arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

مجلس در هفته‌اي که گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين هفته در جلسات علني يکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه همچون هفته گذشته آخرين مواد طرح ايجاد فضاي مساعد كارآفريني و رفع موانع كسب‌وكار را به تصويب رساندند و برخي مواد مراعا مانده از آن را نيز مورد رسيدگي قرار دادند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در جلسات اين هفته همچنين بررسي چند لايحه و طرح فوريتي و اصلاح چند طرح و لايحه براي تامين نظر شوراي نگهبان در دستور کار نمايندگان بود.

تعطيلي روزهاي کاري جز در موارد اضطرار ممنوع!

نمايندگان يکشنبه در اولين روز از جلسه علني مجلس و در جريان بررسي طرح ايجاد فضاي مساعد كارآفريني و رفع موانع كسب‌وكار، مصوبه‌اي را گذراندند که مقرر مي‌کند تعطيلي روزهاي كاري فقط در شرايط خطر و حوادث غيرمترقبه مجاز است و بدين‌ترتيب دست دولت را در تعطيلي‌هاي غير از اين موارد بستند.

مصوبه مهم ديگر مجلس در اين طرح، حذف واحدهاي توليدي و صنعتي از شمول اولويت قطع برق و گاز در زمان كمبود برق، گاز طبيعي يا خدمات مخابرات بود.

تشکيل دادگاه‌هاي تجاري از ديگر مصوبات بهارستاني‌ها در طرح ايجاد فضاي مساعد كارآفريني و رفع موانع كسب‌وكار بود و بر اين اساس قوه قضاييه و دولت بايد اقدامات قانوني لازم را براي تنظيم آيين دادرسي تجاري و تشكيل دادگاه‌هاي تجاري انجام دهند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي رفع ايرادات شوراي نگهبان، لوايح عضويت ايران در سازمان منطقه‌اي درياي پاك و همچنين لايحه عضويت ايران در طرح همكاري بازرسي دارويي را اصلاح كردند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح يكشنبه همچنين، لايحه تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان‌هاي فاقد سند رسمي را به منظور تامين نظر شوراي نگهبان اصلاح كردند.

مجلس شوراي اسلامي با بررسي دو گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، ايرادات شوراي نگهبان به لوايح عضويت ايران در مركز آسيايي كاهش بلايا و عضويت ايران در گروه هشت كشور در حال توسعه را رفع كرد.

ارائه گزارش عدم اصلاح اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه‌ها به قوه قضاييه

تصويب تجارت آزاد بين ايران و سوريه

روز سه‌شنبه براي مجلسي‌ها با تجمع تعدادي از بازنشستگان ذوب آهن مقابل پارلمان آغاز شد.

معترضان که كارمندان بازنشسته كارخانه ذوب آهن اصفهان بودند خواهان استيفاي حقوق خود بوده و به پرداخت نشدن حقوق و مابه‌التفاوت آن اعتراض داشتند.

اما پيش از آغاز جلسه علني مجلسي‌ها، در يک جلسه غيرعلني به دو نوبته شدن جلسات علني در روزهاي يك‌شنبه رأي دادند و بر اين اساس تا پيش از شروع بررسي لايحه بودجه 91 در مجلس، کميسيون‌ها روزهاي يكشنبه در نوبت بعدازظهر تشكيل جلسه نمي‌دهند.

در دومين جلسه علني مجلس در هفته گذشته، نمايندگان چهار گزارش اعم از دو گزارش اصل 90 در رابطه با مغايرت قانوني اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه‌ها و طرح آبرساني غدير و گزارش كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي از اجراي قانون هدفمندي و گزارش تفريغ بودجه 88 را استماع کردند و مغايرت قانوني اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه‌ها را به قوه قضاييه گزارش کردند.

مصوبه مهم مجلسي‌ها در دومين روز جلسه علني مجلس موافقت با تجارت آزاد بين ايران و سوريه بود.

شرايط ويژه سياسي و طراحي‌هاي آمريكايي‌ها و دشمنان مشترك ايران و سوريه براي تغيير ساختار سياسي حاكم بر سوريه از علل ارائه اين طرح عنوان شد.

مجلسي‌ها همچنين در روز سه‌شنبه به يك فوريت لايحه‌اي راي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن، سهام ايران در بانك بين‌المللي ترميم و توسعه به منظور حفظ قدرت راي و جايگاه ايران افزايش مي‌يابد.

افزايش سهميه ايران در صندوق بين‌المللي

كارگران فصلي؛ مشمول قوانين تامين اجتماعي

نمايندگان در روز چهارشنبه و آخرين روز جلسات علني مجلس، ماده‌اي از طرح بهبود محيط کسب‌وکار را به تصويب رساندند كه بر اساس آن وزراي مرتبط با محيط كسب‌وكار، يك معاون خود را به عنوان مسوول بهبود محيط كسب‌وكار معرفي مي‌كنند.

بهارستاني‌ها در ادامه بررسي اين طرح شهرداري‌ها را موظف كردند كه به منظور بالا بردن امكان دسترسي توليدكنندگان كوچك و متوسط ايراني به بازار مصرف و ايجاد امنيت براي فروشندگان كم‌سرمايه، مكان‌هاي مناسب براي اعضاي كالاي توليد داخل اختصاص دهند و بر مبناي قيمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگي و ماهانه به متقاضيان عرضه كالاهاي ايراني اجاره دهند.

نمايندگان مجلس همچنين يك فوريت لايحه‌اي را مصوب کردند كه در صورت تصويب نهايي آن، اجازه افزايش سهميه دولت جمهوري اسلامي ايران در صندوق بين‌المللي پول داده مي‌شود.

مجلسي‌ها در ادامه به يك فوريت استفساريه‌اي راي دادند كه با تصويب نهايي آن، كارگران فصلي نيز مشمول قوانين تامين اجتماعي مي‌شوند.

در موضوع استفساريه اين پرسش مطرح شد كه "آيا مطابق ماده 36 قانون تامين اجتماعي، پرداخت هر ميزان حق بيمه يا حتي عدم پرداخت آن توسط كارفرما به معناي برخورداري بيمه شده از تمامي خدمات مورد تعهد و مسووليت سازمان تامين اجتماعي است؟" كه امضاء‌كنندگان به اين پرسش پاسخ مثبت دادند.

جاسم ساعدي از طراحان اين طرح در اين رابطه اظهار كرد: اين مصوبه مربوط به كارگران فصلي و خصوصا كارگران "ني‌بر نيشكر" خوزستان و جاهاي ديگر است كه حدود شش ماه از سال را مشغول كار طاقت‌فرسا، سخت و زيان‌آور هستند اما قانون تامين اجتماعي شامل حال آنها نشده است.

دستور مهم مجلس در آخرين ساعات جلسه علني نيز، پرسش علي‌اکبر اوليا ـ نماينده يزد ـ از حسيني وزير اقتصاد بود.

ابتدا گزارش كميسيون اقتصادي درباره سوال ملي علي‌اكبر اوليا نماينده يزد و صدوق از وزير اقتصاد در مورد علت عدم استفاده از ظرفيت‌هاي علمي براي حل معضلات اقتصادي كشور مطرح شد و پس از اظهارات اوليا و توضيحات وزير اقتصاد، نماينده يزد گفت‌ كه ضرورتي براي راي‌گيري نمي‌بيند و اين سوال را براي طرح موضوع و پيگيري‌هاي بعدي مطرح كرده است.

در راهروهاي پارلمان

راهروهاي مجلس در هفته گذشته عمدتا متاثر از موضوع هواپيماي جاسوسي آمريکا و همچنين اتهامات يک نماينده به علاء‌الدين بروجردي بود.

کاظم جلالي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به كنترل و به زمين نشاندن هواپيماي پهپاد توسط نيروهاي مسلح ايران، خواستار پيگيري شکايت ايران عليه آمريکا در مجامع بين‌المللي شد.

او همچنين گفت که جمهوري اسلامي بر همين اساس شكايت‌نامه‌اي را تنظيم و به سازمان ملل متحد ارائه كرده است.

ميرتاج‌الديني، معاون پارلماني رييس‌جمهور نيز با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني، به هماهنگي دولت و مجلس براي ارائه لايحه بودجه در زماني مناسب اشاره کرد و گفت كه اين لايحه در اولين فرصت به مجلس ارائه مي‌شود تا پيش از انتخابات مورد بررسي قرار گيرد.

وي درباره ارائه گزارش اصلاح اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه‌ها از سوي كميسيون اصل 90 در جلسه علني مجلس گفت: من فكر مي‌كنم اين‌قدر اختلاف بين مجلس و دولت وجود ندارد كه اين گزارش به قوه قضاييه ارائه شود.

ميرتاج‌الديني در ادامه، از ادبيات گزارش تفريغ بودجه 88 که به مجلس ارائه شده بود نيز انتقاد کرد.

علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در راهروهاي پارلمان درباره شايعات مربوط به تحويل هواپيماي جاسوسي پهپاد به روسيه و چين جهت اعمال مهندسي معكوس گفت: همانطور كه اعلام شده است، ما جزو معدود كشورهاي ساخت پهپاد هستيم و حتي خودمان از اين فناوري نوين آمريكا مي‌توانيم به تنهايي استفاده كنيم.

وي با بيان اين‌كه "به حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران تجاوز شده است"، گفت که اين امر در عرف بين‌الملل يك تخلف شناخته شده است و همچنين با اشاره به تقاضاي استرداد اين پهپاد از سوي آمريكا، تصريح كرد که قطعا استردادي وجود نخواهد داشت.

بروجردي درباره راه‌اندازي سفارت مجازي آمريكا نيز گفت: آمريكايي‌ها به ويژه پس از آن كه ديده‌بان خود در ايران يعني انگليس را از دست داده‌اند به دنبال راهي براي جمع‌آوري اطلاعات، جاسوسي و ادامه سياست‌هاي خود در ايران بودند، لذا اين سفارت مجازي را راه‌اندازي كردند كه خوشبختانه اين اقدام در نطفه خفه شد.

نماينده مردم بروجرد در مجلس درباره انتساب برخي اتهامات به وي و فرزندانش در بحث فساد مالي اخير گفت که دادستان كل كشور اين اتهامات را تکذيب کرده است.

وي افزود: من دو پسر دانشجو دارم كه بسيجي هستند و اصلا كار اقتصادي نمي‌كنند.

بروجردي در ادامه، به اظهارات كريمي‌قدوسي در اين رابطه اشاره كرد و افزود: ايشان در چند مصاحبه اتهاماتي عليه من مطرح كرده كه به دليل تكرار و اين‌كه از حد و حدود خارج شده است از ايشان به قوه قضاييه شكايت مي‌كنم.

به گزارش ايسنا، علي عباسپور تهراني رييس كميسيون آموزش مجلس نيز به ميان خبرنگاران آمد و با اشاره به رونمايي از سند تحول بنيادين آموزش و پرورش گفت که آنچه تصويب شده صرفا كليات موضوع است و به هيچ عنوان قابليت اجرا ندارد.

وي در عين حال، سند تحول آموزش و پرورش را ميثاق مشترك همه دست‌اندركاران آموزش و پرورش و نيز مجلس و دولت دانست و خاطرنشان كرد: اين يك سند طويل‌المدت است و اميدواريم بتواند خواسته‌هاي مقام معظم رهبري و نيز اهداف چشم‌انداز 20 ساله را محقق كند.

رييس كميسيون آموزش مجلس، اقدامات بدون پشتوانه مطالعات عميق و نيز تعجيل در كارها در آموزش و پرورش را موجب نگراني دانست و از جمله اين اقدامات شتابزده به تدوين كتب براي اول دبستان و تعطيلات پنجشنبه‌ها اشاره كرد.

پرويز سروري رييس كميته امنيت داخلي کميسيون امنيت ملي مجلس نيز در گفت‌وگويي با خبرنگاران تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران نمي‌تواند در برابر تهديدات دست بسته سكوت كند و اگر دشمنان بخواهند تهديدات عليه ايران را عملي كنند، يقينا ما نيز از ظرفيت‌هاي خود استفاده خواهيم كرد كه تنگه هرمز يكي از اين ظرفيت‌هاست.

وي با اشاره به برگزاري رزمايش دريايي نيروهاي مسلح در تنگه هرمز، اين اقدام را يكي از پاسخ‌هاي جمهوري اسلامي ايران به تهديدات خارجي دانست.

سروري تاكيد كرد: ايران از همه ظرفيت‌ها در دفاع از آب و خاكش استفاده خواهد كرد و يقينا يكي از اين ظرفيت‌ها، تنگه هرمز است. اگر قرار باشد اين تنگه براي همه امن باشد ولي براي جمهوري اسلامي ايران ناامن شود و جمهوري اسلامي ايران طبق مقررات بين‌المللي در حدود و اراضي خود احساس تهديد كند، يقينا تهديدات را در چارچوب قانون پاسخ خواهيم داد.

در کميسيون‌هاي پارلمان

اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جلسه فوق‌العاده صبح شنبه، ضمن محكوميت تجاوز هواپيماي جاسوسي آمريكا از نيروهاي مسلح براي شكار آن در خاك ايران تقدير كردند.

اعضاء در جلسه كميسيون همچنين خواستار پيگيري تجاوز هواپيماي آمريكايي از سوي وزارت خارجه شدند.

تشكيل كميته‌اي براي بررسي نحوه برخورد با دولت انگليس نيز از مصوبات اين جلسه بود.

در جلسه يکشنبه بعدازظهر کميسيون امنيت، مسوولان نيروي انتظامي گزارش جامعي از تجمع و چگونگي ورود برخي افراد به سفارت انگليس ارائه و اشاره كردند كه اصل تجمع داراي مجوز بوده اما از مسوولان تجمع تعهدنامه كتبي جهت عدم انجام اقدامي خارج از قاعده اخذ شده كه موجود است.

همچنين نيروي انتظامي گزارشي از اقدامات خود در جهت حفاظت از سفارت و عدم ورود دانشجويان و اتخاذ تدابيري جهت خارج كردن دانشجويان از سفارت ارائه كرد.

احتمال عدم رعايت کامل سيستم حفاظتي سفارت از سوي انگليس موضوع ديگر مطروحه در اين جلسه بود که مقرر شد كميسيون آن را بررسي کند.

كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در جلسه‌اي، طرح احتساب سابقه حق‌التدريس معلمان حق‌التدريس استخدامي در آموزش و پرورش را به تصويب رساند که بر اساس آن، در صورت پرداخت حق بيمه، سال‌هاي خدمت معلمان حق‌التدريس جزو سنوات خدمت آنها محاسبه خواهد شد.

كميسيون اجتماعي مجلس هم با بررسي و تصويب طرح اصلاح ماده 17 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي مقرر کرد که در صورت تصويب نهايي، آن دسته از معلمان حق‌التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي كه نتوانستند در آزمون آموزش و پرورش حد نصاب نمره قبولي را كسب كنند بر اساس نياز آموزش و پرورش به استخدام اين وزارتخانه درخواهند آمد.

اما وزير ورزش و جوانان با حضور در جلسه كميسيون فرهنگي درباره انتصابات در فدراسيون‌ها به نمايندگان توضيح داد.

مصطفي کواکبيان نماينده سمنان نيز در جلسه کميسيون امنيت از پاسخ صالحي در مورد علت آزادي زندانيان آمريکايي، قانع نشد.

اولين پرسش كواكبيان از صالحي در مورد اقدامات كشورمان در قبال كنفرانس تركيه براي سرنگوني بشاراسد بود كه او از پاسخ وزير قانع شد ولي کواکبيان توضيحات وزير در مورد علت آزادي زندانيان آمريكايي بدون اخذ هيچ‌گونه امتياز يا تضميني از طرف مقابل را قانع‌کننده ندانست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رقیه ابراهیمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
0
0
عالی بود.
نظرات بینندگان