arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

خبرگزاری فرانسه: 'فراخوان تحریم' مهمترین ابزار چینی ها در جنگ تجاری با آمریکا

دولت چین در واکنش به تصمیم کاخ سفید مبنی بر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از این کشور، نخستین دور از تحریم‌های تجاری علیه آمریکا را آغاز کرده و اقدامات دیگری را نیز در همین چهارچوب پیش‌بینی کرده است اما 'فراخوان تحریم' می تواند بهترین گزینه چینی ها در جنگ تجاری با آمریکا باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری فرانسه: 'فراخوان تحریم' مهمترین ابزار چینی ها در جنگ تجاری با آمریکابه گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، این روزها جنگ تجاری میان آمریکا و چین به اوج خود رسیده است تا جایی که پکن روز گذشته (دوشنبه) مجبور به واکنش به این موضوع شد.
در واقع باید گفت که افزایش حقوق گمرکی از نخستین ابزارهای چین برای مقابله تهدیدهای تجاری آمریکا است. 
به طور کلی حجم کالاهای وارداتی آمریکا از چین حدود چهار برابر واردات چین از آمریکا است. همین موضوع باعث شده است که آمریکا در جریان تحریم تجاری دست بالا را داشته باشد.
اگر چین از روز یکم ژوئن (11 خرداد) تعرفه‌های گمرکی برای واردات کالاهای آمریکایی از جمله گاز مایع، مواد شیمیایی، میوه و سبزیجات و شیلات را به میزان 10، 20 و حتی 25 درصد افزایش بدهد، این در واقع سلاح بسیار ضعیفی خواهد بود که چین در این جنگ تجاری به کار می‌گیرد.
'رابرت لارنس' استاد تجارت بین‌المللی دانشگاه هاروارد نیز مخالف با این موضوع است و در این باره می گوید: بالا بردن حقوق گمرکی در واقع نوعی خود زنی است زیرا یک کشور با این کار هزینه تولید خود را بالا می‌برد.
با این حال وی معتقد است که در میان یک جدل تجاری، ملاحظات اقتصادی مسئله‌ای جانبی است زیرا در چنین شرایطی رفتار سیاسی موضوع بسیار مهم‌تری است. در این مورد ویژه باید دید که آیا چین اجازه می‌دهد در وضعیتی منفعل قرار بگیرد و تنها شاهد رفتار طرف مقابل با خود باشد.»
با تصمیم دولت چین، افزایش 25 درصدی حقوق گمرکی در انتظار واردات خودرو و قطعات یدکی از آمریکاست. دولت پکن این تصمیم را در ماه دسامبر 2018 گرفت اما اجرای آن در ابتدای سال جدید میلادی به حال تعلیق در آمد و هر زمان امکان اجرای مجدد آن هست. صنعت خودرو بخشی حیاتی برای اقتصاد آمریکا است و تقویت آن یکی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ بوده است.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که 'فراخوان تحریم' از سوی چین علیه کالاهای آمریکایی، تا حد بسیار زیادی می تواند ابزار مناسبی برای تهدیدهای تجاری واشنگتن علیه پکن باشد. 
چینی‌ها می‌توانند برای تحریم کالاهای معروف و پر خریدار آمریکایی مانند آیفون فراخوان و کارزار به راه بیندازند.
مسئولان چینی در سال 2012 در پی سردی روابط با ژاپن کارزارهایی برای تحریم هماهنگ خودروهای ژاپنی به راه انداختند. نظیر همین کارزارها در سال 2017 علیه خودروهای کره‌ای به راه افتاد. در اثر این تحریم‌ها فروش خودروهای این دو کشور در چین در عرض کتر از یک ماه تا حد 50 درصد کاهش یافت.
تشدید تنش های تجاری آمریکا و چین، به دلیل نگرانی از افزایش هزینه های اقتصادی در پی اعمال تعرفه های دو جانبه، باعث بروز شکاف و اختلاف میان حزب جمهوری خواه و دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شده است.
در همین ارتباط، «چاک گرسلی» نماینده جمهوری خواه ایالات آیووا، پس از کاهش شدید ارزش بازار بورس نیویورک به دلیل افزایش تعرفه های تلافی جویانه واشنگتن و پکن علیه یکدیگر، خواستار دستیابی هر چه سریعتر به توافق تجاری شد.
گرسلی در این باره گفت: «بدون شک در این جنگ، آمریکا نیز آسیب خواهد دید، با افزایش تعرفه ها کشاورزی، کسب و کار و مصرف کنندگان با آسیب جدی مواجه خواهند شد.»
واشنگتن روز جمعه تعرفه وارداتی 200 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی را از 10 به 25 درصد افزایش داد.
ترامپ پس از افزایش تعرفه ها اعلام کرد که به هیچ وجه عجله ‌ای برای دستیابی به توافق تجاری ندارد و اقتصاد آمریکا از این تعرفه‌ ها بیش از هر توافقی سود می برد.
خطر سیاسی که ترامپ را تهدید می کند، واکنش های تندی است که جمهوری خواهان در مناطق کشاورزی آمریکا نشان خواهند داد چرا که قانونگذاران جمهوری خواه در این مناطق به شکل عمومی از لفاظی های انتخاباتی ترامپ درباره سیاست 'نخست آمریکا' حمایت کردند اما اکنون به دلیل وضع این تعرفه ها بر محصولات کشاورزی چیزی جز ضرر و زیان مشاهده نخواهند کرد.
بسیاری از تجار و کشاورزان با اعمال این تعرفه ‌ها مخالف هستند و می‌ گویند که وضع چنین تعرفه‌ هایی بسیار زیان بار خواهد بود و باعث کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان می شود.
ممکن است تاثیر افزایش تعرفه‌ ها برای خریداران آمریکایی چند ماه دیگر نمایان شود اما خرده فروشان ناچار هستند تا برای جبران هزینه واردات، نرخ اجناس خود را افزایش دهند

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان