arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰

چرا كاشي‌هاي گنبد مدرسه‌ي چهارباغ ريخت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يک مرمتگر آثار تاريخي معتقد است: ريختن کاشي‌هاي گنبد مدرسه‌ي تاريخي چهارباغ بيشتر به‌دليل در معرض سرما و گرما قرار گرفتن اين اثر تاريخي است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، بهرام اوليکي درپي ريختن بخشي از کاشي‌هاي گنبد مدرسه‌ي تاريخي چهارباغ گفت: اين آثار در معرض سرما و گرما هستند و انبساط و انقباض روي آن‌ها تأثير مي‌گذارد.

او ادامه داد: بارندگي جذب اثر مي‌شود و سرما نيز به آن کمک مي‌كند و طبله شدن اثر را سبب مي‌شود. وقتي طبله ايجاد شد، چون روي گنبدي است، رانش پيدا مي‌کند.

اين استادکار مرمت بيان کرد: به‌جز عامل تغيير دماي هوا، يکي ديگر از دلايل رخ دادن چنين اتفاقي اين است که چنين آثاري هر چند سال يک‌بار مرمت مي‌شوند، آن هم زماني که يک بخشي از آن آسيب ببيند و به چشم بيايد.

وي با اشاره به اين‌که بايد مرمت آثار تاريخي و با ارزش اصفهان را به‌دست اهل فن اين حوزه سپرد، اظهار کرد: متأسفانه مرمت آثار در اصفهان به اهل فن سپرده نمي‌شود و اين مشکلات که جزيي از کل است، به‌وجود مي‌آيد.

اوليکي ادامه داد: مرمت گنبد تاريخي مدرسه‌ي چهارباغ مدتي در دست يک پيمانکار بود که چون از عهده‌ي آن برنيامد، کار تعطيل شد و هنوز اداره‌ي ميراث فرهنگي نتوانسته است کسي را براي ادامه‌ي مرمت جايگزين کند.

اين مرمتگر آثار تاريخي گفت: اداره‌ي ميراث فرهنگي استان اصفهان در سال‌هاي اخير، مديري دلسوز داشت که متأسفانه او را جابه‌جا کردند. اين در حالي است كه هر کسي نمي‌تواند در جايگاه مديريت اين اداره قرار گيرد زيرا اين سمت به آگاهي و دلسوزي نياز دارد.

او افزود: البته آقاي مصلحي که سرپرستي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان را برعهده گرفته، از بدنه‌ي اين اداره است و به کارها آشناست. اميدوارم او دلسوزانه در راه مرمت آثار تاريخي قدم بردارد.
نظرات بینندگان