arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

قاهره، ریاض و ابوظبی در سودان به دنبال چه هستند؟

شبکه خبری الجزیره در مطلبی با اشاره به سفر هیات های مصری، عربستان و اماراتی به سودان به دنبال برکناری عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور، نوشت: عربستان و امارات نخستین کشورهایی بودند که شورای انتقالی سودان را به رسمیت شناختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شبکه خبری الجزیره در مطلبی با اشاره به سفر هیات های مصری، عربستان و اماراتی به سودان به دنبال برکناری عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور، نوشت: عربستان و امارات نخستین کشورهایی بودند که شورای انتقالی سودان را به رسمیت شناختند.

به نقل از الجزیره، بلافاصله پس از برکناری عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان، یک هیات اماراتی- سعودی راهی خارطوم شد؛ هیات مصری نیز به دنبال تماس عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان وارد این کشور شد؛ دلیل دیدارهای شتاب زده هیات های مصری، سعودی و اماراتی از سودان چیست؟.
شورای نظامی سودان سفر هیات اماراتی- سعودی به خارطوم را تایید کرد، اما اشاره ای به اعضای آن نکرد و تصویری از این دیدارها نیز منتشر نشد؛ این مسئله بسیاری را شگفت زده کرد. چگونه ممکن است مردم کشوری انقلاب کنند و نظامی 30 ساله را به زیر بکشند و رهبران جدیدش دیدارهای شبه محرمانه داشته باشد!.
ناگفته نماند که عربستان و امارات از اولین کشورهایی بودند که شورای نظامی در سودان را به رسمیت شناختند و از ارسال محموله های نفتی و آرد و دارو برای حمایت از سودانی ها خبر دادند.
مردم معترض سودان از این اقدامات سعودی و امارات و نحوه رفتار شورای نظامی کشورشان راضی نیستند و بسیاری مواضع ریاض و ابوظبی را اقدامات تحریک آمیز علیه سودانی ها می دانند که با عزل البشیر در اوج یک پیروزی ملی قرار دارند.
خارج کردن نیروهای سودانی از جنگ یمن یکی از خواسته های معترضان سودانی است. اصناف و جریان های معارض سودان به شکل های مختلف بدون اشاره به محور سعودی- امارتی - مصری مخالفت خود را بارها با پیوستن به این محورها و ائتلاف ها اعلام کرده اند.
سفر هیات های سعودی و اماراتی به سودان پس از آن صورت گرفت که 'محمد حمدان حمیدتی' معاون رئیس شورای نظامی تاکید کرد که نظامیان سودانی تا تکمیل شدن اهداف ائتلاف سعودی و اماراتی در یمن می ماند.اکثر مزدوران سودانی در جنگ یمن زیر نظر محمد حمدان رئیس نیروهای واکنش سریع فعالیت می ‌کنند.
سودان شریک اصلی در ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض در جنگ یمن است و هزاران سرباز سودانی در صفوف این نیروها می ‌جنگند. این ائتلاف عملیات خود را در ششم فروردین ماه سال 1394علیه یمن آغاز کرد.
بر کسی پوشیده نیست که البرهان هدایت نیروهای سودانی در یمن را به عهده دارد؛ وی به عنوان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان علاوه بر بازرسی کل ارتش سودان، فرمانده نیروهای سودانی حاضر در ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن است.
سربازان و افسران سودانی در جنگ یمن خسارت‌های شدیدی متحمل شده اند. همچنان هزاران سرباز سودانی در یمن مستقر هستند و روزانه تصاویری از کشته‌ یا زخمی‌ شدن آنها در شبکه ‌های اجتماعی منتشر می ‌شود که باعث شده درخواست ‌ها برای خروج آنها از یمن بیشتر شود.
در همین راستا، السیسی نیز همسو با ریاض و ابوظبی، در تماسی تلفنی با البرهان، اعلام کرد که از سودان حمایت می کند و قصد دارد راهی خارطوم شود.تنها چند ساعت بعد از این تماس تلفنی، یک هیات عالی رتبه از قاهره راهی خارطوم شد.
تماس های تنگاتنگ ریاض و ابوظبی و قاهره با خارطوم در حالی ادامه دارد که بعد از چهار ماه تظاهرات مردمی در سودان، ارتش این کشور عمر البشیر را که ۳۰ سال در این کشور حکومت کرده بود، برکنار کرد و با شورای نظامی انتقالی اعلام کرد که دو سال قدرت را در دست خواهد گرفت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان