arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰

300 پناهجوی ایرانی و افغان در آب‌های اندونزی ناپدید شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی غرق شدن یک قایق حامل پناهجویانی از کشور‌های ایران و افغانستان که راهی استرالیا بودند، بیش از ۳۰۰ تن از مسافران این قایق ناپدید شدند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، این قایق چوبی ماهیگیری که حامل ۳۸۰ پناهجو بود، شب گذشته، شنبه ۲۶ آذر ماه در ۹۰ کیلومتری سواحل جاوا، جزیره اصلی اندونزی غرق شده است.گفته می‌شود پناهجویانی از کشورهای عراق و ترکیه نیز جزو مسافران این قایق بوده‌اند.
 
سحرول آریفین، رئیس اورژانسو تدارکات مرکز کاهش خطر سوانح در شرق جاوا، می‌گوید که نیروهای امداد تاکنون فقط موفق به نجات ۷۶ تن از پناهجویان شده‌اند.

    پلیس اعلام کرده که قاچاقچیان تعدادی زیادی از پناهجویان را به این قایق سوار کرده بودند و قایق غرق شده بیشتر از دو برابر ظرفیتش مسافر داشته است

 ستوان الوی مد ذاکر، یک پلیس دریایی اندونزی نیز گفته است: "ما نگران  هستیم که تعداد بیشتر این قربانیان نجات داده نشوند." برین گتیر، یک عضو تیم نجات نیز به آژانس خبری انتارا گفته است که به دلیل آب و هوای بد منطقه انجام عملیات جستجو در داخل آب بسیار مشکل است.
 
پلیس اعلام کرده که قاچاقچیان تعدادی زیادی از پناهجویان را به این قایق سوار کرده بودند و قایق یاد شده بیشتر از دو برابر ظرفیتش مسافر داشته است.
 
گفته می‌شود باران و موج‌های عظیم به بلندی پنج متر و داشتن اضافه بار مهم‌ترین عامل غرق شدن این قایق است.
 
عصمت آدین، یکی از نجات‌یافتگان این حادثه در تشریح چگونگی وقوع این حادثه،گفته است: " قایق تکان خوردن پهلو به پهلو را شروع کرده بود و در همه جا وحشت و نگرانی شایع شده بود." به گفته آدین، وی و بقیه نجات‌یافتگان خودشان را به پارچه‌های قایق چسپانده بودند که بعد توسط ماهیگران محلی نجات داده شده‌اند.
 
یک پناهجوی ۲۴ ساله افغانی نیز گفته است: " در قایق همه به هم چسبیده بودند و جای برای رفتن نداشتند، این مسئله قایق را بی‌ثبات ساخته بود و یکی از دلائل غرق شدن آن بود."
 
نظرات بینندگان