arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

درباره استخدام مارک ویلموتس؛ آنچه بیشتر از مورینیو و زیدان بدان نیازمندیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید مهدی فاطمی: مارک ویلموتس سرمربی جدید تیم ملی بامداد چهارشنبه وارد تهران شد تا فوتبال ایران را وارد دوران تازه ای کند.

او جانشین کی روشی خواهد بود که هشت سال سکاندار تیم ملی بوده و علیرغم تلاش و مبارزه بسیار و تجربه حضور در دو دوره جام جهانی نهایتا با دست خالی و کارنامه ای بدون جام تهران را به مقصد بوگوتا ترک کرد. بدون شک در میان خارجی های به استخدام فوتبال ایران در آمده در چهل سال اخیر کی روش بهترین و متفاوت ترین فرد بوده است.کسی که می توان عملکردش را ترازنامه و بیلان موفقیت و یا عدم توفیق خارجی ها در ایران دانست.بدین معنی که آیا هزینه های گزاف و میلیاردی که صرف استخدام او و دستیارانش شده به جا و درست بوده است یا همچون دهها مورد مشابه، هدر دادن بیت المال در ازای هیچ ؟!

او تیم ایران را سالهای سال صدرنشین آسیایی های رنکینگ فیفا کرد. دو بار ما را به جام جهانی برد و الحق و الانصاف شاهد نمایش دلپذیری از شاگردانش در برزیل و روسیه بودیم اما از او بجز خاطراتی تلخ و شیرین چه چیزی برای فوتبال ما مانده است؟ در طول هشت سال حضور در ایران کدام مربی و شاگرد را دست پروده و مکتب آموخته خود کرد تا به عنوان میراث، ادامه دهنده مسیرش در فوتبال ایران باشد؟فوتبال ما از ابتدا تا انتهای کی روش در جدالی بدون برنده با سرمربی خود بود. جنگی فرسایشی که رد همه خوبی ها و خدمات را هم شسته و با خود برد. این تازه بهترین بود، اگر به شفر، لیکنز، جان توشاک، مانوئل ژوزه، اشمیت، لیت بارسکی، کرانچار،وینگادا، سیموئز و دهها چهره مطرح دیگر بپردازیم با واژه ای جز طلای خرج مطلا شده روبرو نخواهیم شد! دلارهایی که بدون کمترین بازدهی بر باد رفته و کمترین تاثیر مثبتی بر فوتبال ما نگذاشته اند.

فوتبال ما سالیان سال است که از مشکل مدیریت رنج میبرد. شما مورینو ، زیدان و گواردیولا را هم بیاورید، ره به جایی نخواهند برد. ما قبل از آنکه نیازمند واردات مربی و بازیکن خارجی باشیم به مدیران حرفه ای احتیاج داریم. کسانی که با صنعت فوتبال آشنا بوده و راههای درآمدزایی از آنرا به داخلی ها بیاموزند. افرادی که بابت کوچکترین هزینه ای دلیل و هدف داشته و باری به هر جهت پول و سرمایه ملی را خرج اعطینا نکنند. فوتبال ما بیشتر از ویلموتس به خانه تکانی در ساختار مدیریتی اش نیاز دارد. در این ساختار، هنوز ساکت، بدون عنوان مشخصی در زمره تصمیم گیران است. فتاحی یک پای جنجال ها و خود زنی هاست. هم او که سرخآبی ها را لت و پار و خسته به مصاف رقبای عربی فرستاده و با برنامه ریزی غلط و فشرده مسابقاتِ لیگ زمینه حذف استقلال و پرسپولیسِ تحلیل رفته از دور مقدماتی آسیا را فراهم آورد. کمیته انضباطی و اخلاقش از صفحات مجازی سوژه یابی میکنند تا وقایع پیرامون مستطیل سبز! میز عادل بی آنکه کسی بداند چگونه، سر از هندوانه فروشی در آورده و اینچنین سرِ نقد و مطالبه گری را بی آنکه آب از آب تکان بخورد به طاق کوبیدند.

داوری ها بقدری فاجعه بار است که شائبه ها را روزبروز بیشتر می کند. فروزان و همسرش بازداشت شده و بعد از چند روز آزاد می شوند بی آنکه پرده از حقیقت برداشته شود.

این فوتیال اگر با سرمربی جدید و بلژیکی اش قهرمان آسیا و حتی جام جهانی هم شود فردایِ رفتنِ او باز همان تیم بی سامان امروز خواهد بود. ما در دراز مدت حرفی برای گقتن نداریم چرا که برنامه هایمان را معطوف به حال حاضر کرده و از استعداد یابی و آینده نگری غافل مانده ایم. یک دنیا نوجوان مستعد در این سرزمین چشم براه دیده شدن و حمایتند. کی روش ها ، ویلموتس ها و شفرها و.‌‌.. را اگر استخدام می‌کنید برای محکم کردن سنگ بنا و پرورش نسل آینده بیاورید. برای کار طولانی مدت و هدفمند .برای به جریان انداختن رودخانه ای سیال و رونده ، برای ساخت و تربیت تیم‌های پایه و نسلهای بعدی.فوتبال ما باید از نو بنا شود تا شاید سالهای بعد کمی شبیه مشابه خارجی و پیشرفته اش شود

نظرات بینندگان