arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

وزیر خارجه انگلیس: درباره شرکت‌های چینی باید محتاط باشیم

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به درخواست سفیر چین از لندن برای ایستادگی در برابر فشارهای آمریکا علیه شرکت‌های چینی از قبیل «هواوی» گفت: «ما باید درباره شرکت‌های چینی محتاط باشیم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به درخواست سفیر چین از لندن برای ایستادگی در برابر فشارهای آمریکا علیه شرکت‌های چینی از قبیل «هواوی» گفت: «ما باید درباره شرکت‌های چینی محتاط باشیم».

به گزارش فارس، بعد از تاکید سفیر چین در انگلیس بر لزوم استقلال عمل لندن در قبال فشارهای آمریکا علیه حضور شرکت‌های چینی در انگلیس، وزیر خارجه دولت «ترزا می» در واکنش به این درخواست گفته که انگلیس باید درباره فعالیت‌های شرکت‌های چینی محتاط عمل کند.

«لیو شیائومینگ» سفیر چین در انگلیس، روز گذشته در یادداشتی برای «ساندی تلگراف» از دولت انگلیس خواست به عنوان یک «کشور دارای نفوذ جهانی»، در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا علیه شرکت «هواوی» و دیگر شرکت‌های چینی بایستد، مستقل عمل و منافع امنیت ملی خود را دنبال کند.

طبق برخی گزارش‌ها، در جلسه اخیر شورای امنیت ملی انگلیس موضوع نگرانی‌های امنیتی در خصوص فعالیت شرکت‌های چینی در انگلیس و موضع آمریکا مورد بحث قرار گرفت و «ترزا می» نخست‌وزیر از طرح‌های هواوی برای کمک به لندن برای ایجاد نسل پنجم تلفن همراه (۵G) حمایت کرد.

بنا بر گزارش «دیلی تلگراف»، وزیر خارجه انگلیس در واکنش به اظهارنظرها درباره فعالیت و حضور شرکت‌های بزرگ چینی در انگلیس، درباره نفوذ دولت چین در این شرکت‌ها هشدار داد.

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس گفت: «به دلیل میزان کنترلی که دولت چین می‌تواند روی شرکت‌های بزرگ چینی اعمال کند، ما این حق را داریم که درباره نقش این شرکت‌ها محتاط باشیم البته این بدان معنا نیست که نقش آنها شرورانه است اما مسائلی از قبیل قانون مصوب سال ۲۰۱۷ اطلاعات ملی (در چین) وجود دارد که از همه شرکت‌های چینی صرف‌نظر از اینکه مالک آنها کیست، می‌خواهد با سرویس‌های اطلاعاتی چین همکاری کنند».

به ادعای وزیر خارجه انگلیس، اگر این شرکت‌ها چینی نبودند و غربی بودند، امکان چنین کنترلی بر شرکت‌ها توسط دولت ممکن نبود.

هانت افزود: «روشن است که ما در زمان تصمیمگیری‌مان(درباره فعالیت شرکت‌های چینی در انگلیس)، باید این ملاحظات را هم در نظر بگیریم».

این اظهارات در حالی مطرح شده که دولت آمریکا در ادامه فشارها علیه شرکت‌های بزرگ چینی و گسترش دامنه این فشارها به کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و آفریقا، آنها را به «جاسوسی» برای دولت کمونیست چین متهم کرده است.

رشد شرکتهای چینی که رقیبی بزرگ برای شرکتهای غربی محسوب میشوند باعث ایحاد نگرانیهایی در میان مقامات آمریکا و اروپا در زمینه از دست دادن بازار فروش محصولات غربی شده است.

نظرات بینندگان