arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

توضیحات امام جمعه نقده، درباره کاهش ساعات مجالس عروسی: مردم از حرف‌های ما استقبال کردند

در مضمون نامه امام جمعه نقده کاهش هزینه‌های زائد مجالس عروسی بود و در آن ‏صحبت از این شده بود که ساعت برگزاری عروسی در تالارها، ۳ ساعت باشد و از ‏‏۱۲ شب به بعد تجاوز نکند، آن‌گونه که حجت‌الاسلام ابراهیمی گفته رسانه‌های معاند با وارونه نمایی سعی در تخطئه این اقدام مردم پسندانه داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ارسال نامه امام جمعه شهرستان نقده به اداره ارشاد اسلامی، ‏بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخل و خارج کشور ‏داشت.

در مضمون این نامه کاهش هزینه‌های زائد مجالس عروسی بود و در آن ‏صحبت از این شده بود که ساعت برگزاری عروسی در تالارها، 3 ساعت باشد و از ‏‏12 شب به بعد تجاوز نکند، آن‌گونه که حجت‌الاسلام محمود ابراهیمی به ‏‏«شهروند» گفته رسانه‌های معاند با وارونه نمایی سعی در تخطئه این اقدام مردم پسندانه داشته‌اند.

رسانه‌های خارج کشور با انتشار نامه امام جمعه نقده درباره ‏بند چهار آن نوشته‌اند: «در بند چهار آمده اگر سه ساعت بیشتر شد نیروی ‏انتظامی وارد شده و همه را بازداشت کنند و محل نیز پلمپ شود!» حجت الاسلام ‏ابراهیمی در این راستا می‌گوید که «بند چهار نامه اصلا برای مخاطب قابل ‏مطالعه نیست و آن را پوشانده‌اند.» درواقع در بند چهار آمده که «از اداره ‏محترم ارشاد اسلامی می‌خواهم به تمامی چاپخانه‌ها اعلام کند از چاپ کارت ‏عروسی بیش از سه ساعت( صرفا برای شیرینی) و کشاندن عروسی‌ها به نیمه‏ های شب و صرف شام خودداری کنند که ان‌شاءالله در سریع‌ترین زمان ممکن با ‏برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی پیرامون این موضوع تصمیمات لازم ‏اخذ و به تمامی ادارات ابلاغ خواهد شد.»

در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با ‏حجت الاسلام محمود ابراهیمی، امام جمعه نقده از نظر می‌گذرد.‏ ‏ نامه ارسالی شما خطاب به اداره ارشاد اسلامی مبنی بر کاهش هزینه‌های زائد ‏مجالس عروسی بازتاب‌های زیادی داشت؛ اصل ماجرا را از زبان خودتان ‏بشنویم، ماجرا چه بود؟

ما یک برنامه‌ای به نام کم کردن هزینه‌های مجالس تحریم داشتیم؛ این کار را ‏در مجلس تحریم عمه خودم که درواقع مادرزن بنده است، آغاز کردیم. در ‏واقع هدف این بود که بار اضافی هزینه‌های مجلس تحریم را از دوش خانواده‌ها کم کنیم. ما در این راستا پیشقدم شدیم، به گونه‌ای که این مسأله در ‏شهرستان اجرا شد و هزینه‌هایی که مربوط به شام یا ناهار در مجلس تحریم می‌‏شد از 30 یا 40‌میلیون بالاتر می‌رفت و مردم نیز از این کار استقبال کردند. به ‏محض این‌که مردم از این اقدام استقبال کردند و بازتاب عمومی آن را دیدیم، گفتند ‏این اقدام به مثابه این است که 40‌میلیون پول بلاعوض به ما دادید. بعد از این ‏ماجرا مردم از مجاری مختلف پیام دادند که برای کم کردن هزینه‌های سرسام ‏آور مجالس عروسی نیز اقداماتی را انجام دهید. ‏

یعنی از قدمی که برای کم کردن هزینه مجلس تحریم برداشتید، با اجابت از یک ‏دعوت عمومی رسیدید به مسأله کم کردن هزینه‌های عروسی، درست است؟

بله، دقیقا همین‌طور است؛ البته ما پیش از این هم اقداماتی در دست اجرا داشتیم تا ‏هزینه‌های برگزاری مجالس عروسی را کم کنیم. در یکی از خطبه‌ها (در ‏تاریخ 16 فروردین‌سال جاری) ما بعد از کارهای کارشناسی در مورد ‏ازدواج آسان و کم کردن هزینه‌های ازدواج مفصل صحبت کردیم. از این کار ‏هم خوشبختانه خیلی استقبال شد و طومارهایی از جاهای مختلف به دست ما ‏رسید و در فضای مجازی نیز از این اقدام استقبال کردند و با نهادهایی چون ‏آموزش و پرورش، کمیته امداد و شورای فرهنگی و ستاد احیاء ... در این راستا ‏جلساتی نیز داشتیم. بعد ازاین بود که اقدام به نوشتن نامه کردیم و به ادارات ‏گفتیم که شماها همکاری کنید و بعد این نامه به صورت اداری تنظیم شد و در ‏واقع به سبک خودشان نوشتند. نامه درواقع از طرف امام جمعه به فرمانداری، ‏سپاه، اصناف و ارشاد شهرستان نیز ارسال شد. ازجمله پیشنهادهایی که دادیم ‏این بود که اگر بخواهید هزینه‌های عروسی کم شود، چه لزومی دارد که شام ‏بدهید، همین که عروسی بعدازظهر برگزار شود و به شیرینی و میوه اکتفا ‏کنید، بهتر است. بحث مشخص کردن 3 ساعت همین بود؛ درواقع ما پیشنهاد ‏دادیم که اگر بعدازظهر با دو یا سه ساعت با شیرینی و میوه عروسی را به ‏پایان برسانید، هزینه‌های زیادی از دوش خانواده‌ها برداشته خواهد شد. ‏

فارغ از این‌که بحث کم کردن هزینه‌های ازدواج به گفته شما یک مطالبه ‏عمومی بود، چرا به این فکر افتادید و ضرورت عملی کردن این اقدام چه بود؟

طبیعتا می‌دانید که مراسم عروسی که در تالار برگزار می‌شود، تنها شام ‏نیست، فیلمبرداری و بسیاری کارهای دیگر است که هزینه‌های زیادی را روی ‏دست خانواده‌ها می‌گذارد. با توجه به این‌که 80‌درصد مردم شهرستان نقده با ‏مشکلات مالی و اقتصادی مواجه هستند، درواقع ما خواستیم راهی را باز کنیم ‏برای خانواده‌های کم درآمد که واقعا نمی‌توانند از پس این هزینه‌های سرسام ‏آور عروسی بربیایند. ‏

نسبت به این‌که نامه شما در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تفسیر متفاوتی ‏از آن شده بود، معترض شدید، چرا معتقدید که نامه به صورتی وارونه در این ‏رسانه‌ها تفسیر شده است؟

متاسفانه برخی افراد در داخل و خارج از کشور از این سخنان سوء برداشت ‏کرده و گفتند که امام جمعه گفته که در تالارها را ببندید و بگیرید و زندایی کنید. ‏اصلا چنین چیزی نبود. در بند 4 نامه آمده که «از اداره محترم ارشاد اسلامی ‏می‌خواهم به تمامی چاپخانه‌ها اعلام کند از چاپ کارت عروسی بیش از سه ‏ساعت(صرفا برای شیرینی) و کشاندن عروسی‌ها به نیمه‌های شب و صرف ‏شام خودداری کنند که ان‌شاءالله در سریع‌ترین زمان ممکن با برگزاری جلسه ‏شورای فرهنگ عمومی پیرامون این موضوع تصمیمات لازم اخذ و به تمامی ‏ادارات ابلاغ خواهد شد.«اگر کلمات قصوری نداشته باشند ما با توجه به پیشینه ‏بحث‌مان که همه آنها پیشنهاد بود و مردم نیز استقبال کرده بودند، کاملا مشخص ‏است که منظور ما چیست. اما این رسانه‌ها آمده بودند و یک دروغ محض را ‏چسباندند روی بند 4 با یک نوار قرمز که قابل خواندن و رویت نیست. ‏خوشبختانه برخی از دوستان در فضای مجازی این بند را آشکارا دوباره منتشر ‏کردند با این هدف که برداشت‌ها از این بند اشتباه بوده است. ‏

مشخص کردن ساعت برگزاری عروسی از جانب شما یک اقدام شخصی ‏بود؟

به هیچ عنوان تصمیم شخصی نبود؛ توصیه‌هایی که به برخی از نهادها داشتیم ‏این بود که اگر دیدید در برخی از تالارها خلافی مثل اختلاط زن و مرد صورت ‏می‌گیرد، این یک قانون است و ما فقط یادآوری کردیم. درواقع گفتیم احیانا اگر ‏چنین کارهایی صورت می‌گیرد، پیشگیری کنیم. در همین خطبه که ابتدای ‏سخنانم مطرح کردم گفتیم که طلا از ده مثقال بیشتر نباشد یا مثلا این پیشنهاد را ‏دادیم که بیشتر از 114 سکه مهریه نباشد و جهیزیه را کمتر کنند. خانواده‌ها با ‏همدیگر و در کنار هم یک زندگی ابتدایی و خوب برای جوانان درست کنند. ‏هدف ما درواقع تسهیل و آسان‌سازی و کم کردن هزینه‌‏های ازدواج بود. هنوز هم دنبال این مسأله هستیم و افرادی هم ممکن است ضرر کنند؛ مسلما برخی از تالارها و آشپزها ضرر می‌کنند و ما به آنها این حق را می‌‏دهیم و نگفتیم که انتقادی اگر داشته باشند وارد نیست. منتهی این اصل عقلایی ‏است که 80‌درصدی که با فقر مواجه هستند، نباید قربانی آن 20‌درصدی ‏باشند که در رفاه هستند. با این تفاسیر آیا 80‌درصد مقدم است یا 20 درصد؟ ‏همه هم این مسأله را پذیرفتند حتی با صاحبان تالارهایی که این مراسمات را ‏برگزار می‌کنند، جلسه‌ای گذاشتیم و در مورد این قضایا صحبت کردیم. مسأله ‏در واقع همین بود و چیز خاصی نبود. این‌که بعد از ساعت 12 شب عروسی ‏نباید ادامه پیدا کند این درواقع یک قانون است که نهادهایی چون نیروی ‏انتظامی، فرمانداری، شورای فرهنگی و ستاد احیاء و ... هم در آن مشارکت ‏داشته‌اند. ما که از خودمان قانون درست نکردیم، بلکه توصیه به عملی کردن یا ‏اجرایی شدن قانون کردیم. ‏

نظرات بینندگان