arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

لاریجانی: باید به اژه‌ای کمک کنیم نه اینکه چوب لای چرخش بگذاریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند رسیدگی به پرونده فساد مالی گفت: در ارتباط با مجازات خاطیان هیچ خط قرمزی وجود ندارد و همه ما باید به آقای اژه‌ای کمک کنیم نه اینکه چوب لای چرخ بگذاریم.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، علی لاریجانی چهارشنبه شب در نشست ماهیانه مجمع طلاب و فضلای قمی که در حسینیه آیت‌الله مرعشی نجفی برگزار شد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به داشتن الگوی اسلامی در کشور توصیه‌های فراوانی داشتند.
وی با بیان اینکه ما باید قبول کنیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور با رویکردهای متفاوتی اداره شده، بیان داشت: البته نیت‌ها خیر بوده است ولی رویکردهایی که با آن کشور اداره شده، متفاوت بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی نگاه به سمت عدالتی بود که به شبه سوسیالیسم شبیه بود، ولی بعدها این مدل تغییر کرد و در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به داشتن الگوی اسلامی توصیه‌های فراوانی داشتند و افرادی را مسئول این کار کردند.
وی با بیان اینکه ما نیز در مجلس شورای اسلامی مرکزی با عنوان مرکز پژوهش‌های اسلامی را در قم مستقر کردیم، بیان داشت: این مرکز با حضور فضلا و اساتید حوزه نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارند و ما معتقدیم در اداره کشور نباید به حداقل‌ها قناعت داشته باشیم.
لاریجانی با بیان اینکه ما برای رسیدن به مدینه فاضله باید این مدینه را قابل فهم کرده و سپس رسیدن به این هدف را به کرسی بنشانیم، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس شورای اسلامی کمک می‌کند تا ظرفیت‌های قانون اساسی در این حوزه تبلور یافته و البته حوزه‌های علمیه در این راستا می‌توانند بیشتر به این مرکز کمک کنند.
 
*نباید بازگشت به عقب داشته باشیم
وی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ سند چشم‌انداز توسط مقام معظم رهبری یادآور شد: کشورهای منطقه و جهان با سرعت در حرکت هستند و اگر ما با یک الگوی درست حرکت نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد و به عقب باز خواهیم گشت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم به سطح اول در منطقه برسیم باید یک سطح پایه برای خود تعریف کنیم، تصریح کرد: در سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، کشور ما از گردنه‌های مختلفی عبور کرده است و در این مسیر فراز و فرودهایی داشته است.
وی گفت: ما هشت سال دفاع مقدس را تجربه کردیم و همچنین فشارهای بسیاری که دشمن بر ما وارد ساخته است، ولی وضعیتی که امروز کشور ما دارد با گذشته از جنبه‌های مختلفی تفاوت دارد و نخستین جنبه تغییراتی است که در منطقه رخ داده و بر رفتار ملت‌ها تاثیر گذاشته است.
 
*آگاهی مردم؛ وجه مشترک جنبش‌های منطقه و جهان
لاریجانی با بیان اینکه ما اگر به جنبش‌هایی که در منطقه و جهان رخ داده است نگاه کنیم به یک وجه مشترک بین همه آنها پی خواهیم برد، اظهار داشت: در همه این جنبش‌ها به یک نوع آگاهی پی می‌بریم که هم در آمریکا وجود دارد و هم در اروپا دیده می‌شود، ولی وجه تفاوت این جنبش‌ها هم این است که در آمریکا و انگلیس بحران مالی باعث بروز این مشکل شد.
وی با بیان اینکه در یک سال اخیر ما شاهد پیدایش تحولات عظیمی در کشورهای مصر، تونس و منطقه بوده‌ایم، تصریح کرد: البته در این رابطه نظرات متفاوتی وجود داشت، برخی معتقد بودند که تحولاتی که در منطقه رخ داده است شیطنت جدید آمریکا بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نظریه بیشتر به یک توهم شبیه است، بیان داشت: قدرت‌هایی که در منطقه شکل گرفته است مخالف آمریکا هستند و همچنین این جنبش‌ها در کشورهایی رخ داده است که سران آن از دوستان آمریکا محسوب می‌شدند.
 
*ملت‌ها خریدار تفکر امام هستند
وی با بیان اینکه تمام هراس دشمن از این جنبش‌ها الهام‌هایی است که جنبش‌ها از جمهوری اسلامی ایران گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد این هستیم که تفکر امام در انقلاب اسلامی به سایر کشورها نیز صادر شده است و ملت‌های اسلامی خریدار این تفکر هستند.
لاریجانی با بیان اینکه هراس دیگر دشمن به این دلیل است که این جنبش‌ها روحیه استقامت را از ایران الهام گرفتند، افزود: ما این روحیه استقامت را در کشورهایی از قبیل عراق، لبنان و فلسطین مشاهده کردیم و امروز کسی در صحنه بین‌المللی نیست که بگوید آمریکا در عراق پیروز شده است.
وی با بیان اینکه ما به‌دنبال امپراطوری در منطقه نیستیم، تصریح کرد: ما به‌دنبال این هستیم که مسلمانان در جهان دست دوم نشوند و ما به‌دنبال این هستیم که همیشه به مسلمانان و مستضعفان جهان کمک کنیم.
 
*اطلاع دقیق ایران از فعالیت هواپیمای جاسوسی
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در اختیار گرفتن پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط دانشمندان ایرانی، اظهار داشت: جالب است که اوباما می‌گوید ما رسما از ایران درخواست می‌کنیم که این هواپیما را به آمریکا پس بدهد.
وی ادامه داد: شما باید رسما به ایران پاسخ دهید که پرنده شما در آسمان ایران چه می‌کرده است، البته ممکن است شما بگویید که این هواپیما اشتباهی از افغانستان به ایران آمده است، ولی ما می‌دانیم این هواپیما از کدام مراکز ما جاسوسی می‌کرده و در کدام مناطق پرواز کرده است، اطلاعات ما دقیق‌تر از آن است که بخواهیم حرف‌های شما را باور کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اوباما باید به ایران پاسخگو باشد، بیان داشت: پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر داشته است دشمن را به هراس انداخته است، آنها خودشان می‌دانند که حرف‌هایی که در ارتباط با اینکه فن‌آوری هسته‌ای ایران به سمت نظامی شدن است، دروغ است.
وی گفت: دشمن بارها اعتراف کرده است که تحولاتی که در منطقه رخ داده توازن را برهم زده است و برای اینکه این توازن را حاکم کنند به سوریه فشار وارد می‌کنند و جالب است کشورهایی در حاشیه خلیج فارس طرفدار انقلاب در سوریه هستند که خودشان نظام سلطنتی در کشورشان حکمفرما است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا کسی در بحرین نگران دموکراسی نیست، یادآور شد: در مدل زندگی در بحرین هر 35 هزار شیعه یک کرسی در مجلس دارد و هر پنج هزار سنی نیز یک کرسی دارد و این چه مدل دموکراسی است.
 
*در تله دشمن نیافتیم
وی با بیان اینکه همه می‌دانند که مشکل این‌ها مسئله مقاومت است، افزود: ما باید دقت لازم را داشته باشیم که اولا در تله دشمن دچار نشویم و همچنین کاری نکنیم که دشمن از فعالیت ما سوء استفاده کند.
لاریجانی با بیان اینکه در مسئله انگلستان مجلس شورای اسلامی یک تصمیم انقلابی و معقولانه یعنی کاهش روابط با انگلیس را گرفت، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در کشور مسائلی را مشاهده می‌کنیم که مسئله اصلی ما نیست، مهم‌ترین مسئله‌ای که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند برطرف کردن مشکل بیکاری و تورم در جامعه است.
وی با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم سند چشم‌انداز محقق شود باید رونق تولید را در کشور شاهد باشیم، یادآور شد: متاسفانه هر روز یک مسئله در کشور ایجاد می‌شود، یک روز جریان انحرافی را مطرح می‌کنند و یک روز به این قسمت و آن قسمت ناسزا می‌گویند.

*مجازات خاطیان پرونده فساد مالی خط قرمز ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما باید ببینیم که مشکل اصلی مردم چیست تا آن را برطرف کنیم، بیان داشت: درباره فساد بزرگ همه باید خوشحال باشند که این فساد کشف شد و هر کس در هر مقامی که خطا کرده باید مجازات شود.
وی با بیان اینکه در ارتباط با مجازات خاطیان هیچ خط قرمزی وجود ندارد، تصریح کرد: همه ما باید به آقای اژه‌ای کمک کنیم نه اینکه چوب لای چرخ بگذاریم، حتی در جلسه سران قوا نیز ما به این نتیجه رسیدیم که با مجرمان در هر مقامی که هستند به شدت برخورد شود.
لاریجانی با بیان اینکه اگر این برخورد صورت گرفت اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم کشوری قدرتمند شویم باید تلاش کنیم تا بخش توانمند سازی اقتصاد کشور با رونق تولید همراه باشد.
نظرات بینندگان