arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰

بررسی تحریم نفت و حمل و نقل ایران در نشست ضد ایرانی۱۱کشور غربی و عربی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال طی گزارشی از نشست نمایندگان 11 کشور، شامل اعضای گروه 7، عربستان، امارات، کره جنوبی و استرالیا برای بحث در مورد تحریم ایران در روز سه شنبه در رم خبر داد.
 
وال استریت ژورنال طی گزارشی اعلام کرد دولت آمریکا، متحدان اروپایی اش و برخی کشورهای عربی در حال مذاکره برای یافتن راهکاری در مورد تحریم نفت ایران هستند بدون آن که بازار جهانی انرژی تحت تاثیر قرار گیرد. این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آگاه نوشت آمریکا و اروپا در پی برداشتن گام هایی برای اعمال فشار مالی به ایران هستند و تحریم نفت ایران و قطع مراودات بانک مرکزی را در این زمینه در دستور کار خود دارند.

آن ها در تماس با متحدان نفتی خود مثل عربستان، کویت و امارات خواستار تضمین این کشورها برای افزایش صادرات خود به اتحادیه اروپا و آسیا در صورت وضع تحریم نفتی علیه ایران و بانک مرکزی این کشور شده اند.

به گفته دیپلمات های آمریکایی، اروپایی و عربی صادرات نفت ایران و قیمت های جهانی انرژی موضوع اصلی بحث در این نشست خواهد بود. مقامات وزارت خارجه و دارایی کشورهای عضو گروه 7 به همراه کره جنوبی، استرالیا، عربستان و امارات در این نشست ضد ایرانی شرکت خواهند کرد. نماینده ای نیز از اتحادیه اروپا در این نشست حضور خواهد یافت.

بر اساس این گزارش علاوه بر نفت، اعمال تحریم بر بخش مالی و حمل و نقل ایران نیز موضوع نشست مذکور خواهد بود.

ایران چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت روانه بازارهای جهانی می کند. اروپا تنها 18 درصد مقصد نفت صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است و مقامات این کشور با بی اهمیت خواندن موضوع تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا تاکید کرده اند به راحتی می توانند مشتریان جدیدی برای نفت صادراتی خود به اروپا بیابند.

مقامات و کارشناسان غربی با اذعان به این موضوع معتقدند تحریم نفت ایران توسط اروپا صادرات نفت این کشور را متوقف نمی کند اما ایران مجبور می شود نفت خود را با تخفیف به مشتریان دیگر بفروشد. از سوی دیگر وضع هرگونه تحریم نفتی علیه ایران بر بازار جهانی انرژی اثر می گذارد و با افزایش قیمت نفت زیان ایران از این محل جبران خواهد شد.

کنگره آمریکا اخیرا طرحی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن شرکت هایی که با بانک مرکزی ایران مبادله مالی داشته باشند مجازات می شوند. این طرح که در صورت امضای اوباما شش ماه بعد به اجرا گذاشته می شود دست واشنگتن را بازگذاشته و کشورهایی که در تحریم ایران با آمریکا همکاری داشته اند را مستثنی کرده است.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود افزود مقامات آمریکا، اروپا و عربی در مذاکرات خود اذعان داشته اند که چین، هند و کشورهای دیگر همچنان به خرید نفت ایران ادامه می دهند. اما آمریکا تلاش دارد علاوه بر اروپا کره جنوبی و ژاپن را نیز به جمع تحریم کنندگان نفت ایران اضافه کند که در این صورت نیمی از نفت صادراتی ایران مشتری خود را از دست می دهد. در اروپا سه کشور بحران زده اسپانیا، یونان و ایتالیا به نفت ایران وابسته هستند و قدرت مانور چندانی در این زمینه ندارند.
دنیس راس که پیش از ترک کاخ سفید در ماه جاری مسوولیت نظارت بر سیاست های آمریکا علیه ایران را برعهده داشت گفت: مسئله اصلی این است که شما به گونه ای دست به این کار بزنید که خودتان ضربه نخورید. مسلما راهی برای افزایش کلی سطح تولید نفت وجود دارد.

بر اساس این گزارش دیپلمات های عربی اگرچه با قدرت های غربی در تحریم ایران هم نظر هستند اما در صحنه عمومی از حمایت صریح از تحریم ها خود داری کرده اند. وزیر نفت ایران که هفته گذشته برای شرکت در نشست اوپک به وین سفر کرده بود دیداری اختصاصی با وزیر نفت عربستان داشت. وی گفت سعودی ها به ما اطمینان داده اند که در صورت تحریم نفت ایران توسط اروپا برای جایگزینی نفت ایران تلاش نخواهند کرد. اما سعودی ها در محافل خصوصی خود با آمریکا و اروپا از افزایش تولید خود در صورت تحریم نفت ایران اعلام آمادگی کرده اند. یک مقام سعودی در این باره گفت: این بسیار منطقی است. این کار جنبه سیاسی ندارد. این یک سیاست بازاریابی است. من این موضوع را به آمریکایی ها گفتم. به شرکت هایتان بگویید اگر به نفت بیشتری نیاز دارند باید از ما بخواهند و ما به آن ها خواهیم داد.

اگرچه نفت ایران از نظر کیفیت به نفت عربستان نزدیک است اما اعضای اوپک در نشست هفته گذشته خود با اجماع تولید اوپک برای شش ماه آینده را حدود 30 میلیون بشکه در روز تعیین کردند که معادل تولید کنونی این سازمان است. برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به این تصمیم، عربستان و سایر اعضا نمی توانند تا شش ماه آینده تولید خود را از سطح کنونی افزایش دهند که در واقع این امر به معنای نفی تحریم نفت ایران است.

توقف تولید نفت لیبی به دنبال ناآرامی های این کشور مشکلاتی را برای کشورهای اروپایی خریدار نفت این کشور ایجاد کرد. نفت این کشور از نوع سبک است و عربستان به رغم افزایش تولید نفت خود که از نوع سنگین است نتوانست نیاز پالایشگاه های اروپایی را به خوبی پاسخ دهد.

از سوی دیگر کشور بحران زده یونان بخش مهمی از نفت خود را از ایران به صورت نسیه خریداری می کند و پیدا کردن کشور دیگری که حاضر باشد نفت خود را به صورت مدت دار به این کشور بفروشد مشکل است.

همچنین برخی از مقامات عربی در موفقیت عربستان، امارات و کویت برای جبران توقف صادرات نفت ایران تردید دارند. این کشورها و سایر تولیدکنندگان نفت باید از تمام ظرفیت تولید خود استفاده کنند تا بتوانند فقدان نفت ایران در بازار را جبران کنند که این امر وضعیت خطرناکی را بر بازار نفت حاکم می کند.

یک مقام نفتی کویت در این باره گفت: اگر با تحریم های جهانی ایران نتواند نفت خود را بفروشد کشورهای عربی خلیج فارس نمی توانند آن را جبران کنند. شما نمی تواند جایگزینی برای تولید 3.6 میلیون بشکه نفت بیابید.

وال استریت ژورنال در پایان گزارش خود نوشت:‌ تحلیلگران بسیاری از افزایش شدید قیمت نفت در صورت تحریم ایران نگران هستند. اگرچه بستن تنگ هرمز توسط ایران با وجود ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس مشکل به نظر می رسد اما صرفا لفاظی های ایران در این زمینه می تواند بازار نفت را دچار وحشت کند.
نظرات بینندگان