arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

وضیعت نامطلوب خانه تاریخی شیخ بهایی+عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مالک خانه تاریخی شیخ بهایی با اعلام اینکه به دلیل رطوبت زیاد و پوسیدگی لوله‌های گاز این خانه غیرقابل سکونت شده گفت: از طریق مراجع قضایی پیگیر تعیین تکلیف این خانه تاریخی شده‌ام.

جلالی، مالک خانه تاریخی شیخ بهایی در اصفهان با بیان اینکه رطوبت این خانه به حدی است که بوی نم دیوار غیرقابل تحمل شده است به خبرنگار مهر گفت: در فصل تابستان درهای این خانه را باز می گذاشتیم تا بوی نم دیوار کمتر شود اما اکنون در فصل زمستان و پاییز امکان انجام این کار وجود ندارد همچنین لوله های گاز این خانه در اثر رطوبت پوسیده شده و ممکن است خطرزا باشند.

وی گفت: برای تعیین تکلیف وضعیت این خانه و شکایت به مراجع قضایی به تهران آمده ایم تا در صورت نتیجه نگرفتن این خانه را از فهرست خارج کنیم چون مدتها از وعده و وعیدها گذشته اما نتیجه ای نگرفتیم این درحالی است که دیگر این خانه به دلیل مشکلاتی که دارد قابل سکونت نیست.

وی ادامه داد: از سازمان میراث فرهنگی خواسته ایم که به عنوان متولی حفاظت از آثار تاریخی از اداره آب فاضلاب شکایت کند اما مسئولان اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کردند که از سوی استاندار بخشنامه ای گرفتند مبنی بر اینکه هیچ سازمانی از سازمان دیگر شکایت نکند در این صورت باید گفت پس مردم در این میان با مشکلاتی که دارند باید چه کار کنند و شکایتشان را کجا ببرند؟ آیا این مصوبه مغایر با قانون حفاظت از آثار تاریخی و جبران خسارات وارد از سوی تخریب کنندگان نیست؟

جلالی گفت: مدتی پیش سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که اگر می خواهید در طرح مرمت مشارکتی خانه های تاریخی شرکت کنید می بایست قراردادی را امضا کنید که طبق آن 50 درصد مالک و 50 درصد سازمان میراث فرهنگی در مرمت مشارکت می کنند اما این قرارداد را امضا نکردیم چون اداره آب و فاضلاب به این خانه خسارت زده است و باید این اداره پاسخگوی جبران ضرر باشد.

جلالی گفت: برخی از مالکان خانه های تاریخی که دیدند چه مشکلاتی بر سر مالکان خانه های کاشان پس از امضای قرارداد مشارکتی با سازمان آمده، از امضای این تفاهمنامه امتناع کردند.

نظرات بینندگان