arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبرها را از دست ندهید / چرا بازار تبریز آتش گرفت؟ / «زمان جنگ افغانستان به رهبری نامه دادند که زودتر جام زهر را سر بکشید» / مقام آمریکایی: منتظر تماس ایران، پای تلفن نشسته‌ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اتصال برق دلیل آتش‌سوزی در بازار تبریز اعلام شد --- فرماندار تبریز اعلام کردکه بر اساس بررسی‌های آتش‌نشانی و نظر کارشناسان دادگستری، اتصال برق دلیل آتش‌سوزی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز بود. بهروز مهدوی گفت که در این حادثه ۱۲۵ مغازه از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند که تنها ۹۰ مغازه بیمه کامل داشتند. وی خبر داد که تصمیماتی برای کمک به صاحبان این مغازه‌ها گرفته شده است.

آمریکا امتیازهای تجاری ترکیه را لغو کرد --- دولت آمریکا از امروز امتیازهای تجاری ترکیه را لغو کرد. این تصمیم آمریکا که حدود دو ماه پیش اعلام شد به این معناست که صادرات ترکیه دیگر بدون تعرفه وارد آمریکا نمی شود. دونالد ترامپ شرایط کنونی ترکیه را با وضعیت یک کشور توسعه نیافته و فقیر منطبق نمی‌داند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران 'بازداشت شد' --- منابع خبری از بازداشت شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران خبر دادند. بر اساس این گزارش‌ها مسائل مالی شخصی علت بازداشت او بوده است. مهر نوشت: "با توجه به اینکه ورزش ایران در سال کسب سهمیه برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ قرار دارد، به نظر می‌رسد مسئولان کمیته ملی المپیک به زودی فرد جدیدی را به عنوان دبیر کل انتخاب خواهند کرد."

واکنش آمریکا به خبر 'رسیدن یک تانکر نفت ایران به بندری در چین' --- یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در واکنش به پرسشی درباره رسیدن یک تانکر نفت ایران به بندری در چین، هشدار داد که آمریکا با موارد نقض تحریم ها برخورد خواهد کرد و اقدام مناسب را انجام خواهد داد. دیروز رویترز گزارش داده بود که یک تانکر حامل نفت ایران به بندری در چین رسیده است.

انتقاد امام جمعه مشهد از گرانی‌ها: خرما که از آمریکا وارد نمی‌شود--- احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در نماز جمعه این شهر از گرانی مواد غذایی انتقاد کرد و گفت: "خرما که از آمریکا وارد نمی‌شود چطور یک‌مرتبه کیلویی سی و چند تومان می‌شود؟ این گرانی طاقت‌فرساست." علم الهدی مشکل گرانی را غیرقابل توجیه دانست و گفت: "یک عده سودجو به جان مردم بیفتند و در یک بازار آزاد هرچه می‌خواهند بدزدند و بچاپند و کسی جلویشان را نگیرد؟ بازار را تنظیم کنید و مساله گرانی را حل کنید، این که مربوط به فشار آمریکا نیست."

توییت ترامپ درباره خبرهای 'نادرست و ساختگی' درباره ایران --- دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: "رسانه‌‌های خبری دروغین با پوشش خبری شدیدا نادرست/ خلاف واقع در مورد ایران به کشورمان ضربه می‌زنند. گزارشه‌اشون نامنظم، با منابع غیر موثق، ساختگی و خطرناک است. دست کم ایران گیج شده که چه خبراست، چی درسته، چی نیست. که اتفاقا شاید خیلی هم بد نباشد."

«زمان جنگ افغانستان به رهبری نامه دادند که زودتر جام زهر را سر بکشید» --- حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای قم در مجلس در سخنرانی بصیرتی که بعد از ظهر امروز در مصلای قدس برگزار شد، گفت: همین دوستانی که امروز نقش اپوزیسیون را بازی می‌کنند در زمان جنگ افغانستان نامه دادند رهبری، که شما زودتر جام زهر را سر بکشید، امام دیر جام زهر را سر کشید.

حمله مایک پمپئو به جان کری به خاطر برجام و ایران --- مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی در مورد گفت‌وگوی احتمالی جان کری وزیر خارجه قبلی آمریکا با ایران گفت چنین امری در تاریخ بی‌سابقه است. پمپئو بدون این‌که نامی از جان کری ببرد، گفت:‌ هم در تاریخ بی‌سابقه و هم به طور کامل بی‌فایده است که وزیران خارجه‌ قبلی بخواهند به اموری که در آن دست داشتند، ادامه دهند.

مقام آمریکایی: منتظر تماس ایران، پای تلفن نشسته‌ایم --- خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه (۲۶ اردیبهشت) به نقل از مقام مسئولی در دولت دونالد ترامپ گزارش داد، هنوز ایرانی‌ها تماسی با آمریکایی‌ها نداشته‌اند. این مقام گفت: «ما کنار تلفن نشسته‌ایم؛ ولی هیچ پاسخی (تماسی) از سوی ایران در ارتباط با گفت‌وگوهای رو‌ در رو دریافت نکرده‌ایم».

سایت‌های اینترنتی بازار خودرو را به هم ریخته‌اند --- رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو کرج، یکی از علل گرانی خودرو را فعالیت سایت‌های اینترنتی و اعلام قیمت‌های ناعادلانه در این سایت‌ها عنوان کرد. حمید کریمی گفت: در ضمن ما این هشدار را به مردم می‌دهیم که این سایت‌ها به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند، چطور ممکن است که یک سایت قیمت خودرو را برای هفته آینده آینده اعلام کند؟ یا اینکه یک خودرو را به چهار نفر بفروشد؟

تایمز: ترامپ از «کش رفتن» پرونده ایران توسط بولتون کلافه شده --- روزنامه تایمز انگلیس روز جمعه در گزارشی عنوان کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا از اینکه جان بولتون پرونده ایران از را از دستش کش رفته کلافه شده اما تأکید دارد که او تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. در بحبوحه تلاش جنگ‌طلبان آمریکا برای کشاندن پای آمریکا به جنگ غیرضروری با ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سوئیس را به کاخ سفید فراخواند تا از او بخواهد کانالی را برای ارتباط با ایران باز کند.

دلخوری پومپئو از بولتون بابت تکروی در ماجرای ایران --- پولتیکو نوشت: افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران باعث شده تا اختلافات میان «جان بولتون»  و «مایک پامپئو» نیز افزایش یابد.  یکی از مقامات سابق دولت که همچنان به پامپئو نزدیک است، گفت: بولتون زیاد روحیه همکاری ندارد و تمایل دارد تا کارها را خود انجام دهد اما پامپئو ذاتا به دنبال همکاری است و حتی اگر در کاری ضرورتی به همکاری وجود نداشته باشد وی احساس می‌کند که باید همکاری کند چون وی وزیر خارجه است. پامپئو نارضایتی خود را از اقدام بولتون در استفاده از توئیتر در اعلام اقدام سیاسی آمریکا پیش از آنکه با وی رایزنی شود، اظهار داشته است.

نظرات بینندگان