arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۰

متن کامل توافقات سوریه و اتحادیه عرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتحادیه عرب و سوریه دیروز پروتکلی را امضا کردند که به موجب آن ناظران این اتحادیه اجازه می‌یابند تا برای بررسی اوضاع جاری در این کشور عازم سوریه شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، متن پروتکل امضا شده میان اتحادیه عرب و سوریه که روز گذشته میان دو طرف به امضا رسید و در روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط منتشر شده، به شرح زیر است:
 
یک: تشکیل هیئتی مستقل متشکل از کارشناسان نظامی و غیرنظامی عرب که دارای فعالیت‌های مرتبط با حقوق بشر بوده و توسط کشورهای عربی کاندیدا شده و فراهم کردن حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم برای شهروندان سوری برای بازگشت به این کشور به ریاست سفیر "سمیر سیف الیزل" که به "هیئت ناظران اتحادیه عرب" معروف شده و در چارچوب آن فعالیت کرده و مکلف به اجرای بندهای طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن و حل بحران سوریه و فراهم کردن حمایت‌های لازم رای شهروندان سوری است.

دو: این هیئت فعالیت و کار خود را به محض امضای این پروتکل آغاز می‌کند و فعالیت خود را با هیئتی متشکل از رئیس هیئت و تعدادی از ناظران که تعداد آنها به 30 نفر می‌رسد، شروع می‌کند.
 
سه: این هئیت مسئول کسب اطلاع و فهم حقایق اوضاع جاری در سوریه از طرق زیر می‌باشد:
 
1- کنترل و نظارت بر تمام خشونت‌های اعمال شده از هر منبع و در تمام شهرها و مناطق مسکونی سوریه.

2- حصول اطمینان از عدم تعرض به دستگاه‌‌های امنیتی سوریه و آن‌چه که تظاهرات مسالمت‌آمیز خوانده می‌شود.

3- حصول اطمینان از آزادی تمام بازداشت‌شدگان حوادث اخیر.

4- کسب اطمینان از عقب‌نشینی نیروهای مسلح و از بین رفتن و محو تمام نشانه‌های نظامی از شهرها و مناطق مسکونی که شاهد تظاهرات و تحرکات اعتراض آمیز است.

5- تحقق دادن مجوز به رسانه‌های عربی و بین المللی توسط دولت سوریه جهت تهیه خبر ، گزارش و فراهم کردن زمینه نقل و انتقال و حرکت آزاد آنها در تمام مناطق سوریه و عدم تعرض به آنها.

6- این هیئت دارای آزادی ارتباط و تماس و ایجاد هماهنگی با سازمان‌های غیردولتی و خصوصی و مسئولان دولتی و هر شخصیت و خانواده‌ای که از حوادث اخیر متضرر شده‌اند.

7- این هیئت دارای آزادی کامل تردد و رفت و آمد و آزادی اجرایی در قبال هر آن‌ چیزی است که آن را برای برقراری رابطه و انجام دیدارهای لازم در ارتباط با مسائل جاری در سوریه و مرتبط با وظایف هیئت و در چارچوب آن لازم می‌داند تا حمایت‌های لازم و مورد نیاز برای حمایت از شهروندان سوری را فراهم کند.

8- اقدام هیئت به بازدید از اردوگاه‌های پناهندگان در کشورهای همجوار جهت اطلاع از اوضاع آنها.
 
چهار: دولت سوریه جهت کمک به این‌که هیئت ناظران عربی ماموریت خود را به نحو احسن در سوریه به انجام برساند،‌ دمشق موظف به اجرای تعهدات زیر می‌شود:
 
1- ارائه و فراهم تمام تسهیلات لازم و دادن اجازه به ورود تجهیزات فنی لازم جهت موفقیت عملکرد هیئت و فراهم کردن مقرها و اماکن استقراری در پایتخت سوریه و دیگر مناطق مورد درخواست هیئت.

2- فراهم ساختن زمینه‌ها و راه‌های دستیابی و آزادی تحرک و تردد امن برای تمام اعضای هیئت در تمام نقاط سوریه، در زمانی که هیئت آن را مشخص و معین می‌کند.

3- تلاش برای فراهم کردن زمینه بازدید هیئت از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و مراکز پلیس و بیمارستان‌ها در هر زمانی که هئیت آن را مشخص می‌‌کند.

4- تضمین آزادی دیدار و ملاقات و برگزاری نشست‌های لازم برای هیئت جهت ادای وظایف محوله بر آن.

5- تضمین عدم کنترل و نظارت و تحت فشار قرار دادن افراد یا افراد خانواده و بستگان تمام کسانی که هیئت با آنها دیدار و ملاقات داشته یا از اطلاعات و شهادت‌های آنها استفاده کرده است.

6- تفویض یا دادن مصونیت‌های لازم به هیئت و اعضای آن بر اساس مصونیت‌های داده شده به کارشناسان سازمان ملل متحد که در ماده ششم توافقنامه مصونیت‌های سازمان ملل متحد امضا شده در سال 1946 به آن اشاره شده است.
 
پنج: ارائه گزارشی از نتایج عملکرد هیئت به دبیرکل اتحادیه عرب برای ارائه آن به مجلس وزارتی و اتخاذ تصمیمات و اقدامات لازم درباره آن.
 
بر اساس این گزارش، این سند در شهر قاهره و در مقر اتحادیه عرب در 12 دسامبر 2011 در دو نسخه تهیه و تنطیم شد.

طرف اول امضا کننده پروتکل نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب است که سفیر احمد بن حلی از طرف وی آن را امضا کرد.

و طرف دوم امضا کننده پروتکل ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه است که سفیر فیصل المقداد از طرف وی آن را امضا کرد.
نظرات بینندگان