arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

سوریه به هواپیماهای قطر برای عبور از آسمان خود مجوز داد

دولت سوریه اجازه داد که هوپیماهای قطری از حریم هوایی این کشور عبور کنند و در مقابل، هواپیماهای سوریه نیز از حریم هوایی قطر عبور خواهند کرد. وزیر حمل و نقل سوریه گفت: «این اقدام برای کاهش هزینه و وقت مفید است؛ زیرا بسیاری از شرکتهای هوایی، از زمان جنگ علیه کشور ما، از حریم هوای سوریه عبور نمی‌کنند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت سوریه اجازه داد که هوپیماهای قطری از حریم هوایی این کشور عبور کنند و در مقابل، هواپیماهای سوریه نیز از حریم هوایی قطر عبور خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی حمود» وزیر حمل و نقل سوریه از توافق این کشور با قطر بر سر عبور از حریم هوایی سوریه خبر داد.

حمود در یک نشست خبری اعلام کرد که دمشق به خطوط هوایی قطر اجازه داده است که از حریم هوایی سوریه عبور کنند.

وی با اشاره به درخواست هواپیمایی قطر برای عبور از حریم هوایی سوریه، تأکید کرد که این موافقت بر اساس اصل مقابله به مثل است و هواپیماهای سوریه نیز می‌توانند از حریم هوایی قطر عبور کنند.

وزیر حمل و نقل سوریه تأکید کرد که سوریه با در اختیار گذاشتن حریم هوایی خود، می‌تواند ارز بیشتری به دست آورد.

حمود ادامه داد: «این اقدام برای کاهش هزینه و وقت مفید است؛ زیرا بسیاری از شرکتهای هوایی، از زمان جنگ علیه کشور ما، از حریم هوای سوریه عبور نمی‌کنند».

وی با اشاره به اینکه این مسئله بر نرخ بلیط، وضعیت فنی هواپیماها و زمان مسافر تأثیرگذار بوده است، تأکید کرد که گاهی زمان دور زدن سوریه، به یک ساعت و نیم می‌رسید که هزینه‌های هنگفتی برای شرکتهای هواپیمایی داشته است.

خطوط هوایی قطر تمامی سفرهای خود به سوریه و از سوریه را در سال 2012 قطع کرد، ولی «شفاء النوری» مدیر کل هواپیمایی سوریه اواسط ژانویه 2019 اعلام کرد که شرکتهای اماراتی، بحرینی و عمانی آماده هستند که پرواز مستقیم به دمشق را از سر بگیرند.

این مجوز در حالی از سوی دمشق صادر شده است، که در پی بحران سوریه، همچنان تنش زیادی در روابط دمشق و دوحه وجود دارد.

قطر بر حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و لزوم بازخواست عاملان جنگی تأکید دارد و دمشق نیز بارها قطر را به مداخله در امور داخلی سوریه، حمایت از تروریسم و تلاش برای نابودی این کشور متهم کرده است.

در همین ارتباط، روزنامه الاخبار لبنان نیز تأکید کرد که «این اقدام را نمی‌توان از کانالهای ارتباطی فعال بین ترکیه و ایران جدا دانست».

الاخبار تصریح کرد که ایران و ترکیه روابط خوبی با قطر دارند و در واقع کانال‌های دیپلماتیک با سوریه، باعث صدور مجوز عبور از حریم هوایی توسط دمشق شده است.

نظرات بینندگان