arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

همه چیز درباره پروژه جاسوسی«اشلون» / از شنود مکالمات پرنسس دایانا تا کنترل شبکه های ارتباطات عمومی  

شاید اگر اهل دیدن مستندهای تاریخی باشید یا به مسائل امنیتی علاقه مند باشید نام پروژه اشلون را شنیده اید، پروژه ای که به مسائل امنیتی و جاسوسی مرتبط است و از سوی چند کشور مختلف حمایت می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید اگر اهل دیدن مستندهای تاریخی باشید یا به مسائل امنیتی علاقه مند باشید نام پروژه اشلون را شنیده اید، پروژه ای که به مسائل امنیتی و جاسوسی مرتبط است و از سوی چند کشور مختلف حمایت می شود.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، اشلون را می توان یک برنامه نظارتی دانست که با هدف جاسوسی و شنود طراحی شده است. این برنامه یک پروژه سری بود که از ارتش شوروی در دهه 1970 و با هدف نظارت شروع شد و سپس توسعه یافت.

بعدها اشلون به اسم رمز برنامه امنیتی مشترک بین 5 کشور تبدیل شد. کشورهای بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، نیوزیلند و استرالیا در کنار یکدیگر هم پیمان شدند و روی پروژه اشلون تمرکز کردند. اوایل کار این برنامه همه چیز مخفی بود و کمتر فردی در مورد جزئیات برنامه اشلون اطلاعات داشت اما به مرور زمان ابعاد مختلفی از این برنامه روشن شد و مشخص شد که برخی برنامه ریزی های عملیات های جنگی نیز با کمک همین برنامه انجام می شود.

پس از مدتی ابعاد فعالیت این برنامه بیشتر افشا شد و در برخی رسانه ها از قول منابع آگاه نقل شد که نلفن های برخی مقامات به واسطه ابزار جاسوسی این برنامه شنود می شود. در بین نام هایی که تلفن های آنان شنود می شد نام پرنسس دایانا، همسر ولیعهد بریتانیا که مرگی مشکوک نیز داشت دیده می شود و حتی گفته می شود آخرین مکالمات وی پیش از مرگش شنود شده است.

بر اساس داده‌های فاش شده توسط ادوارد اسنودن(افشاگر سرشناس و کارمند سابق وزارت امنیت ملی ایالات متحده) دو خبرنامه داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا تایید کردند که این آژانس هنوز از پروژه "اشلون" استفاده می‌کند و مشخص شد که اشلون بخشی از برنامه پوششی بزرگتری به نام "فراستینگ" بود. فراستینگ در سال 1966 برای دریافت و پردازش داده های ماهواره ای مورد استفاده قرار می گرفت.

 

نظرات بینندگان