك وعده غذایی و نه غذاهای جانبی نشان داده است كه چقدر برای بیماران قلبی مؤثر است.

 

گردو باعث تنظیم میزان كلسترول در افرادی می‌شود كه دیابت نوع دوم دارند.

در بیماران دیابتی نوع دوم، افزودن روزانه یك اونس گردو در رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود اساسی در میزان كلسترول شود. تحقیقات بیشتر نشان داده است كه خوردن گردو بعنوان رژیم كم چرب اصلاح شده، باعث كاهش میزان چربی دور قلب در بیماران دیابتی می‌شود كه این با كم كردن میزان چربی در رژیم غذایی به دست می‌آید.

در تحقیقی منتشر شده در Journal of the American Dietetic Association، به 55 نفر بیمار دیابت نوع دو توصیه شد كه رژیم كم چرب داشته‌باشند اما تنها گروهی كه توانست یك چربی محافظ قلب را به دست آورد كه از گردو استفاده می‌كردند (30 گرم تقریبا 1انس در روز).

 

گردو موجب كاهش میزان مولكولهایی میشود كه باعث سفتی رگهای قلب میشود.

علاوه بر اینكه گردو در میزان كلسترول تاثیر میگذارد دلایل اینكه چرا گردو باعث كاهش ابتلا به بیماریهای قلبی میشود رژیم ALA غنی از گردو علاوه بر كم كردن كلسترول LD است :

میزان پروتئینهای C-REACTIVE را كه باعث التهاب عروق و در نتیجه سخت شدن رگها و ایجاد بیماریهای قلبی میشود را كاهش می‌دهد.

باعث افزایش اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب محافظ امگا 3 EPA و DHA میشود.

باعث كاهش میزان 1- ICAM و 1- VCAM و E-Selection ََ می‌شود كه همه اینها در كلسترول موجود است (شیارهای رگ).

گردو باعث محافظت از قلب شما بعد از خوردن یك وعده غذایی چرب می‌شود. گردو كه منبعی بسیار غنی از چربی امگا 3 و ALA است باعث بهبود عملكرد رگها بعد از یك وعده غذایی پرچرب می‌شود و همچنین ممكن است نقش مهمتری به نسبت روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای داشته باشد.

محققان گزارش داده اند كه جریان خون در شریانهای بازو،(اتساع جریان میانی) 24درصد در موارد با كلسترول بالابعد از خوردن گردو همراه غذا افزایش یافت در حالیكه مصرف روغن زیتون همراه با غذا 36 درصد كاهش در جریان خون موجب شد.

E-selection ،مولكولی كه در چسبندگی سلول نقش دارد-فرایندی كه در آن كلسترول آسیب دیده به دیواره رگهای خونی می‌چسبد و پلاك تشكیل می‌دهد-بعد از خوردن گردو كاهش می‌یابد. بسیاری از مردم فراموش كرده اند كه گردو جز اصلی غذای مدیترانه ای است و مزیتهای فراوانی دارد.گردو بر عكس روغن زیتون و دیگر میوه های دانه دار،دارای مقادیری از اسید های چرب اشباع نشده چند گانه است،خصوصا اسید آلفا- لینولنیك(ALA)،یك امگا 3 گیاهی مهم.

این بدان معنا نیست كه خوردن یك مشت گردو می‌تواند جبران یك غذای ناسالم كند. امیلی روس از دانشگاه Universitat Autonoma de Barcelona بیان می‌كند كه: مصرف كنندگان ممكن است از یافته‌های ما اشتباه برداشت كنند كه می‌توانند غذاهایی با چربیهای ناسالم بخورند ولی به غذای خود گردو اضاف كنند.در حالیكه این تحقیق به وضوح نشان می‌دهد كه میوه های دانه دار بسیار مفیدند، و تنها تركیب غذای مدیترانه هستند.

غذای مدیترانه‌ای شامل سبزیجات، میوه‌ها، تمام حبوبات، ماهی زیتون، میوه‌های دانه‌دار است كه سرشار از هزاران ویتامین محافظ، مواد معدنی گیاهی است. این تركیبی از همه مواد مفید است و توضیح می‌دهد چگونه این روش خوردن صحیح با عمر طولانی در ارتباط است و بدن را در برابر بیماریهای بسیاری مثل بیماریهای قلبی عروقی و بعضی از سرطانها مصون نگه می‌دارد.

 

غذا برای تفكر بهتر:

تصور می‌رفت كه گردو غذای مغز است نه فقط بخاطر ظاهر چین دار مغز مانند پوست آن بلكه به خاطرمقادیر زیاد چربیهای امگا 3 موجود در آن.

مغز شما متشكل از بیش از 60 درصد چربی ساختاری است. برای عملكرد مناسب سلولهای مغزی، این چربی ساختاری به چربیهای امگا 3 اصولی موجود در گردو، تخم بذر و ماهی آب سرد نیاز دارد. چون غشاء همه سلولها از قبیل سلولهای مغز یا نورونها اصولاً از چربیها تشكیل شده اند. غشاء سلول دروازه بان سلول است. هر چیزی كه بخواهد وارد یا خارج از سلول شود باید از غشاء بیرونی سلول عبور كند. و چربی امگا 3 كه مایع و انعطاف پذیر است این فرایند را آسان‌تر می‌كند بنابراین توانایی سلول را برای هدایت مواد مغذی افزایش می‌دهد در حالی كه ضایعات را از بین می‌برد، خصوصاً هنگامی‌كه مغز شما در حال تفكر باشد.

مطالعات علمی‌ بیماریهای همه‌در كشورهای مختلفی چون U.S رابطه‌ای بین افزایش نسبت افسردگی و كاهش مصرف امگا 3 در بچه ها، رابطه بین دریافت كم چربی امگا 3 و ADHD انجام شده است. در بررسی اخیر Purdue university نشان داده شده است كه بچه هایی كه اسیدهای چرب امگا 3 كمتر دریافت می‌كنند دارای فعالیت بیش از اندازه، اختلال در یادگیری و مشكلات رفتاری هستند. در تحقیق Purdue، بسیاری از مشكلات رفتاری، خشونت و مشكلات خواب در افرادی كه اسید چرب امگا 3 كمتری دریافت می‌كنند، گزارش شده است. مشكلات یادگیری و سلامتی بیشتر در بچه هایی یافت شد كه غلظت اسید چرب امگا 3 در آنها كمتر بود.

بیش از 2000 پژوهش علمی‌نشان داده اند كه مشكلات بسیاری در رابطه با كمبود امگا 3 وجود دارد. غذاهای آمریكایی تقریباً عاری از امگا 3 است به جزء میوه دانه دار، مثل گردو، بذرها و ماهی آبهای سرد است. در حقیقت، محققان بر این باورند كه حدود 60 درصد آمریكایی‌ها كمبود اسیدهای چرب امگا 3 دارند و حدود 20 درصد كمبود كمتری دارند كه این میزان در خونشان مشخص نیست.

 

جلوگیری از سنگ صفرا

مطالعات غذایی 20 ساله روی بیش از 80000 زن از Nurse Health Study نشان داده است كه زنانی كه حداقل 1 اونس میوه دانه‌دار، بادام زمینی یا كره بادام زمینی در هفته مصرف می‌كنند، 25 درصد خطر ایجاد سنگ صفرا در آنها كاهش می‌یابد. 1 اونس فقط 6/28 میوه دانه‌دار یا حدود 2 قاشق سوپخوری كره میوه دانه دار است كه از بیماریهای كیسه صفرا جلوگیری میكند و این راحت تر از خوردن یك مشت گردو به عنوان عصرانه یا خوردن آن همراه با سالاد است.

 

یك منبع سرشار از ملاتونین

 

آیا میخواهید شب بهتر بخوابید؟ هنگام شام به سالاد سبزیجات، سالاد میوه یا سبزیجات پخته به اندازه یك مشت گردو اضاف كنید. یا همراه سیب پخته یا گلابی آبپز شده مقداری گردو بخورید.

ملاتونین هورمونی محصول غده صنوبری است كه خواب آور و تنظیم كننده خواب است و همچنین یك آنتی اكسیدانت قوی است كه در گردو وجود دارد كه باعث می‌شود یك عصرانه كامل برای داشتن یك خواب شبانه راحت باشد. ملاتونین به بهبود خواب برای كسانی كه شب كار هستند و افرادی كه از كندی واكنش رنج می‌برند كمك می‌كند اما نگهداشتن میزان مناسب این هورمون برای افراد بیش از 40 سال بسیار مهم است چون مقدار ملاتونین تولید شده توسط بدن با بالا رفتن سن كاهش می‌یابد و این باعث كاهش آنتی اكسیدانت محافظ می‌شود كه ممكن است به گسترش رادیكال آزاد مربوط به بیماریهای آینده ارتباط داشته باشد.

مؤلفان چنین استدلال كرده اند كه گردو در ضمن كمك به مقاومت استرس اكسیداتیو (آسیب رادیكال آزاد)، به كاهش خطر ابتلا به سرطان و تأخیر یا كاهش شدت بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای عصبی مثل بیماری پاركینسون و آلزایمرنیز كمك می‌كند.

 

گردو به وسیله امگا 3 از سلامت استخوان محافظت می‌كند.

اسید لینولنیك آلفا، چربی امگا 3 یافت شده در گردو، با كمك به جلوگیری ازبرداشت شدید استخوان،سلامت استخوان را افزایش می‌دهد.

 

میزان امگا3محافظ را با خوردن 4 دانه گردو در روز بهبود ببخشید.

خوردن 4 دانه گردو در روز به طور چشمگیری سطحهای خونی اسیدهای چرب امگا 3 محافظ ،اسید لینولنیك آلفا (ALA )و اسید ایكو ساپنتانوئیك (EPA )در افراد بزرگسال را افزایش داد.

 

مصرف آجیل و خشكبار خطر چاقی را كاهش میدهد.

با اینكه آجیل و خشكبار برای سلامتی قلب بسیار مفید است، بسیاری از افراد برای جلوگیری از چاقی از مصرف آنها خودداری میكنند. بر اساس تحقیقی كه در مجله Obesity (مرض چاقی) منتشر شده است، ترس افراد از چاقی حاصل از مصرف آجیل كاملاً بی‌اساس است. در حقیقت كسانی كه در طول هفته حداقل 2 بار از این مواد استفاده میكنند، كمتر از كسانی كه هیچگاه آجیل و خشكبار مصرف نمیكنند دچار اضافه وزن می‌شوند.

نكته كاربردی: نباید اجازه داد ترس از افزایش وزن، لذت میل كردن آجیل و بسیاری از خواص مفید آن را از ما بگیرد!

از كره مواد آجیلی در صبحانه استفاده كنید.

ساندویچ‌های ژله‌ای و كره بادام زمینی دوران كودكی را به خاطر بیاورید. دوباره از این مواد غذایی استفاده كنید.

یك تكه كرفس را با آجیل پر كنید و به عنوان میان وعده ی بعدازظهر از آن استفاده كنید.

از آجیل در گندمك صبحانه، سالاد ناهار یا در بین سبزیهای پخته‌ی شام استفاده كنید.

یا اینكه یك مشت آجیل نمكین را به تنهایی به عنوان یك خوراك مختصر میل كنید.

مغز گردو سرشار از مواد مفید است

مغز گردو منبعی عالی ازفلز منگنز و حاوی مقادیر زیادی مس است. این دو فلز سازنده بخشی از آنزیم‌هایی هستند كه در عمل اكسیداسیون بدن نقش دارند. برای مثال آنزیم superoxide dismutase كه مواد رادیكال آزاد شده در سیتوپلاسم سلول و میتوكندری (بخشی از سلول كه تولید انرژی میكند) را خنثی میكند، نیاز به مس و منگنز دارد.

مغز گردو حاوی نوعی تركیب آنتی اكسیدان به نام ellagic acid است كه فعالیت‌های متابولیكی كه منجر به سرطان خواهند شد را متوقف میكند. این ماده نه تنها از آسیب دیدن سلول‌ها در معرض مواد رادیكال آزاد جلوگیری میكند، بلكه به خنثی شدن موادی كه میتوانند منجر به ایجاد سرطان شوند كمك كرده و مانع تكثیر سلول‌های سرطانی میشود.

 

طریقه انتخاب و نگهداری از گردو

وقتی می‌خواهید گردو (نه مغز گردو) بخرید، سعی كنید آنهایی را انتخاب كنید كه وزن بیشتری دارند. پوست گردو نباید دارای ترك خوردگی، سوراخ یا هر نوع لكه باشد، زیرا این مشخصات اغلب نشانه‌های كپك زدگی مغز گردوست، كه آن را برای مصرف نامناسب می‌كند.

گردوهای پوستدار معمولا در بسته بندی‌های متعددی عرضه میشوند. اگر قصد دارید از این بسته‌ها خریداری كنید، مطمئن شوید كه بسته‌ها حاوی گردوهای تازه هستند و سعی كنید از فروشگاه‌های معتبر خریداری كنید. هنگام خرید گردو، چه به صورت آزاد و چه به صورت بسته بندی، مطمئن شوید كه پوست گردوها چروكیده و یا نرم نیستند. اگر میتوانید گردوها را ببویید تا مطمئن شوید كه بو گرفته و فاسد نیستند.

چون گردو حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌ است، به راحتی و با سرعت فاسد میشود. از این رو باید نهایت دقت را در نگهداری آن به خرج داد. گردو باید در ظرفهای غیر قابل نفوذ نسبت به هوا نگهداری شود. میتوان آن را در یخچال به مدت 6 ماه و یا در فریزر به مدت یك سال بدون مشكل نگهداری كرد. مغز گردو را اگر در مكانی خنك، تاریك و خشك، مثل یخچال نگهداری كنید، تا 6 ماه تازگی و طراوت خود را حفظ خواهد كرد.

 سایت سیمرغ

نظرات بینندگان