arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

امید به زندگی در کشور چند سال است؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مقایسه شاخص امید به زندگی در ایران در صدسال اخیر، گفت: حدود صدسال پیش، امید به زندگی در ایران ۲۸ سال بود. در اوایل انقلاب ۵۷، این شاخص به ۵۴ سال رسید. در حال حاضر امید به زندگی در کشور ۷۴ سال و در گیلان ۷۶ سال است. افزایش سن امید به زندگی در ایران، بیانگر این مساله است که داشتن دوران سالمندی طولانی یک موهبت علمی است و می‌توان با سبک زندگی سالم این شاخص را به ۱۰۰ سال رساند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر امید به زندگی در کشور 74 سال و در گیلان 76 سال است.

به گزارش ایسنا، شاهرخ یوسف زاده چابک در آیین آوای سلامت، ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود(عج) از دانش آموزان به عنوان امیدهای آینده کشور یاد کرد و گفت: در اذهان مردم، سلامت مساوی است با سلامت جسمی در حالی که تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت، فراتر از آن است.

وی تصریح کرد: امروزه تعریف سلامت، برخورداری از سلامت جسمی، روانی و نقش اجتماعی فعال را شامل می شود. سلامت یعنی داشتن نشاط و برخورداری از یک وضعیت روانی مناسب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نقش آموزش و پرورش را در آموزش خودمراقبتی و نقش آفرینی دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت، موثر دانست و افزود: فعالان اجتماعی جزیی از سلامت جامعه محسوب می شوند و در این راستا نقش مسئولان آموزش و پرورش حایز اهمیت است .

وی تصریح کرد: دانش آموزان در دوران تحصیل، تمام وقت و انرژی خود را صرف یادگیری علوم و فنون می‌کنند تا بتواند در آینده با دستیابی به شغل مناسب از درآمدی متناسب و امنیت اجتماعی و آرامش برخوردار شوند و در دوران میانسالی و سالمندی ذغدغه ای نداشته باشند. برای دستیابی به سلامتی نیز باید به همین گونه عمل کرد. جوانان و نوجوانان برای تامین سلامتی و برخورداری از یک زندگی سالم لازم است از همین حالا در حفظ ذخایر سلامتی خود برنامه ریزی کنند.

یوسف زاده چابک، رژیم غذایی مناسب و میزان فعالیت فیزیکی بدنی را دو عامل موثر در تامین سلامتی افراد به ویژه جوانان عنوان کرد و یادآور شد: دوری از فست فودها و غذاهای پرچرب و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش های مناسب می تواند آینده ای پرنشاط و سالم برای جوانان رقم بزند.

رییس ستاد هفته سلامت استان با مقایسه شاخص امید به زندگی در ایران در صدسال اخیر، اظهار کرد: حدود صدسال پیش، امید به زندگی در ایران 28 سال بود. در اوایل انقلاب 57، این شاخص به 54 سال رسید. در حال حاضر امید به زندگی در کشور 74 سال و در گیلان 76 سال است. افزایش سن امید به زندگی در ایران، بیانگر این مساله است که داشتن دوران سالمندی طولانی یک موهبت علمی است و می توان با سبک زندگی سالم این شاخص را به 100سال رساند.

نادر جهان آرای، مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز ضمن تقدیر از مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان گفت: مشارکت حوزه بهداشت و درمان و حوزه های مرتبط آموزشی می تواند زمینه ساز سلامت جامعه باشند. در این راستا آموزش خودمراقبتی به خانواده ها به ویژه زنان و دختران بسیار موثر است .

هفتم آوریل (18 فروردین) روز جهانی بهداشت نامگذاری شده است. در ایران، یکم الی هفته اردیبهشت به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شده است.

نظرات بینندگان