arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

حضور پررنگ «گوژپشت نوتردام» ویکتور هوگو در شبکه‌های اجتماعی همزمان با آتش‌سوزی

نقل قول‌هایی از ویکتور هوگو روز گذشته همزمان با آتش‌سوزی بزرگ کلیسای نوتردام پاریس، شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته بود؛ گویی این نویسنده فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی آتش‌سوزی نوتردام را پیش‌بینی کرده بود.این نماد پایتخت فرانسه در سراسر جهان بیشتر با «نوتردام پاریس» (گوژپشت نوتردام) ویکتور هوگو شناخته می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رمان «نوتردام پاریس» ویکتور هوگو که در ایران این رمان با نام گوژپشت نوتردام شناخته می‌شود، در زمان آتش‌سوزی کلیسای ۸۰۰ ساله پایتخت فرانسه، همه جا در شبکه‌های اجتماعی بود.

به گزارش یورونیوز، نقل قول‌هایی از ویکتور هوگو روز گذشته (۱۵ آوریل-۲۶ فروردین) همزمان با آتش‌سوزی بزرگ کلیسای نوتردام پاریس، شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته بود؛ گویی این نویسنده فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی آتش‌سوزی نوتردام را پیش‌بینی کرده بود.

این نماد پایتخت فرانسه در سراسر جهان بیشتر با «نوتردام پاریس» (گوژپشت نوتردام) ویکتور هوگو شناخته می‌شود.

روز گذشته همزمان با آتش‌سوزی این بنای تاریخی، در شبکه‌های اجتماعی علاقمندان به ادبیات و تاریخ از بخش‌های کتاب «نوتردام پاریس» ویکتور هوگو عکس می‌گرفتند و آن را به اشتراک می‌گذاشتند.

ویکتور هوگو در بخشی از این کتاب که در سال ۱۸۳۱ میلادی منتشر شد، آتش‌سوزی در این کلیسا را اینگونه توصیف کرده بود: «شعله بزرگ آتش از میان دو مناره کلیسا به شکل جرقه‌ای از گردباد زبانه می‌کشد.»

رافائل آنتووان، استاد فلسفه در توییتر از بخشی از کتاب نوتردام پاریس ویکتور هوگو عکس گرفته است. این بخش درباره توصیف نویسنده از آتش سوزی در کلیسا است.

یک نویسنده دیگر هم باز همین بخش را به اشتراک گذاشته است و می‌نویسد: «سخت است که به این صحنه افسانه‌ای از رمان ویکتور هوگو فکر نکرد.»

این نویسنده سپس در ادامه توییترش نقل قولی از کتاب نوتردام پاریس ویکتور هوگو را می‌نویسد: « همگی به بام کلیسا چشم دوختند. آنچه می‌دیدند عجیب بود. در بالاترین نقطه کلیسا، بالاتر از پنجره رز مرکزی، شعله بزرگ آتش از میان دو مناره کلیسا به شکل جرقه‌ای از گردباد زبانه می‌کشد.»

حساب رسمی توییتری فرانسه در سازمان ملل هم همین نقل قول از ویکتور هوگو در کتاب گوژپشت نوتردام را منتشر کرده و یادی از این نویسنده فقید فرانسوی داشته است.

شخصیت‌های سیاسی، روشنفکر یا حتی ناشناس هم به طور همزمان با آتش سوزی روز گذشته به یاد ویکتور هوگو افتادند و برخی از نوشته‌های او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

شخصیت‌های اصلی رمان نوتردام پاریس ویکتور هوگو، «اسمرالدا»، دختر کولی، «کلود فرولو» مردی که تصمیم به دوری از زنان گرفته‌است، ولی روزی اتفاقی اسمرالدا را می‌بیند و عاشق او می‌شود و در نهایت شخصیت دیگر این رمان، «کازیمودو»، مردی با ظاهری زشت و پشتی خمیده است. کازیمودو توسط کلود فرولو بزرگ شده‌است. نوتردام یکی از علایق این گوژپشت داستان ویکتور هوگو است.

نوترام ۸۵۶ سال قدمت دارد و ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته است به‌طوریکه حتی گفته می‌شود هیلتر زمانی قصد تخریب این کلیسا را داشت.

از سوی دیگر یک سال قبل از انتشار رمان ویکتور هوگو، نمای جنوبی این کلیسا در جریان یک شورش، آتش می‌گیرد.

ویکتور هوگو در آن زمان با وجود آسیب این کلیسا از آتش‌سوزی در مقدمه کتاب خود درباره آن نوشته بود: «بدون شک نوتردام پاریس همچنان یک بنای باشکوه و بلندمرتبه است.»

انتشار کتاب هوگو در آن زمان و انتقادهایش نسبت به وضعیت نامناسب این کلیسا، توجه‌ها را به این بنای تاریخی جلب کرد. در سال ۱۸۴۴ کارزاری ایجاد و مسابقه‌ای تدارک دیده شد و از معماران خواسته شد تا پروژه‌‌های خود را برای احیای کلیسای نوتردام طراحی کنند. در ژوئیه ۱۸۴۵ در نهایت قانون بازسازی کلیسای جامع نوتردام تصویب و اینگونه خواسته ویکتور هوگو هم عملیاتی شد.

نظرات بینندگان