arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸

رویترز: آمریکا و روسیه با قطعنامه انگلیس برای آتش بس در لیبی مخالفند / روسیه مخالفِ مقصرشناختن خلیفه حفتر است

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) به نقل از مقامات سازمان ملل متحد گزارش داد: همزمان با بمباران طرابلس پایتخت لیبی، آمریکا و روسیه اعلام کردند که از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در این کشور حمایت نخواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) به نقل از مقامات سازمان ملل متحد گزارش داد: همزمان با بمباران طرابلس پایتخت لیبی، آمریکا و روسیه اعلام کردند که از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در این کشور حمایت نخواهند کرد.

رویترز افزود: روسیه با قطعنامه مطرح شده از سوی انگلیس در مقصر شناختن ژنرال 'خلیفه حفتر' برای آغاز درگیری‌ها در لیبی مخالف است.

ایالات متحده نیز دلیلی برای حمایت از این قطعنامه که از کشور‌های دارای نفوذ بر احزاب متخاصم درخواست کمک‌های بشردوستانه دارند، ارائه نکرده است.

همچنین هیأت آمریکا در سازمان ملل متحد بیانیه‌ای در این باره صادر نکرده است.

آمریکا و روسیه طی نشست غیرعلنی با «غسان سلامه» نماینده لیبی در سازمان ملل متحد که درخواست آتش بس داده بود، ضمن بیان موضع خود اعلام کردند که از این قطعنامه حمایت نمی‌کنند.

بی میلی آمریکا در حمایت از این قطعنامه شورای امنیت ملی با موضع قبلی این کشور درباره اقدامات ژنرال خلیفه حفتر کاملاً تفاوت دارد.

برخی مقامات سازمان ملل می‌گویند که آمریکا ممکن است برای چگونگی برخورد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با آخرین تحولات لیبی زمان بخرد.

به گزارش رویترز، یکی از دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل متحد که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: «من فکر می‌کنم واشنگتن در مورد طرف‌های سیاسی دیدگاه‌ها و سناریو‌هایی دارد که آن‌ها را تطبیق نداده و کاملا مطمئن نیست که رئیس جمهوری در کجای این سناریو قرار دارد.»

وی می‌افزاید: آمریکایی سعی دارد همه این سناریو‌ها را در لیبی ارزیابی کرده و هرکدام را که برای آمریکا بهترین انتخاب است، برگزیند.

به گزارش ایرنا، تشدید بحران در لیبی، نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته در همین پیوند روز گذشته (پنجشنبه) نشست اضطراری و غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این کشور به درخواست آلمان برگزار شد.

پس از سرنگونی 'معمر قذافی' دیکتاتور لیبی، این کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد.

دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس واقع در غرب کشور تشکیل شد که موردحمایت جامعه جهانی است.

هم‌زمان نیز یک دولت موازی در شهر طبرق در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست «عقیله صالح» و ژنرال 'خلیفه حفتر' فرمانده ارتش، اعلام موجودیت کرد.

در روز‌های اخیر درگیری میان نیرو‌های تحت امر حفتر با نیرو‌های دولت وفاق ملی در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسیده است.

نیرو‌های حفتر که بخش‌هایی از شرق لیبی را تحت کنترل خود درآورده‌اند، در مقابل درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری با جنگجویان وفادار به گروه وفاق ملی مستقر در طرابلس که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، مقاومت کرده‌اند.

السراج به تازگی در گفت: وگو با اسکای نیوز هشدار داد که اگر درگیری در لیبی ادامه یابد، موج جدیدی از مهاجران که در حدود ۸۰۰ هزار نفر برآورد می‌شوند، به سمت اروپا سرازیر خواهند شد.

بر اساس گزارش ها، از زمان آغاز درگیری در لیبی دست کم ۲۰۵ نفر کشته و ۹۱۳ نفر زخمی شده اند.

نظرات بینندگان