arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

چین خطاب به ترکیه: از اقدامات پکن در برابر شبه نظامیان اویغور حمایت کنید

دولت چین از ترکیه خواسته تا از مقابله پکن در برابر شبه نظامیانی که در منطقه سین‌کیانگ در غرب چین فعال هستند، حمایت کند. این درخواست از سوی چین پس از انتقادهای شدید از سوی دولت ترکیه درباره وضعیت حقوق بشری سین‌کیانگ که قوم ترک‌تبار اویغورها در آن ساکن هستند، مطرح شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت چین از ترکیه خواسته تا از مقابله پکن در برابر شبه نظامیانی که در منطقه سین‌کیانگ در غرب چین فعال هستند، حمایت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درخواست از سوی چین پس از انتقادهای شدید از سوی دولت ترکیه درباره وضعیت حقوق بشری سین‌کیانگ که قوم ترک‌تبار اویغورها در آن ساکن هستند، مطرح شده است.

چین با افزایش انتقادهای بین‌المللی بابت ایجاد مراکز بازپروری در منطقه سین‌کیانگ به منظور مقابله با افراط گرایی روبروست؛ این منطقه محل سکونت مردم مسلمان اویغور است.

ترکیه تنها کشوری است که دائماً نگرانی خود را بابت اوضاع در سین‌کیانگ ابراز می‌دارد و از جمله آن می‌توان به بیان شکایت در نشست فوریه شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که باعث عصبانیت چین شد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان دیدار معاون وزیر خارجه ترکیه در پکن گفت که چین روابط بسیار خوبی با ترکیه دارد و همواره به تمامیت ارضی و یکپارچگی قلمروی ترکیه احترام گذاشته و از اقدامات طرف ترکیه‌ای در جهت امنیت و ثبات ملی حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم که طرف ترکیه‌ای هم به منافع اولیه چین در راستای حفظ امنیت و ثبات ملی احترام گذاشته و از اقدامات چین در راستای مقابله با "نیروهای تروریستی ترکستان شرقی" حمایت کند و وضعیت کلی همکاری بین دو کشور را حفظ نماید.

چین، گروه موسوم به "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" را مقصر انجام چندین حمله اخیر در سین‌کیانگ می‌داند اما دیپلمات‌ها و کارشناسان خارجی تردید دارند که آیا این گروه اصلاً وجود خارجی داشته باشد.

نظرات بینندگان