arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

موگرینی: اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی شناسد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: این اتحادیه حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسد و شهرک سازی ها در کرانه باختری را غیرقانونی می داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: این اتحادیه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسد و شهرک سازی های این رژیم در کرانه باختری را غیرقانونی می داند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رسمی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در نشست امروز پارلمان اروپا پیرامون به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان از سوی آمریکا و الحاق احتمالی شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری، مواضع اتحادیه اروپا را در این باره بیان کرد.
موگرینی گفت: اتحادیه اروپا موضع ساده و روشنی در این باره دارد. اتحادیه اروپا در راستای قوانین بین المللی و قطعنامه های 242 و 497 شورای امنیت سازمان ملل متحد حاکمیت اسرائیل را بر هیچ یک از سرزمین هایی که پس از ژوئن سال 1967 اشغال شده، از جمله بلندی های جولان به رسمیت نمی شناسد.
وی به بیانیه خود درباره موضع رسمی 28 عضو اتحادیه اروپا در این باره که در 27 مارس (7 فروردین ماه) منتشر شد اشاره و تاکید کرد که 5 عضو این اتحادیه که در حال حاضر عضو شورای امنیت هستند نیز در نشست این شورا موضع خود را مبنی بر اشغالی بودن جولان اعلام کرده اند.
موگرینی همچنین به وعده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری به این رژیم اشاره کرد و افزود: اسرائیل به شهرک سازی ادامه می دهد و تنها در هفته گذشته برای ساخت 4 هزار و 600 واحد مسکونی در کرانه باختری برنامه ریزی کرده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: پس از اعلام برنامه جدید شهرک سازی ما بیانیه ای دادیم و بار دیگر تاکید کردیم که هرگونه شهرک سازی را براساس قوانین بین المللی غیرقانونی می دانیم و باور داریم که شهرک سازی امکان راه حل دو دولت را از بین می برد.
ترامپ روز 5 فروردین سال جاری در اقدامی خلاف مقررات بین المللی و نقض صریح قطعنامه شورای امنیت، حکمی را امضا کرد که به موجب آن، ایالات متحده حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر بلندی های جولان اشغالی سوریه به رسمیت می شناسد.
این اقدام با مخالفت مقام ها، کشورها و سازمان های بین المللی مواجه شد.
بسیاری از کشورهای عربی و غربی از جمله تونس، اردن، کویت، فلسطین، موریتانی، یمن، ترکیه، کانادا، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد اقدام رئیس جمهوری آمریکا را غیر قابل قبول عنوان کردند.
سوریه نیز همواره تاکید کرده که جولان یک سرزمین سوری است و به زودی آزاد خواهد شد.
همچنین چند روز پس از این اقدام ترامپ، نتانیاهو در حالی که کمتر از یک هفته تا انتخابات در فلسطین اشغالی مانده بود وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات شهرک های یهودی نشین کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی الحاق کند.
به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان در تناقض آشکار با قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و هیچ اثر حقوقی نخواهد داشت.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ شش روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.
کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اشغال شده توسط این رژیم اعلام کرد.

نظرات بینندگان