arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

حرکت سیل به سمت شادگان/۴۰ روستا در معرض خطر است

استان خوزستان همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد و حالا جنوب این استان هم درگیر روان‌آب‌ها شده، آب‌های روانی که این بار به سمت شادگان در حال حرکت است.علی‌رغم اخطار مسئولان برای تخلیه روستاهای در معرض سیل ساکنان از این کار اجتناب می‌کنند و حتی در برخی روستاها درگیری‌هایی نیز گزارش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استان خوزستان همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد و حالا جنوب این استان هم درگیر روان‌آب‌ها شده، آب‌های روانی که این بار به سمت شادگان در حال حرکت است.

علی‌رغم اخطار مسئولان برای تخلیه روستاهای در معرض سیل ساکنان از این کار اجتناب می‌کنند و حتی در برخی روستاها درگیری‌هایی نیز گزارش شده است.

دهیاران و شیوخ عشایر این روستاها  علت عدم ترک روستای خود را نامعلوم بودن وضعیت چهارپایان و دام‌های خود اعلام می‌کنند، زیرا تمام سرمایه آنها همین احشام است، به خصوص که اکنون تمام زمین‌های کشاورزی آنها زیر آب رفته است.

مردم خانه‌های خود را تخلیه کنند، کجا بروند؟!

جواد کاظم‌نسب (نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی) در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم تخلیه منازل از سوی مردم، گفت: اگر مردم خانه‌های خود را تخلیه کنند، کجا بروند؟ اهواز یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد. شهر شیبان 40 هزار نفر جمعیت دارد، اگر اینها منازل خود را تخلیه کنند، کجا می‌توانند بروند؟ اردوگاه‌ها بدون پنکه و کولر است و حمام وجود ندارد. همچنین تعداد سرویس‌های بهداشتی هم خیلی کم است.

وی تاکید کرد: اگر شرایط نظافت مهیا نشود، خطر شیوع بیماری‌های عفونی را در پیش خواهیم داشت. البته اکنون موارد زیادی از بیماری نداشته‌ایم، اما در صورت عدم نظافت شاهد شیوع بیماری خواهیم بود.

خیلی از مناطق وضعیت فوق بحرانی دارند

او با اشاره به اینکه وضعیت کل خوزستان بحرانی است و خیلی از مناطق نیز وضعیت فوق بحرانی دارند، گفت: اکثر روستاها زیر آب رفته‌اند و در محاصره آب هستند. جاده‌های منتهی به اهواز نیز بسته و در محاصره آب است.

وی افزود: اگرچه چند روزی است که آب کمی‌پایین آمده است، اما تمام مزارع مردم زیر آب رفته‌اند؛ مزارعی که مردم با دل و جان برای آنها وام گرفتند.

 

جلوگیری از ورود آب به مزارع نیشکر، باعث بازگشتن آب به روستاها می‌شود

کاظم‌نسب در ادامه گفت: دستور داده شده تا جلوی آب‌هایی که به سمت مزارع نیشکر می‌رود، گرفته شود، اما اگر این کار انجام شود، آب به طرف مزارع و روستاها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مردم در هیچ جای خوزستان خانه‌های خود را تخلیه نکرده‌اند، گفت: مردم در شهرهای خود ماندند و سیل‌بند زدند. به مردم بسیاری از شهرها و روستاها اعلام شد تا خانه‌های خود را تخلیه کنند، اما کسی تخلیه نکرده و مثل زمان جنگ مردم نشان دادند که با دست خالی هم می‌شود، ایستادگی کرد.

 

حجم گسترده سیل و وجود سه رودخانه پر آب دز، کرخه و کارون در خوزستان سبب شده تا کمبود ماشین‌های سنگین کاملا محسوس باشد، هر چند که در آخرین ساعات و با توجه به محاصره شادگان در سیل، شرکت‌هایی مثل شرکت نفت هم اقدام به اعزام ماشین‌آلات خود برای کمک به برخی از این مناطق کرده است.

خروجی‌های هورالعظیم از دیشب باز شده است

کیامرث حاجی‌زاده (مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان) درباره وضعیت منطقه شادگان گفت: آب هنوز وارد شادگان نشده، اما آب کارون که وارد دشت‌ها و مزارع نیشکر شده، روی جاده آبادان – اهواز را گرفته و به سمت پایین‌دست که شهرستان شادگان است، در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از این موضوع ستاد بحران تشکیل دادیم و سه شهرستان استان خوزستان را به عنوان معین انتخاب کردیم، اظهار داشت: همچنین چندین شرکت از جمله شرکت پتروشیمی، شرکت نفت و گاز اروندان، اداره کل بنادر و منطقه آزاد اروند را به عنوان معین انتخاب کردیم و تقسیم کار صورت گرفت.

حاجی زاده افزود: از آنجا که آب زیادی وارد هورالعظیم شده است، خروجی‌های هورالعظیم را به دریا و خور از دیشب باز کرده‌ایم، از طرفی تمهیداتی برای خروج آب از اطراف روستاها اندیشیده شده و استحکام‌سازی و ایجاد سیل‌بند در حال انجام است.

وی یادآوری کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ روستا در بخش مرکزی در معرض خطر هستند و درحال ایجاد سیل‌بند و هدایت آب به سمت تالاب و بعد دریا و خور هستیم.

شرایط رودخانه کارون در حال بهبود است

علی ساری (نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی) گفت: طی امروز و دیروز شرایط رودخانه کارون در حال بهبود است. علت بسته شدن جاده آبادان به اهواز هم این است که سیل‌بندهایی که برای مهار آب نصب شده‌اند، فاصله چندانی با آب ندارند و در فاصله مرزی با آب هستند.

وی درخصوص مزارع نیشکر گفت: آن دسته از مزارع نیشکر که در محدوده اهواز هستند، زیر آب رفته‌اند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان