arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

استقرار ماموران مخفی امریکا در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک نویسنده سیاسی در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی اظهار داشت، امریکا به منظور به دست آوردن اطلاعات محرمانه و انجام عملیات پنهانی در ایران، عاملانی مخفی را در این کشور مستقر کرده است.

استفن لندمن، مجری برنامه ساعت خبر پروگرسیو رادیو گفت: "آن‌ها (پنتاگون و سیا) همچنین کارکنانی را - به منظور انجام عملیات جاسوسی و نظامی در ایران - دارند.

لندمن در ادامه خاطر نشان کرد، استقرار این عاملان بخشی از جنگ امریکا علیه ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه است که در راستای منافع امریکا در منطقه عمل نمی‌کنند.

این نویسنده همچنین خاطرنشان کرد که مقامات امریکایی معمولا گزارش‌ها در مورد چنین عملیاتی را تکذیب می‌کنند اما زمانی که ایران مدارک گسترده ‌و غیرقابل تکذیبی را ارائه می‌دهد، آن‌ها ناچار به قبول و تایید این گزارش‌ها می‌شوند.

وزارت اطلاعات ایران، 21 می، با انتشار بیانیه‌ای اعلام که این وزارت یک شبکه جاسوسی و خرابکاری را کشف و از کار انداخته و همچنین 30 نفر را به اتهام جاسوسی برای امریکا دستگیر کرده است.

ایران همچنین در 24 نوابر، چندین جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) را که طبق گزارش‌ها در حال انجام ماموریتی برای فلج کردن تاسیسات هسته‌ای، نظامی و امنیتی ایران بودند، دستگیر کرد.

لندمن در ادامه با اشاره به نقض قلمرو هوایی ایران توسط یک پهپاد جاسوسی امریکا، گفت، چنین اقدامی بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی بوده و قابل ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی افزود، با وجود این، احتمال این‌که ایران بواسطه سازمان ملل به عدالت دست پیدا کند بسیار بسیار کم است چرا که امریکا این سازمان را کنترل می‌کند.

لندمن همچنین ضمن این‌که درخواست اوباما رئیس جمهور امریکا برای بازپس گیری پهپاد جاسوسی را "حیرت آور" توصیف کرد، افزود: "وی (اوباما) به این دلیل نگران است که این پهپاد آر- کیو 170 یک هواپیمای بسیار پیشرفته است و آن‌ها (مقامات امریکا) نگران این هستند که کار اطلاعاتی و جاسوسیشان در معرض خطر قرار بگیرد."

همچنین، اسماعیل سلامی، نویسنده و محقق ایرانی روز پنج شنبه (24 آذر، 15 دسامبر) گفت: "...سرنگون کردن پهپاد جاسوسی، بدون شک ضربه‌ای سنگین به دستگاه اطلاعاتی سیا وارد کرده و خشم زیادی را در واشنگتن برانگیخته است."

واحد جنگ الکترونیکی ارتش ایران، 4 دسامبر اعلام کرد که ارتش ایران یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشنین امریکا موسوم به آر کیو - 170 را در خاک ایران با کم‌ترین صدمه سرنگون کرده است.

این هواپیما که توسط شرکت امریکایی لاک‌هید مارتین طراحی و ساخته شده است، با عبور از مرز افغانستان وارد قلمرو هوایی ایران شد.

تهران با اعلام این‌که ماموریت پهپاد جاسوسی امریکا یک اقدام جنگی بوده است، افزود، در سازمان ملل متحد به دلیل نقض قلمرو هوایی خود توسط این پهپاد جاسوسی، اقامه دعوا می‌کند.
نظرات بینندگان