arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

ایران جزو ۵ کشور اول جهان از نظر تنوع حوادث/قرار گرفتن ۸۶ درصد خاک کشور در مناطق زلزله‌خیز

مشاور رییس سازمان نقشه‌برداری با بیان این‌که ایران از نظر تنوع حوادث در زمره پنج کشور اول جهان قرار دارد، گفت: از مجموع ۴۱ حادثه شناخته شده در جهان ۳۱ تا ۳۳ نوع آن در ایران سابقه وقوع دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاور رییس سازمان نقشه‌برداری با بیان این‌که ایران از نظر تنوع حوادث در زمره پنج کشور اول جهان قرار دارد، گفت: از مجموع ۴۱ حادثه شناخته شده در جهان ۳۱ تا ۳۳ نوع آن در ایران سابقه وقوع دارد.

 دکتر علی‌رضا قراگزلو امروز در نشست تخصصی "مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی" با اشاره به اینکه ۸۶ درصد خاک ایران در مناطق زلزله‌خیز قرار دارد، گفت: در میان حوادث طبیعی اهمیت و تبعات ناشی از سیل بالاترین رتبه را در ایران دارد. از عوامل اصلی بروز سیل در حوزه برنامه‌ریزی و داده‌های مکانی می‌توان به عوامل جوی چون وقوع ناپایداری‌های شدید آب‌وهوایی و جوی و بارش باران شدید و ذوب ناگهانی اشاره کرد.

وی افزود: عوامل دیگری نیز مانند ویژگی‌های متفاوت انواع اراضی، کاربری‌ها و خاک و نفوذپذیری خاک، شیب زیاد در مناطق تحت بارش و وضعیت فرسایش در بروز سیل تاثیرگذارند. عوامل انسان‌ساختی چون بهره‌برداری نامناسب از اراضی، کمبودهای مطالعات توجیهی در برنامه‌ریزی توسعه کالبدی، تخریب روزافزون جنگل‌ها، احداث جاده‌ها، پل‌ها و مناطق مسکونی در مناطق مستعد سیلاب و رودها و عدم مطالعات صحیح ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها در بروز سیل اثرگذار است. علاوه بر آن عدم توجه و اهتمام به آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای در بروز سیل تاثیر داشته است.

قراگزلو در پایان درخصوص نقش داده‌های مکانی به‌روز در مدیریت سیل، گفت: داده‌های مکانی موجب کاهش زمان عکس‌العمل در مقابل بحران، صرفه‌جویی در هزینه‌های مدیریت بحران، ایجاد زمینه دسترسی به اطلاعات و پردازش همه جانبه مورد نیاز، فراهم بودن بستر امکان برقراری ارتباط با دیگر اطلاعات، ترکیب نمایش قابل فهم همراه با امکان تصمیم‌گیری در سامانه‌های اطلاعاتی مکانی GIS، ایجاد بانک داده و کاربرد در سیستم‌های هشدار و افزایش دقت برنامه‌های مدیریت بحران می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان