arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

تایمز هند: اقدام ضدایرانی آمریکا، دهلی‌نو را به دردسر می‌اندازد

یک روزنامه هندی در گزارشی نوشت که واشنگتن بدون درنظر گرفتن اینکه دهلی نو، همپیمان راهبردی این کشور است، با لغو معافیت‌ نفتی ایران، هند را برای تأمین انرژی به دردسر انداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روزنامه هندی در گزارشی نوشت که واشنگتن بدون درنظر گرفتن اینکه دهلی نو، همپیمان راهبردی این کشور است، با لغو معافیت‌ نفتی ایران، هند را برای تأمین انرژی به دردسر انداخته است.

به گزارش فارس، کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو معافیت‌های نفتی ایران خبر داد.

روزنامه «تایمز» هند در گزارشی در واکنش به این خبر نوشت که واشنگتن در اقدامی که هند را متحمل رنج‌ها و دشواری‌هایی خواهد کرد، معافیت‌های نفتی ایران را که به «دهلی نو» اجازه وارد کردن نفت ایران را می‌داد، لغو کرد.

طبق این گزارش، این اقدام آمریکا، پیامد تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام است و خروج واشنگتن در حالی صورت گرفت که تمامی شواهد نشان می‌دهد که ایران در حقیقت به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است و حتی ارزیابی‌های داخلی آمریکا نیز مهر تأیید بر این امر زده‌اند.

این رسانه هندی ادامه داد، با اینحال، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در محاسبات راهبردی خود، ایران را یک کشور متخاصم می‌داند که در فعالیت‌های ثبات‌زدا در غرب آسیا مشارکت دارد.

طبق این گزارش،‌سیاست‌های ترامپ در قبال آمریکا با خط مشی عربستان و رژیم صهیونیستی همسو است و این در حالی است که با به پایان رسیدن معافیت‌های نفتی ایران، هند به دردسر خواهد افتاد.

این گزارش ادامه می‌دهد، طبق حکم جدید ترامپ، هر نهاد و موسسه‌ای که با ایران تعامل داشته باشد در معرض تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار خواهد گرفت و بر اساس این گزارش، از آنجایی که ایران یکی از پنج تأمین کننده اصلی نفت خام هند است و بیش از 23 میلیون تن نفت خام در فواصل 2018 تا 2019 برای دهلی نو تأمین کرده است، با قانون جدید واشنگتن، دهلی به طور قطع در زمینه تأمین انرژی خود در مضیقه قرار می‌گیرد.

این گزارش افزود، حذف نفت خام ایران از بازار جهانی، به افزایش قیمت نفت منجر می‌شود و در نهایت مصرف‌کنندگان هندی متحمل ضرر خواهند شد.

تایمز با اشاره به موارد بالا نوشت که آمریکا حقایق و فشارهایی که با این اقدام به هند تحمیل می‌کند را در نظر نگرفته است و اگر دهلی را همپیمان راهبردی خود می‌داند، باید در قبال منافع هند، دلسوزی و همدردی بیشتری از خود نشان دهد.

تایمز در پایان گزارش خود نتیجه‌گیری کرد که احتمال این وجود دارد که این تصمیم آمریکا یکبار دیگر هند را وادار کند تا ساز و کاری را در پیش بگیرد که در عین حال که نفت خام خود را از ایران وارد می‌کند، اثرات تحریم‌های آمریکا را کاهش دهد.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که اختلال در بازار نفت به دو دلیل حداقلی خواهد بود؛ اول اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است و دوم اینکه پامپئو قرار است اعلام کند که کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی متعهد به ایجاد تعادل در بازار نفت هستند. ترامپ روز پنج شنبه در همین زمینه با «محمد بن زاید آل نهیان» شاهزاده اماراتی صحبت کرده بود.

نوامبر سال گذشته، وزارت خارجه آمریکا معافیتهای 180 روزه‌ای را به 8 کشور خریدار نفت و میعانات ایران ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند. این مهلت در حال به پایان رسیدن است و دوم مه 2019 تمام خواهد شد.

نظرات بینندگان