arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰

انتقاد حسین شریعتمداری از سفر وزیر اطلاعات به عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان«نیاز آل سعود ! » در روزنامه کیهان نوشت:

*دیروز خبرگزاری رسمی عربستان در حالی از سفر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به آن کشور و ملاقات ایشان با نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد ملک عبدالله، پادشاه سعودی خبر داد که خبر این سفر، چه قبل و چه بعد از انجام آن، از رسانه های داخلی دریغ شده بود ..
* اینگونه رفت و آمدها حتی میان کشورهایی که با یکدیگر در حال جنگ هستند نیز سابقه داشته و بیرون از عرف دیپلماتیک تعریف نشده است از این روی، سفر دیپلمات های یک کشور به کشور دیگری که با آن اختلاف نظر و یا تفاوت های راهبردی بنیادین دارند به مفهوم تخفیف در نظرات و یا تغییر در راهبردها نیست ولی در مواردی از این دست برای پیشگیری از برداشت غلط و یا سوء استفاده یکی از دو طرف، فرمول های شناخته شده ای وجود دارد که متأسفانه در برنامه ریزی سفر وزیر محترم اطلاعات کشورمان به عربستان رعایت نشده است.
* وقتی دو کشور با یکدیگر تفاوت های راهبردی فاحش و در حد تضاد دارند- نظیر ایران و عربستان- و این تفاوت راهبردها به مرحله عملیاتی رسیده است- باز هم مانند تضاد میان ایران و عربستان در بستر تحولات و انقلاب های اسلامی منطقه- سفرهای دیپلماتیک در سطوح بالا صورت نمی پذیرد که متأسفانه از جانب جمهوری اسلامی ایران یکی از بلندپایه ترین مقامات کشور یعنی وزیر اطلاعات به دیدار نایف بن عبدالعزیز رفته است و حال آن که این سفر اگر ضروری بود، می توانست در سطح مدیرکل مربوطه صورت پذیرد و یا، حداکثر معاون وزیر و نه یک مقام عالی رتبه در سطح وزیر، آنهم وزیر اطلاعات.
* در شرایط و حالتی که به آن اشاره شد- تضاد راهبردی و عملیاتی شده- اگر سفر وزیر ضرورت داشته باشد، برای پیشگیری از سوء استفاده طرف مقابل و برداشت غلط در افکار عمومی، دو فرمول تعریف شده وجود دارد.
*فرمول اول؛ چنانچه دو طرف - کشور میزبان و کشور میهمان- مصلحت را در رسانه ای کردن سفر و انتشار خبر آن بدانند، پیش از انجام سفر، اولاً؛ خبر انجام سفر و ثانیاً؛ موضوع سفر هر چند در مقیاس کلیات آن، اعلام می شود که در سفر اخیر وزیر محترم اطلاعات، اینگونه نبوده است
*فرمول دوم: استفاده از این فرمول در حالی است که طرفین یا یکی از دو طرف، رسانه ای شدن سفر و انتشار خبر آن را به مصلحت نمی داند. در این حالت طرفین روی پنهان ماندن خبر سفر توافق می کنند. بنابراین، اگر این توافق در سفر وزیر محترم اطلاعات به عربستان، صورت نپذیرفته است که باید گفت؛ دستگاه دیپلماسی کشورمان مرتکب خطا شده است و چنانچه این توافق صورت پذیرفته با عرض پوزش باید گفت؛ سعودی ها با انتشار خبر این سفر دست به کلاهبرداری بزرگی علیه جمهوری اسلامی ایران زده و از ناپختگی و کم توجهی مسئولان سیاسی کشورمان به نفع خود سوءاستفاده کرده اند

نظرات بینندگان