arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

اظهار نظر عجیب رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: مسئولان از سفر به مناطق سیل زده به شدت خودداری کنند!

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: علیرغم اینکه حضور مسئولان در مناطق سیل‌زده موجب امیدواری است و امکان فراهم شدن خوشحالی مردم وجود دارد، اما تامین حفاظت و تشریفات‌شان در این شرایط مشکل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اظهار نظر عجیب رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: مسئولان از سفر به مناطق سیل زده به شدت خودداری کنند!اسماعیل نجار (رییس سازمان مدیریت بحران کشور) در خصوص تخلیه شهرها و روستاهای در معرض خطر استان خوزستان گفت: سدهای این استان پایداری لازم را دارند و هیچ تصوری درباره شکست احتمالی این سدها متصور نیست و آب‌هایی که وارد سد می‌شود از طریق خروجی سدها کنترل می‌شوند. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در حال حاضر باعث ایجاد مشکل در خوزستان شده است، سیلاب‌‌های ناشی از خروجی سدها است به دلیل اینکه رودهای کرخه، کارون و دز گنجایش این حجم از آب را نداشتند و برای اینکه مشکلی برای سد ایجاد نشود و تعادل برقرار شود، آب را بیش از اندازه رها کردند تا بتوانند میزان آب سد را کنترل کنند، ضمن اینکه برخی مزارع به صورت سیلاب دشت شده‌اند تا امکان عبور آب از کارون و کرخه وجود داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: براساس گزارشات سازمان هواشناسی میزان بارندگی‌های پیش‌رو کمتر از میزان بارندگی‌هایی است که در هفته‌های گذشته بوده است و بارش‌های پیش‌رو بارش‌های ضعیف‌تری هستند، براساس چگالی‌سنجی هم که صورت گرفته، اگر برف‌ها آب شود و وارد رودخانه‌هایی شود که منتهی به سدهای خوزستان است، میزان آب در پایین دست کنترل می‌شود.

نجار درخصوص کاهش ظرفیت انبارهای هلال‌احمر گفت: با توجه به حرکت‌های مردمی در حوادث هیچ‌گاه نگرانی بابت مسائل امدادی وجود ندارد، ضمن اینکه بحمدالله تولید امکانات امدادی به اندازه کافی در کشور وجود دارد و به سرعت امکان تهیه این اقلام وجود دارد، اما با توجه به وقوع حوادث گوناگون در کشور باید تمهیداتی اندیشیده شود که همیشه انبارهای هلال احمر 25 درصد ذخیره خود را حفظ کرده باشند. البته معتقدم در خصوص اقلام خوراکی باید به گونه دیگری برنامه‌ریزی کنیم و باید به طور مثال با تولیدکنندگان در سراسر کشور قراردادهایی منعقد شود که در صورت بروز حوادث در کشور جنس را از این کارخانجات در نقاط مختلف کشور خریداری کنیم، چراکه انبارداری در دنیا امروز منسوخ شده است.

وی با تاکید براینکه انبارداری کار بسیار سختی است، ادامه داد: ممکن است در طول یک یا دو سال هیچ حادثه‌ای در کشور اتفاق نیفتد و امکان استفاده از مواد غذایی که در انبارها نگهداری‌ شده‌اند، وجود نداشته باشد، لذا این مواد غذایی از حیث انتفاع خارج می‌شود و یا باید قبل از تاریخ انقضاء این مواد خوراکی آنها را در جایی مصرف و یا باید پس از تاریخ انقضاء این مواد دور ریخته شوند، لذا روش صحیح و درست این است که به اندازه نیازی که وجود دارد با شرکت‌های تولید‌کننده قرارداد منعقد کنیم و از آنها بخواهیم همواره تعداد مشخصی مواد غذایی به صورت آماده داشته باشند تا در صورت بروز حادثه از این طریق تامین مواد غذایی صورت گیرد. چنانچه این اتفاق بیفتد همیشه مواد غذایی به روز خواهیم داشت. البته باید بدانیم که در خصوص تامین مواد غذایی و امدادی مشکلی در کشور وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه اگرچه برخی انبارها خالی است، مشکل تامین اقلام وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به تولیداتی که در کشور وجود دارد، می‌توانیم مواد غذایی را به روز و بدون دور ریز در اختیار داشته باشیم، در دنیا هم انبارداری منسوخ شده است، البته برخی اقلام مانند چادر، پتو و... باید به اندازه کافی در انبارها وجود داشته باشد که البته با توجه به حوادثی که در کشور داشتیم و داریم ممکن است در برخی انبارها میزان اقلام کمتر از 25 درصد بااشد، اما تا جایی که می‌دانم مشکل و نگرانی برای مردم وجود ندارد.

نجار در خصوص تمهیدات بهداشتی و آموزشی در کمپ‌های سیل‌زدگان خوزستان و گلستان گفت: کمپ‌‌ها موقت هستند. در آق‌قلا آب فروکش کرده و مدارس بازگشایی شده است و به جز یکی دو نقطه کوچک کار در آق‌قلا به سمت روال عادی پیش‌ می‌رود. در هرجایی که مشکلی ایجاد می‌شود، باید به سرعت تمام اقدامات لازم انجام شود تا مردم به زندگی عادی و معمولی خود بازگردند. به طور مثال بهترین راه برای روستاییانی که در مکان‌هایی مستقر شده‌اند که امکان پخت و پز وجود دارد، باید آرد در اختیارشان قرار دهیم تا آنها خود نان را تامین کنند، چراکه هم کار، اشتغال و امیدواری است. در استان گلستان کمپ‌ها به جز یک یا دو کمپ کوچک، مابقی جمع‌آوری شده‌اند.

وی ادامه داد: تدابیری که در خوزستان نیز اندیشیده شده و حضور استان‌های معین در این استان برای کوتاه مدت است و امیدواریم زودتر اوضاع به شرایط عادی بازگردد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا حضور مسئولانی که در مناطق سیل‌زده مسئولیتی بر عهده ندارند، موضوعیت دارد؟ گفت: خواهش ما از مسئولان این است که این سفرها را انجام ندهند، چراکه مسائل مختلفی را در پی دارد. علیرغم اینکه حضور مسئولان در این مناطق مایه امیدواری است و ممکن است خوشحالی مردم را فراهم کند، اما مشکلاتی را نیز به دنبال دارد.

وی افزود: در کنار مسئولانی که به مناطق سیل‌زده می‌آیند، افرادی باید امنیت‌شان را به منظور تردد تامین کنند. همچنین تشریفات نیز باید برای این مسئولان در نظر گرفته شود و همچنین توقع است که مسئولان استانی این مسئولان را در سفرها همراهی کنند، در حالی که مسئولان استانی در این شرایط وقت‌شان به شدت تنگ است و باید دائما در ستاد حضور داشته و فرماندهی کنند، از همین‌رو توصیه وخواهش ما از مسئولان این است که این سفرها را به زمانی موکول کنند که شرایط تثبیت شده باشد و از دور کنترل‌های لازم را داشته و برنامه‌ریزی‌های مد نظر را برای این مناطق داشته باشند.

نجار با اشاره به مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران کشور گفت: چنین مرکزی باید ایجاد شود و نمایندگان و همه مسئولان باید در این مرکز در موقع بحران حضور داشته باشند و از نزدیک به صورت آنلاین تمام صحنه‌ها را ببینند و از این مرکز کنترل و مدیریت داشته باشند. این مرکز در حال احداث است و امیدواریم با همراهی همه مسئولان زودتر به سرانجام برسد.

وی تاکید کرد: برخی مسئولان کشور باور به بحران ندارند و چندین سال است که ساخت این مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران را از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم و هر زمان یکی از دستگاه‌ها علیرغم اینکه مجری و پیمانکار مشخص است، ایراداتی را وارد می‌کنند البته همراهی می‌کنند، اما این همراهی گاهی اوقات زمانبر است.

رییس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: این مرکز در نزدیکی حرم مطهر حضرت امام قرار است، ایجاد شود با توجه به سفرهایی که به کشورهای صاحب نام  در زمینه مدیریت بحران داشتیم، این منطقه را برای ایجاد چنین مرکزی مناسب دانستیم، چراکه این نقطه خارج از تهران است و می‌تواند تهران را نیز به طور ویژه با توجه به خطراتی که برای شهر وجود دارد مدیریت کند. دسترسی به فرودگاه، راه‌آهن، مترو و بزرگراه‌ها برای این منطقه به راحتی امکان‌پذیر است و در نهایت می‌توانیم از تمام ظرفیت حرم حضرت امام در صورت بروز حادثه در تهران استفاده کنیم. در حال حاضر این مرکز در حال ساخت است و امیدواریم با همراهی همه مسئولان سریعتر به اتمام برسد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان