arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۰

دختران کمتر از پسران نیستند؛ نقش جنسیت در نبوغ ریاضی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیشتازی پسرها در ریاضیات ریشه زیستی ندارد!
گروهی از پژوهشگران آمریکایی با بررسی نمرات یک آزمون بین المللی دریافتند درخشش پسران در ریاضی، اسطوره ای است که پایه زیستی ندارد.
به گزارش مهر، فرضیه رییس پیشین دانشگاه هاروارد که در سال 2005 منتشر شد حکایت از آن داشت مردان به طور طبیعی نسبت به زنان از توانایی بالاتری برای یادگیری ریاضی برخوردارند از همین رو بیشتر فیزیکدانان و ریاضیدانان مرد هستند.
اکنون پژوهش های محققان دانشگاه ویسکونسین نشان می دهد این موضوع منشأ زیستی نداشته و باید دلایل آن را در پدیده های اجتماعی- فرهنگی جستجو کرد.
در این پژوهش، اطلاعات گردآوری شده از نتایج یک آزمون ریاضی بین المللی که با شرکت دانش آموزان 86 کشور برگزار شده بود تحلیل و یافته های آن با فرضیه «سامرز» درباره تغییرپذیری بالاتر مردان مقایسه شد.
بر پایه این فرضیه، مردان چه از جنبه منفی چه از جنبه مثبت نسبت به زنان جلوتر از حد متوسط هستند. به همین دلیل حضور مردان در مشاغل بالاتر بیشتر است و به ندرت زنان به یک ریاضیدان برجسته تبدیل می شوند.
به عبارت دیگر در میان مردان افرادی که یا «انیشتین انیشتین» یا «کودن کودن» هستند، بیشتر است. درحالی که بیشتر زنان چه از جنبه مثبت چه از جنبه منفی در حد متوسط قرار دارند.
بر پایه این پژوهش ها در برخی کشورها(که از نظر فرهنگی توسعه یافته تر هستند) هیچ اختلاف جنسیتی چشمگیری در زمینه استعدادهای ریاضی وجود ندارد.
پژوهشگران با ارزیابی میزان تساوی حقوق اجتماعی زنان و مردان(بر پایه تفاوت های درآمد، آموزش و شرکت در فعالیت های سیاسی) دریافتند در کشورهایی که پسران در آزمون ریاضی نمراتی کمتر از دختران می گیرند در دیگر کاربردهای وابسته به ریاضی نیز ضعیف هستند.
پیش از این پژوهشگران دانشگاه بلونیا نیز در مطالعات خود روی 124 کودک دختر بین 5 تا 7 سال دریافتند هنگامی که مادران به فرزندان دختر توضیح می دهند آنان می توانند در یادگیری ریاضی همانند یا حتی بهتر از پسران باشند توانایی کودک در دروس ریاضی افزایش می یابد.
برپایه این پژوهش ها، نمرات ریاضی دخترانی که مادر آنها باور داشتند پسران در درس ریاضی بهتر از دختران هستند 15 درصد کمتر از دخترانی بود که مادر آنها چنین اعتقادی نداشتند.
بر پایه گزارش «فیزیکال سنترال»، نتایج مطالعات دیگری نشان داد در کشورهای مسلمان که کلاس های مدارس راهنمایی و دبیرستان به صورت جداگانه برگزار می شود دختران در درس ریاضی نمرات بهتری به دست می آورند.
نظرات بینندگان