arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

فرانس پرس: ناکامی های پی درپی ترامپ حاصل تندوری هایش در عرصه جهانی است

خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی با اشاره به سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جهان، 'ناکامی های پی در پی' واشنگتن را حاصل تندروی های وی در عرصه بین المللی دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرانس پرس:ناکامی های پی درپی ترامپ حاصل تندوری هایش در عرصه جهانی استدر گزارش فرانس پرس آمده است: از افزایش تنش میان آمریکا و گرفته تا بحران آفرینی در ونزوئلا و تلاش برای کودتا در این کشور و همچنین مذکرات طولانی مدت و بی نتیجه با کره شمالی، همه و همه حاکی از ناکامی های پی در پی ترامپ در عرصه سیاست بین المللی است.
درحالی که پیش تر به نظر می رسید رئیس جمهوری آمریکا خود را برای جشن پیروزی در عرصه های بین الملل آماده می کند، اما اکنون مشاهده می کنیم که وی در جبهه های متعدد با ناامیدی و سرخوردگی همراه شده است. 
رئیس جمهوری آمریکا به محض ورود به کاخ سفید، توافقنامه چندملیتی خود درباره برنامه هسته ای ایران را به چالش کشید و در نهایت از آن خارج شد و خود را در مسیر متفاوتی با کشورهای اروپایی و ایران قرار داد. 
وی بعد از خروج از این توافقنامه،یک سری تحریم های جدید و یکجانبه علیه ایران وضع کرد و برای لغو آنها، شروط دوازده گانه ای را مطرح کرد.
اما اکنون مشاهده می کنیم که پس از یک سال، ایران هیچ یک از شروط 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا را محقق نکرد و قدرت های اروپایی آشکارا تمام تلاش خود را برای حفظ این توافقنامه بکار بسته اند و در واقع دست رد به سینه همپیمان قدیمی خود، آمریکا می زنند.
تنش ها میان آمریکا و ایران از آنجایی تشدید شد که ترامپ تحت القاء جان بولتون مشاور امنیت ملی خود، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را راهی خلیج فارس کرد. 
ترامپ که با وعده محدودکردن هزینه ها و مداخله های نظامی آمریکا در جهان قدم به کاخ سفید گذاشت، اکنون با یک سری گزارش های جان بولتون که سالهاست رویای جنگ با ایران را در سر می پروراند، در مسیر خطرناکی قرار گرفته است. اما به نظر می رسد که در چند روز گذشته وی تغییر عقیده داده و در لشکرکشی به ایران تردید کرده است.
درباره کره شمالی نیز اوضاع آمریکا چندان خوب نیست.
پیونگ یانگ برخلاف ایران که همچنان درحال حفظ توافق هسته ای برجام است، تسلیحات هسته ای خود را آزمایش کرده است و تخمین زده می شود هر دو ماه، مواد کافی برای ساخت یک بمب جدید تولید می کند.
در واقع باید گفت که این اوضاع شکستی بزرگ برای رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود چرا که نتیجه نهایی برای ترامپ این خواهد بود که کره شمالی همچنان به اشاعه ادامه خواهد داد و ایران نیز به روند اشاعه باز خواهد گشت.
کره شمالی قرار بود یک موفقیت عمده برای ترامپ باشد، کسی که دو نشست مهم را به امید مذاکره بر سر دست یابی به یک توافق برای پایان دادن به زرادخانه هسته ای اش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برگزار کرد.
اما دیدار آخر در هانوی که در ماه فوریه برگزار شد با یک بن بست به پایان رسید و مشاوران ترامپ قاطعانه با برداشته شدن تحریم ها تا زمانی که کره شمالی به صورتی جامع از تسلیحات هسته ای اش دست بردارد, مخالفت کردند. 
اما در ونزوئلا...
در ونزوئلا نیز سیاست خارجی ترامپ عمیقا به چالش کشیده شده است.
بعد از آنکه واشنگتن 'خوان گوایدو' رهبر مخالفان را به عنوان جانشینی موقت برای 'نیکلاس مادورو' به رسمیت شناخت، همه تصور می کردند اوضاع در این کشور به زودی آرام می شد اما اینگونه نشد.
بعد از شکست کودتای اخیر در ونزوئلا که با حمایت همه جانبه آمریکا همراه بود، اکنون اوضاع در این کشور در بن بست کامل بسر می برد. 
درباره افغانستان نیز آمریکا با چالش های بسیار زیادی روبرو است. بعد از حضور هجده ساله آمریکا در افغانستان، 'زلمای خلیل زاد' دیپلمات کهنه کار آمریکایی با طالبان وارد مذاکره شد و دو طرف در ارتباط با دورهای بعدی مذاکرات ابراز خوش بینی کردند اما این برای واشنگتن کافی نیست.
طالبان از گفت وگو با دولت کابل سر باز می زند و هنوز هم به خشونت های مرگبار خود در شهرهای افغانستان ادامه می دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان