arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
الاخبار:

ترامپ معافیت کشورها از تحریم نفتی ایران تمدید نکرد، اما تل آویو همچنان نگران است؛ چرا؟

رضایت اسرائیل از تصمیم آمریکا در مورد تشدید تحریمها علیه ایران، با اتمام دوره معافیتهای برخی دولتها برای وارد کردن نفت از این کشور، تنها بیانگر موضع قدیمی آنها مبنی بر همنوایی موسسات رسمی اسرائیل با سیاستهای امریکا نیست، بلکه در واقع نمودی است برای خواسته های فرماندهان سیاسی در تل آویو که از سالها پیش چنین روندی را در جهت مهار ایران، ضروری می دانستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ معافیت کشورها از تحریم نفتی ایران تمدید نکرد، اما تل آویو همچنان نگران است؛ چرا؟ / کابوس اسرائیل، شکست ترامپ و پیروزی یک دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ است

الاخبار نوشت: رضایت اسرائیل از تصمیم آمریکا در مورد تشدید تحریمها علیه ایران، با اتمام دوره معافیتهای برخی دولتها برای وارد کردن نفت از این کشور، تنها بیانگر موضع قدیمی صهیونیستها مبنی بر همنوایی موسسات رسمی اسرائیل با سیاستهای امریکا نیست، بلکه در واقع نمودی است برای خواسته های فرماندهان سیاسی در تل آویو که از سالها پیش چنین روندی را در جهت مهار تهدید جمهوری اسلامی ایران برای موجودیت خود، ضروری می دانستند. به همین دلیل است که نتانیاهو تصمیم ایالات متحده برای فشار بر ایران را بسیار مهم تلقی کرده و آن را راه درستی برای توقف نفوذ ایران می داند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: از این رو، صحبتهای تحلیلگران در مورد اطلاع قبلی نتانیاهو از لغو معافیتهای خرید نفت ایران، مساله عجیبی به نظر نمی رسد، حتی ممکن است نتانیاهو و کادر نزدیک به او سهم مستقیمی در اتخاذ چنین تصمیمی از سوی ترامپ داشته باشند. اما تمام این اوصاف یک واقعیت را پنهان نمی کند، که براساس آن، رژیم صهیونیستی که به ایفای نقش وکالت اجرایی در مقابله با تهدیداتی که متوجه نفوذ امریکا در منطقه است، عادت کرده، از ایفای نقش یک مستقل پیروز، ناتوان است. در نتیجه، واشنگتن ناچار است به این موضوع دخالت مستقیم داشته باشد تا بتواند از اسرائیل حمایت کرده و از پیامدهای پیروزی محور مقاومت بکاهد.

با این حال، همچنان موضع دولت ترامپ متکی بر گزینه تحریمهای اقتصادی و ایجاد رعب و وحشت، با تقویت قدرت بازدارندگی آمریکا در منطقه است. در مقابل، در تل آویو نگرانی هایی وجود دارد که از پایداری ایران و موفقیت آن در دور زدن تحریمهای آمریکا شروع شده و به حوادث غافلگیر کننده و احتمال عقب نشینی ایالات متحده از حمایت خود از تل آویو ختم می شود.

تل آویو می داند اعمال تحریمها علیه ایران و دیگر طرفهای محور مقاومت یک مساله است و پایبندی تمام دولتها به این تحریمها، مساله دیگر و مسافت بین این دو زیاد و پر از احتمالات و تحولات است.

با اینکه اعمال تحریمهای مذکور پاسخ مثبتی به خواسته های اسرائیل است، اما مسیر تغییرات با نگرانی های تل آویو همراه است، بویژه آنکه ایران و هم پیمانان آن کارت های متعددی برای برخورد با این مشکل دارند و دهه های گذشته ثابت می کند که این کارت ها می تواند تغییری اساسی در روند تحریمها ایجاد کند. علاوه بر این، تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که ایرانی ها برای مقابله با خطر خارجی به انسجام داخلی تکیه دارند و حتی قصد دارند یک نظام مالی جدید راه اندازی کنند.

اما رئیس اندیشکده مطالعات امنیتی ملی، عاموس یادلین بر این عقیده است که «دیدن نهایت این درگیریها واقعا دشوار است. بویژه آنکه ایرانی ها تا کنون با صبر استراتژیک رفتار کرده و امیدوارند دولت در واشنگتن تغییر کند. در حال حاضر، به نظر می رسد ایران راهی جز پاسخ ندارد. اما توپ به زمین اسرائیل و آمریکا باز می گردد و همین مساله می تواند باعث ایجاد تنش در مناطق بیشتری می شود.»

در مقابل، شابیرو معتقد است که هیچ شاخصی وجود ندارد که نشان دهنده تصمیم ترامپ برای حمله به ایران باشد.

در کنار این نگرانی ها، و با نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال آینده برگزار می شود، اسرائیل نامزدی دموکراتها برای شرکت در انتخابات و احتمال انتخاب یکی از آنها را یک کابوس سیاسی می داند که می تواند منجر به بازگشت ایالات متحده به برجام شود.

 مسئولان رسمی اسرائیل نگران این سناریو هستند که موضوع ایران به موضوع اصلی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شود.

تا این لحظه، تل آویو از گزینه هایی که رئیس جمهور آمریکا در مقابل ایران به کار بسته، احساس رضایت می کند، اما در مورد تحولات پیش رو به یقین نرسیده اند؛ چرا که احتمال سناریوهای مختلفی وجود دارد که می تواند صفحه وجود رژیم صهیونیستی را در هم پیچد.

نظرات بینندگان