arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

نشت نفت در خوزستان تکذیب شد

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت: با وجود بسته‌شدن بعضی از چاه‌های نفت در مناطق سیل زده اما این شرکت تولید تکلیفی خود را انجام می‌دهد و تاکنون نشت نفتی نیز گزارش نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت: با وجود بسته‌شدن بعضی از چاه‌های نفت در مناطق سیل زده اما این شرکت تولید تکلیفی خود را انجام می‌دهد و تاکنون نشت نفتی نیز گزارش نشده است.

احمد محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه وضعیت چاه‌ها و تاسیسات نفتی هر روز به صورت حضوری و یا با فیلمبرداری هوایی پایش می‌شود، گفت: در این فیلم‌برداری‌ها به دلیل آبگرفتگی بخش‌های مختلف مانند مزارع و یا علفزارها ممکن است انعکاس نور با آلودگی نفتی اشتباه گرفته شود. همچنین ممکن است در نقاط خیلی محدودی آثار نفت یا گازوئیل وجود داشته باشد اما این آلودگی‌ها از چاه‌های نفت نیست.


وی نشت نفت در مناطق نفتخیز جنوب را رد کرد و ادامه داد: تا کنون هیچ نشت نفتی اتفاق نیافتاده و شرایط نگران‌کننده نیست.


محمدی افزود: صحبت‌ها درباره جلوگیری وزارت نفت برای آبگیری هورالعظیم درست نیست و آبگیری مناطق مختلف در استان خوزستان تنها به دستور و تشخیص ستاد بحران انجام می‌شود.


به گفته مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب، نفت، مانع آب نبوده و نیست و مراقبت از تاسیسات نفتی، آبگیری هورالعظیم را متوقف نکرده بود.


وی تاکید کرد: تمام تجهیزات و تاسیسات نفت در غرب کارون و شرق کارون را آب گرفته و در منطقه ای که تحت سرپرستی مناطق نفتخیر است برای حفظ محیط زیست و رعایت مسائل زیست محیطی، چاه های نفت را بسته ایم تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.


محمدی گفت: با وجود توقف تولید در برخی از چاه‌های اما تولید نفت طبق اعداد و ارقام برنامه تکلیفی در جریان است.


وی افزود: چاه‌هایی که دچار آبگرفتگی شدند، امکان تولید دارند اما تنها به دلیل کمک به مسائل زیست‌محیطی و جلوگیری از نشت نفت، چاه‌ها را بستیم و از سایر مناطق و چاه‌ها تولید تکلیفی خود را انجام می‌دهیم تا برنامه تولید محقق شود.


مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده از 27 اسفند سال گذشته، ستاد بحران و شرایط اضطراری را در مناطق نفتخیز تشکیل داده و در تمام جلسات ستاد بحران استان شرکت کردیم. همچنین بر اساس دستور وزارت و شرکت ملی نفت، اولویت اول کاری را مردم منطقه در نظر گرفتیم و تمام امکانات را بسیج کردیم.

**عبور از سیل با حفظ میزان تولید نفت
وی به محدودیت ماشین‌آلات اشاره کرد و گفت: با این حال ماشین آلات را از پروژه‌های پشتیبانی تولید برای کمک به مردم سیل‌زده به این مناطق انتقال دادیم.


محمدی تاکید کرد: با حضور در مناطق سیل‌زده، پایداری تولید در زمان تحریم را حفظ و مدیریت کردیم و در بخش تولید دچار مشکل نشدیم.


مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: تاسیسات و زیرساخت‌های نفتی در این مناطق دچار آسیب شده و در مواردی جاده دسترسی به چاه‌ها بر اثر سیل قطع شد. همچنین پل‌های مسیر از بین رفته و فلر چاه‌ها مشکل پیدا کرده است.


به گفته محمدی اگرچه لوله‌ها در مسیرهای کوهستانی دچار آبگرفتگی و آب‌بردگی شده اما قبل از وقوع سیل، لوله‌ها را بستیم و نفت را تخلیه کردیم.


وی افزود: مهمترین دستاورد این است که با وجود آبگرفتگی تجهیزات اما مشکل زیست‌محیطی پیش نیامد و در کنار آن اجازه ندادیم آب وارد شهرهای پر جمعیت شود.


به گزارش ایرنا، با وجود اقدامات صورت گرفته، در این میان شایعات متفاوتی درخصوص علل وقوع سیل و نحوه عملکرد ارگان‌های مختلف برای مقابله با این بحران، بر سر زبان‌ها افتاد. یکی از این شایعات تأثیر احتمالی وضعیت هورالعظیم در تشدید سیلاب مناطق بالادست همچون سوسنگرد بود. در این شایعات نقل می‌شد که مجموعه وزارت نفت از ورود آب به هورالعظیم جلوگیری می‌کند تا تأسیسات نفتی زیر آب نروند و در روند تولید نفت اخلالی ایجاد نشود.


وزیر نفت با حضور در خوزستان ضمن رد این شایعات از تمام مدیران نفتی منطقه خواست تا حداکثر توان خود را برای بهبود وضعیت مردم استفاده کنند و هر کدام از شرکت‌های نفتی منطقه را معین و یاری‌رسان تعدادی از بخش‌ها قرار داد.


آمارهای شرکت ملی نفت نشان می دهد که در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیش از هزار نفر از کارکنان در فعالیت‌هایی جهت ارائه خدمت به مردم منطقه حاضر شدند و 371 دستگاه ملکی و استیجاری شامل لودر، بلدوزر، کمپرسی، بیل مکانیکی و تجهیزات مکنده مانند پمپ تراک های و سپتیک ها و نیز ماشین آلات سبک از سوی این شرکت در اختیار ستاد بحران قرار گرفته است. همچنین کمک‌های غذایی و دارویی از سوی این شرکت در اختیار ستاد بحران استان خوزستان قرار داده شد..

نظرات بینندگان