arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰

وقتی ویروسها مغز انسان را هک می‌کنند

"اندرو هسل" بیولوژیست دانشگاه "سینگیولاریتی" می گوید سلولها، رایانه های زنده هستند و DNA زبانی برای برنامه نویسی آنها است، همین امر می تواند روزی منجر به ابداع ویروسهایی شود که برای هک کردن ذهن انسانها به کار گرفته می شوند. مهندسی ژنتیک مرز بعدی محاسبات رایانشی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علم زیست شناسی ترکیب علمی نوپا است، انسان اکنون می تواند در ساختار ژنتیکی گونه های حیات تغییراتی ایجاد کند و از سویی دیگر فردی مانند "کرگ ونتر" سال گذشته توانست اولین حیات مصنوعی را ایجاد کند. اما متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند بر این باورند که تخصص انسان در زمینه این علم با سرعتی فراتر از سرعت تکامل طبیعی در حال رشد است و تعدادی هشدار می دهند روزی بیولوژی ترکیبی به شکلی جبران ناپذیر از کنترل خارج خواهد شد.

هسل معتقد است این رویداد می تواند منجر به ایجاد جهانی شود که هکرها در آن ویروسها و باکتری هایی را به وجود می آورند که می توانند ذهن انسان را در کنترل خود بگیرند. هسل می گوید مهندسی ژنتیک مرز بعدی محاسبات رایانشی است. وی می گوید زیست شناسی ترکیبی، یا نوشتن مصنوعی حیات، یکی از قدرتمند ترین فناوری های جهان به شمار می رود، این علم نشان می دهد سلولها رایانه هایی زنده هستند و زبان برنامه نویسی آنها نیز DNA است.

به گفته وی دانشمندان در انتظار روزی هستند که بتوانند زندگی را به گونه ای در راستای حل کردن بحرانهای جهانی برنامه ریزی کرد به این شکل بشریت می تواند ارتباطی پایدار را در درون زیست کره به دست آورد. به گفته وی این علم به سرعت رشد خواهد کرد و حتی از شتاب توسعه فناوری های رایانه ای نیز سبقت خواهد گرفت.

هسل جهانی را تصور می کند که می توان در آن DNA را چاپ و رمزگشایی کرد. اما وی در سخنرانی در کنفرانس TXM هشدار داد ویروسها و باکتری ها می توانند در آن دوره مواد شیمیایی را به مغز انسانها ارسال کنند، می توانند بر روی ذهن میزبان خود تاثیر گذاشته و حتی آن را کنترل کنند. برای مثال ویروسی که به عنوان واکسن به بدن یک میزبان تزریق می شود را می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد تا رفتارهای فرد را در کنترل خود بگیرد.

هسل می گوید باید از اکنون نحوه مقابله به مثل با چنین سلاح هایی را فراگرفت. به گفته وی ویروسها و باکتری ها با میزبانان انسان خود ارتباطی شیمیایی دارند و ترکیبات شیمیایی را وارد بدن انسان می کنند، به این شکل یک ویروس تغییر یافته و برنامه ریزی شده می تواند به صورت فرضی ترکیبات شیمیایی را وارد بدن انسان سازد که رفتارهای وی را تحت تاثیر قرار بدهد.

مارک گودمن متخصص امنیتی نیز معتقد است جنایتهای زیستی امروز به جنایتهای رایانه ای دهه هشتاد شباهت دارند، تعداد کمی در آن دوران  این مشکل را شناسایی کرده بودند اما این بحران به سرعت در حال رشد بود. به گفته گودمن بیولوژی ترکیبی می تواند زمینه تروریسم زیستی و جنایتهای زیستی را در جهان فراهم آورد.

نظرات بینندگان