arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

رکوردشکنی زنان در جشنواره فیلم کن 2019

فرش قرمز هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن در حالی برای نمایش شماری از مطرح ترین آثار سینما، گسترده شده است که زنان فیلمساز ، رکورد حضور در این جشنواره را شکستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فهرست فیلم ها و اسامی کارگردانان هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن، حکایت از آن دارد که انتقادهای فراوان نسبت به حضور اندک کارگردان‌های زن در این جشنواره نتیجه داد و امسال رکورد حضور زنان فیلمساز در این جشنواره شکسته شد.
به گزارش روزنامه آل پائیس اسپانیا و براساس لیست منتشر شده از فیلم های جشنواره کن، از 47 فیلم بخش‌های مختلف، 13 فیلم یعنی نزدیک به 27 درصد را زنان ساخته‌اند.
چهار فیلم در بخش مسابقه اصلی حضور دارند که عبارتند از«جو کوچولو» به کارگردانی جسیکا هازنر، «سیمای زنی در آتش» به کارگردانی سلین سیاما، «سیبل» به کارگردانی جاستین تریه و «آتلانتیک» به کارگردانی ماتی دیوپ.
شایان ذکر است ماتی دیوپ نخستین کارگردان زن سیاهپوست تاریخ جشنواره است که برای نخل طلا رقابت می کند.
با این وجود اما جشنواره کن هم‌چنان فاصله زیادی با جشنواره‌هایی چون ساندنس و برلین دارد.
سال گذشته در جشنواره ساندس، کارگردان 46 درصد از فیلم ها زنان بودند. در دوره گذشته جشنواره برلین هم شاهد حضور 40 درصدی فیلمسازان زن بود.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از 14 تا 25 ماه مه سال جاری (24 اردیبهشت تا 5 خرداد) در محل کاخ جشنواره شهر کن در حدود یکهزار کیلومتری پاریس در حال برگزاری است.
سال گذشته میلادی، 82 زن از چهره‌های سرشناس هالیوودی روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن به شکلی نمادین به نابرابری جنسیتی در صنعت فیلمسازی اعتراض کرده بودند.
سازمان‌دهندگان این رویداد اعتراضی قصد داشتند با این کار نشان دهند که هنوز هم پیشرفت و موفقیت در کار حرفه‌ای برای زنان بسیار دشوار است.
جشنواره کن تاکنون بیش از 1860 فیلمساز مرد برای رقابت به کن سفر کرده‌اند که تعداد زنان مشارکت داده شده در این رویداد در این مقایسه بسیار ناچیز هستند.

نظرات بینندگان