arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

مدیر یک اندیشکده خطاب به رسانه‌های آمریکایی: بر طبل جنگ نکوبید

مدیر اندیشکده امنیت نوین آمریکایی به رسانه‌ها هشدار داد از بزرگنمایی خطر حمله آمریکا علیه ایران پرهیز کنند زیرا این همان چیزی است که تندروهای کاخ سفی می‌خواهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیر اندیشکده امنیت نوین آمریکایی به رسانه‌ها هشدار داد از بزرگنمایی خطر حمله آمریکا علیه ایران پرهیز کنند زیرا این همان چیزی است که تندروهای کاخ سفی می‌خواهند.

به گزارش ایسنا، ایلان گلدنبرگ با انتشار ۱۴ رشته توئیت تصریح کرد که رسانه‌ها باید مسئولانه نسبت به استقرار نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس خبررسانی و از بزرگنمایی این موضوع خودداری کنند چراکه این همان چیزی است که راست‌گرایان جنگ‌طلب موسوم به شاهین‌ها می‌خواهند.

وی تصریح کرد: «نیاز است که رسانه‌ها مسئولانه در خصوص استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در خاورمیانه خبررسانی کنند. از بزرگنمایی احتمال یک جنگ علیه ایران که خواسته شاهین‌ها (راست‌گرایان تندرو در آمریکا) است خودداری کنند. من سه سال در قسمت مربوط به ایران در پنتاگون کار کردم و می‌دانم که این استقرار (اخیر) با تغییر راهبردی گسترده فاصله بسیار دارد.»

گلدنبرگ: بر طبل جنگ نکوبید

گلدنبرگ ادامه داد: «استقرار یک دستگاه سامانه دفاع موشکی پاتریوت به‌خودی‌خود شایسته سرخط خبر شدن در نیویورک‌تایمز را ندارد. مخصوصاً اینکه آمریکا چهار نمونه آن را چند ماه پیش از منطقه خارج کرد.»

وی افزود: «استقرار ناو هواپیمابر در منطقه خلیج‌فارس که هفته گذشته اعلام شد هم راهی برای بزرگنمایی بود زیرا این ناو قرار بود از قبل هم در این منطقه مستقر شود.»

مدیر اندیشکده امنیت نوین آمریکایی تصریح کرد: «خب حالا چه اتفاقی در حال شکل گرفتن است؟ فردی در کاخ سفید تصمیم گرفته است تا به‌صورت جدی پوشش رسانه‌ای دولت آمریکا در خصوص این اعزام و استقرار نیرو و تجهیزات را افزایش دهد تا ایران را تحت‌فشار قرار دهد. این اقدام شاید به خاطر این باشد که آن‌ها واقعاً نگران اطلاعاتی در خصوص این هستند که ایران ممکن است تهدیدی برای نیروهای آمریکایی باشد. این احتمالاً چیزی است که پنتاگون می‌خواهد.»

وی ادامه داد: «این اقداماتی که آن‌ها می‌خواهند انجام دهند و ایران را تحت‌فشار قرار دهند شاید به خاطر به‌پای میز مذاکره کشاندن ایران است. آن‌ها شاید واقعاً درصدد بحران‌سازی باشند. این همان چیزی است که بولتون می‌خواهد. اما رسانه‌ها باید مسئولانه در این خصوص خبررسانی کنند و این امر باید از طریق در نظر گرفتن واقعیت‌های حال حاضر در منطقه صورت گیرد.»

گلدنبرگ افزود: «هم‌اکنون چیزی که برای ما روشن شده این است که تنشی در خصوص اعزام ناو هواپیمابر به منطقه که به‌هرحال از قبلاً هم قرار بود در این منطقه حضورداشته باشد، موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت و چند بمب‌افکن ب-۵۲ در حال شکل‌گیری است. این حجم از استقرار نیرو احتمالاً هنوز هم به حدی که ما دو سال قبل در منطقه قبل از حمله به داعش داشتیم نزدیک نشده است.»

وی ادامه داد: «دیدگاه دیگر در مقاله نیویورک تایمز مبنی بر اینکه ایرانی‌ها قصد دارند آمریکا را تهییج به حمله‌ای محدود کنند خیلی مشکوک است و با اقداماتی که ایرانی‌ها در حال انجام آن هستند و سال‌های زیادی نیز آن را انجام داده‌اند سازگاری ندارد. ایرانی‌ها به‌صورت دقیق از نیروهای نیابتی و جایگزین استفاده می‌کنند زیرا آن‌ها می‌خواهند که نفوذ خود را افزایش دهند و بتوانند به آمریکا و هم‌پیمانانش ضربه بزنند بدون اینکه بخواهند محرک جنگی عادی باشند که احتمال شکست خود را در آن می‌بینند.»

عضو سابق پنتاگون در پایان تأکید کرد که هم‌اکنون اگر شما می‌خواهید که با این روش، رفتار (ایران) را تغییر دهید لازم به تظاهر کردن و مظلوم‌نمایی نیست و نیازی نیست که حجم عظیمی از تسلیحات مرسوم را به کار گیرید. بهتر است که با چالش‌های جنگ نامنظم ایران مقابله کنید. به‌این‌ترتیب، روزنامه‌نگاران باید ژرف‌اندیش باشند. باید واقع‌نگر باشند و به ارزیابی‌ها اطلاعاتی روی‌آورند مخصوصاً به انگیزه‌ها و راهبرد ایران توجهی عمیق داشته باشند و به ابزاری برای کوبیدن بر طبل جنگ تبدیل نشوند.

نظرات بینندگان