arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

ترمیم دریچه قلب با استفاده از ابزارهای رباتیک

محققان با استفاده از یک کاتتر رباتیک توانستند دریچه مصنوعی قلب یک خوک را از راه دور ترمیم کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان با استفاده از یک کاتتر رباتیک توانستند دریچه مصنوعی قلب یک خوک را از راه دور ترمیم کنند.

 این کاتتر رباتیک که یک حسگر لمسی نوری بوده و به یک دوربین اندوسکوپ و یک لامپ LED مجهز است، توسط متخصصان بیمارستان کودکان بوستون ساخته شده است. هنگامی که این دستگاه توسط یک موتور خارجی از دیوار داخلی بطن چپ قلب وارد آن می‌شد، دوربین موجود روی آن تصاویری را ارسال کرد که توسط یک سیستم کنترل مبتنی بر هوش مصنوعی مورد پردازش قرار گرفتند. بدین ترتیب سیستم کنترل توانست برخورد دستگاه با دیواره قلب، خون، یا دریچه قلب را تشخیص دهد و میزان فشار وارد شده توسط دستگاه به بافت اطراف را اندازه‌گیری کند.

 

به گزارش پایگاه خبری ساینس،بر اساس تصویربرداری‌های اولیه از قلب خوک، سیستم کنترل توانست این دستگاه را به گونه‌ای هدایت کند که دقیقا به هدف مورد نظر دست یابد. هدف این دستگاه یک دریچه مصنوعی در آئورت بود که دچار نشتی شده و مستلزم ترمیم بود. به محض رسیدن کاتتر به دریچه، جراح توانست وضعیت آن را بررسی کند و با استفاده از یک ابزار جراحی که از راه دور کنترل می‌شد و در انتهای کاتتر نصب شده بود، نقص دریچه را برطرف کند.

 

محققان امیدوارند با بهینه‌سازی این فناوری روزی بتوانند عمل‌های جراحی مشابه را به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان انجام دهند و این سیستم‌های رباتیک در سراسر جهان بتوانند اطلاعات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان