arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

۸۰ درصد ساکنان غزه در نتیجه ۱۲ سال محاصره زیر خط فقرند

وضعیت معیشتی ده‌ها هزار تن از ساکنان نوار غزه در نتیجه ۱۲ سال محاصره این باریکه از سوی رژیم صهیونیستی و اختلاف میان حماس و تشکیلات خودگردان با بحران بی سابقه‌ای رو به روست به گونه‌ای که ۸۰ درصد از ساکنان این منطقه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضعیت معیشتی ده‌ها هزار تن از ساکنان نوار غزه در نتیجه ۱۲ سال محاصره این باریکه از سوی رژیم صهیونیستی و اختلاف میان حماس و تشکیلات خودگردان با بحران بی سابقه‌ای رو به روست به گونه‌ای که ۸۰ درصد از ساکنان این منطقه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، میزان بیکاری در این منطقه در سال ۲۰۱۸ رکورد ۵۲ درصد را ثبت کرد. در همین راستا 'سمیر أبو مدللة' از رهبران جبهه دمکراتیک فلسطین نسبت بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: به واسطه محاصره ۱۲ ساله غزه و اختلافات داخلی نسبت فقر مطلق در غزه به ۵۳ درصد رسیده و ۳۰۵ هزار تن از ساکنان این منطقه بیکار هستند.
این مقام جبهه دمکراتیک ضمن دعوت از همه گروه‌های فلسطینی برای روی آوردن به آشتی ملی، از جامعه بین الملل خواست تا با ورود به موضوع محاصره غزه برای پایان دادن هرچه سریع‌تر به این بحران نقش آفرینی کند.
سمیر أبو مدللة همچنین برای جلوگیری از پیامد‌های منفی ناشی از مهاجرت غیرقانونی ساکنان غزه، خواستار ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای کارگران فلسطینی در دیگر کشور‌های عربی شد.
«محسن ابو رمضان» از پژوهشگران فلسطینی هم معتقد است که با توجه به منفی بودن رشد اقتصادی در غزه، ادامه وضعیت موجود می‌تواند به بافت اجتماعی فلسطینیان ساکن در این منطقه آسیب‌های جدی وارد کند و در صورت تداوم بحران‌های موجود، باید منتظر افزایش پدیده‌های نگران کننده‌ای همچون تکدی گری در نوار غزه بود.
«سامی العمصی» رئیس اتحادیه کارگران فلسطین در همین راستا گفت: کارگرانی که به سختی می‌توانند شغلی در غزه پیدا کنند به هیچ وجه امنیت شغلی ندارند و شاهد آن هستیم که صاحبان مشاغل با توجه به مشخص نبودن کف حقوق ماهیانه، دستمزد‌هایی به مراتب کمتر از حق واقعی کارگران به آن‌ها پرداخت می‌کنند.
وی افزود: شرایط وقتی آزاردهنده‌تر می‌شود که کارگر با دستمزد پایین جرات شکایت از کارفرمای خود را ندارد، زیرا در این صورت بلافاصله از محل کار خود اخراج می‌شود.
رئیس اتحادیه کارگران فلسطین از مسئولان آموزشی در غزه خواست با راهنمایی دانش آموزان، آن‌ها را به سمت تحصیل در رشته‌های مورد نیاز بازارکار سوق دهند تا از این طریق قدری از میزان بیکاری کاسته شود.
العمصی با انتقاد از مسئولانی که فقط به دنبال ایجاد شغل‌های موقت برای ساکنان غزه هستند، گفت: این کار همچون یک مسکن آرام بخش برای مدت کوتاهی اثر دارد و نشان می‌دهد که هیچ برنامه مشخصی برای توسعه نوار غزه وجود ندارد.
رئیس اتحادیه کارگران فلسطین معتقد است، چنانچه پول‌های ارسالی به نوار غزه در پروژه‌های اقتصادی کوچک به کار گرفته شود، هم به اقتصاد این منطقه کمک بیشتری می‌شود و هم بر تعداد شاغلان افزوده می‌شود.
مرز‌های نوار غزه از ژوئن ۲۰۰۷ (خرداد ۸۶) در پی پیروزی حماس در انتخابات از سوی رژیم صهیونیستی و مصر به منظور تحت فشار قرار دادن حماس مسدود شد.
بیکاری، کمبود دارو و مایحتاج اولیه، کمبود آب و کالا‌ها و مواد غذایی و ممانعت از خروج بیماران از این منطقه، مشکلات اصلی غزه بوده و سازمان‌های بین المللی ذیربط هم تاکنون اقدام عملی مشخصی برای رفع این محاصره ۱۲ ساله انجام نداده اند.

نظرات بینندگان