arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۰

فلاحت پیشه: اظهارات ديك چني به عنوان سندي اعتراضي، به سازمان ملل ارائه شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي مجلس با تاكيد به اينكه جهانيان به خوبي مي‌دانند كه ايران كشوري جنگ‌طلب نيست، گفت: بايد اظهارات ديك چني وزيردفاع اسبق آمريكا به عنوان سندي اعتراضي توسط جمهوري اسلامي ايران به سازمان ملل متحد و شوراي امنيت ارسال شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه با اشاره به اظهارات اخير ديك چني وزيردفاع اسبق آمريكا در مورد نحوه استرداد هواپيماي جاسوسي آمريكا از ايران، ضمن يادآوري حادثه طبس گفت: حوادثي همچون طبس به خوبي نشانگر اين موضوع است كه اقدامات نظامي نتيجه‌اي نخواهد داشت.

وي افزود: در دست داشتن هواپيماي بدون سرنشين آمريكا، غنيمتي است كه مي‌توان از آن استفاده فني و حقوقي كرد؛ بدان معنا كه از اين پهپاد مي‌توان در زمينه جنگ استراتژيك و همچنين داشتن امتياز برتر در محاكمات بين‌المللي بهره گرفت.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به مواضع اخير آمريكا در قبال كنترل هواپيماي بدون سرنشين توسط ايران، گفت: نگراني آمريكا از افشاي اطلاعات از اين هواپيماي جاسوسي است كه اهداف خطرناك آن‌ها را در منطقه نشان مي‌دهد.

فلاحت‌پيشه، اقدام اآمريكا در فرستادن هواپيماي جاسوسي به ايران را تجاوز به عمق خاك يك كشور عنوان و اظهار كرد: البته جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها در آمريكا سياست جنگ دائم را دنبال مي‌كنند و در همين راستا علاوه بر توليد تجهيزات، آن را در ماموريت‌هاي مختلف به كار مي‌برند.

وي در عين حال يادآور شد: بعد از جنگ سرد بين قدرت‌ها، آمريكا قراردادهاي مختلفي براي ساخت تجهيزات نظامي انعقاد كرد، به طوريكه بعد از جنگ سرد، تنها در يك مورد قرارداد نصب جديد بمب‌افكن‌ها را با مبلغي حدود 200 ميليارد دلار بست و پس از آن ساليانه 10 تا 20 درصد به هزينه و بودجه نظامي‌شان اضافه كرد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با بيان اينكه آمريكا راهبرد نظامي را به عنوان سياست اصلي خود دنبال مي‌كند، گفت: بر اين اساس طرح موضوع حمله به ايران و بازپس‌گيري هواپيماي جاسوسي از سوي ديك چني بدان دليل است كه به خوبي مي‌داند كه اين اتفاق يك امتياز برتر و استراتژيك براي ايران و امتياز منفي براي آمريكاست؛ به همين دليل تلاش مي‌كنند در قالب انفعالي و به صورت تهديدآميز اينگونه مسائل را مطرح كنند.

فلاحت‌پيشه، با بيان اينكه كنترل هواپيماي بدون سرنشين مسئوليت‌هاي بين‌المللي را به دوش آمريكايي‌ها گذاشته است،‌ افزود: مطمئنا انجام اقدامات ديگري در اين راستا از سوي آمريكا نشان دهنده سياست‌هاي جنگ‌آفريني‌اش است، البته جمهوري اسلامي ايران نيز به صورت طبيعي واكنشي به هرگونه اقدام نظامي اعم از جنگ محدود يا گسترده را خواهد داد.

وي در عين حال با بيان اينكه اظهارات ديك چني بايد به عنوان سندي اعتراضي توسط جمهوري اسلامي ايران به سازمان ملل متحد و شوراي امنيت ارسال شود گفت: دستگاه ديپلماسي بايد اين موضوع را در قالب شكايتي به دادگاه‌هاي بين‌المللي همچون لاهه مطرح كند.

رييس كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تاكيد بر اينكه جهانيان به خوبي مي‌دانند ايران كشوري جنگ‌طلب نيست، گفت: البته در شرايط كنوني كه سازمان‌هاي بين‌المللي تابعي از قدرت‌هاي دنياي امروز و بخصوص به زعم خود قدرت اول آمريكا هستند، بايد زمينه‌هاي حقوقي لازم براي اثبات اين حقانيت جمهوري اسلامي ايران در دنيا فراهم كرد.
نظرات بینندگان