arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰

ایرانیان بدون ویزا، به لبنان نروند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دستورالعمل صدور روادید برای مسافران ایرانی به لبنان در مبادی ورودی این كشور هنوز اجرایی نشده است و برخی هموطنانمان به دلیل عدم اطلاع از این مساله، پشت مرزهای لبنان بلاتكلیف مانده و از فرودگاه بیروت مجبور به بازگشت به ایران شدند.

پیگیری های خبرنگار ایرنا حاكی است، اجرای این مصوبه دولت لبنان كه بیش از 3 ماه از آن می گذرد، منوط به بررسی در كمیته ای به ریاست وزیر گردشگری لبنان شده و قرار است این كمیته جزئیات اخذ روادید ایرانیان در مبادی ورودی لبنان از جمله مدت زمان اقامت، امكان تمدید روادید و اقدام متقابل ایران در این خصوص را مورد بررسی قرار دهد.

از سوی دیگر تهدید 'نجیب میقاتی' نخست وزیر لبنان به استعفا به دلیل اختلاف جریان های سیاسی این كشور بر سر تامین بودجه دادگاه حریری از یك سو و تهدید 10 وزیر جریان آزاد ملی به استعفا بر سر خواسته های اجرایی آنها در دولت از دیگر سو، هرگونه تصمیم گیری را در این كشور مختل كرده است بویژه آنكه موضوع تسهیل ورود ایرانیان به لبنان با واكنش های بین المللی مواجه شده است.

اما برخی دیگر از كارشناسان سیاسی در لبنان براین باورند كه حقیقت ماجرا چیز دیگری است و دولت لبنان بر اثر فشارهای امریكا و جریان 14 مارس تا حدودی از این مصوبه خود عقب نشینی كرده است.

چندی پیش 'هیلاری كلینتون' وزیر خارجه آمریكا در دیدار با نجیب میقاتی در نیویورك درخصوص اعطای روادید به مسافران ایرانی در مبادی ورودی لبنان - كه وی این امر را به اشتباه لغو روادید خوانده بود - اعتراض كرده و خواستار تجدیدنظر در این تصمیم شد.

میقاتی نیز این درخواست وزیر خارجه آمریكا را رد كرد و گفت كه تصمیم دولت لبنان مبنی بر اعطای روادید به مسافران ایرانی در مبادی ورودی لبنان بوده نه لغو كامل روادید و این امر نیز در زمان سعد حریری (نخست وزیر پیشین لبنان) اتخاذ شد.

'فادی عبود' وزیر گردشگری لبنان بعد از تصویب این دستور العمل در جمع خبرنگاران گفته بود: گردشگران ایرانی بیشترین سهم گردشگران در لبنان را تشكیل می دهند و در نتیجه ما برای تسهیل امور مسافران ایرانی چنین تصمیمی را اتخاذ كردیم.
نظرات بینندگان