arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

دویچه‌وله: ترامپ نمی‌خواهد با ایران تقابل نظامی داشته باشد/ او دمدمی‌مزاج است و حرف‌ها و رفتارش تضاد دارند/ ترامپ می‌گوید خواهان مذاکره است و از طرفی دیگر از نابودی ایران حرف می‌زند

شبکه خبری آلمانی دویچه‌‌وله نوشت: ترامپ نمی‌خواهد با ایران تقابل نظامی داشته باشد. این دیدگاه به سیاست «آمریکا نخست» که وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود هم ارتباط دارد منظور اظهارات وی درباره بازگرداندن نظامیان از جنگ‌های هزینه‌بر مانند جنگ افغانستان است. اگر ترامپ با ایران از لحاظ نظامی درگیر شود، این اقدام نه تنها برخلاف نگاه اصلی وی درباره اقدام نظامی است، بلکه با وعده‌های انتخاباتی او هم در تضاد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک شبکه خبری آلمانی نوشت که رئیس‌جمهور‌آمریکا فردی دمدمی ‌مزاج است که سیاست‌های متناقضی را در برابر ایران در پیش گرفته است.

به گزارش فارس، شبکه خبری «دویچه‌‌وله» با اشاره به سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ایران نوشت که وی از یک سو ایران را به مذاکره فرا می‌خواند و از طرف دیگر این کشور را تهدید می‌کند. اینها ناشی از سیاست متناقض اوست.

در این گزارش آمده است که ترامپ رئیس‌جمهوری دمدمی‌مزاج است که حرف‌ها و رفتارش عموما با هم تضاد دارند. این موضوع درباره ایران هم صدق می‌کند. از یک طرف ترامپ می‌گوید که خواهان مذاکره مستیم با سران ایران است و از یک طرف دیگر از نابودی ایران حرف می‌زند. در این زمینه دلایل متفاوتی وجود دارد؛ یکی اینکه ترامپ تمایل دارد مشکل ایجاد کند و بعد خودش آنها را حل کند او درمورد تحولات ایران همین کار را می‌کند.

البته نباید فراموش کنیم که رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که نمی‌خواهد به تهران اجازه دهد تا تسلیحات هسته‌ای داشته باشد او همان کسی است که توافق هسته‌ای با ایران را که در پی سال‌ها مذاکره به دست آمد را بدون اینکه جایگزینی برای آن داشته باشد برهم زد.

ترامپ خواهان هیچ جنگی نیست

«موضوع دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود این است که ترامپ نمی‌خواهد با ایران تقابل نظامی داشته باشد. این دیدگاه بر مبنای مخالفت وی با اقدام نظامی آمریکاست که البته به طور بی سابقه‌ای با دیدگاه های «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همراستا است. البته به سیاست «آمریکا نخست» که وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود هم ارتباط دارد منظور اظهارات وی درباره بازگرداندن نظامیان از جنگ‌های هزینه‌بر مانند جنگ افغانستان است. اگر ترامپ با ایران از لحاظ نظامی درگیر شود، این اقدام نه تنها برخلاف نگاه اصلی وی درباره اقدام نظامی است، بلکه با وعده‌های انتخاباتی او هم در تضاد است.»

در ادامه این گزارش آمده است که علاوه بر همه اینها، ترامپ قطعا می‌داند که ایجاد بحران با ایران سخت‌تر و خطرناک‌تر از جنگ با عراق است. البته تمایل نداشتن ترامپ به اقدام نظامی را با توجه به موضع‌گیری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نمی‌توان به معنای رد کردن اقدام نظامی تعبیر کرد اما ترامپ هم می داند که تندرویی مانند بولتون کنار اوست و حتی به تازگی هم تاکید کرده است که شخص اوست که مواضع بولتون را تعدیل می‌کند. از رسانه‌های آمریکایی هم مشخص است که ترامپ هم از بولتون به دلیل سوق دادن وی به سمت جنگ انتقاد کرده است. البته با توجه به نقش بولتون در مذاکره با «پیونگ‌یانگ»، این احتمال وجود دارد که اگر ترامپ به این نتیجه برسد که مشاور امنیت ملی‌اش می‌خواهد او را بر خلاف خواستش درگیر جنگ کند، اظهارات او را نادیده بگیرد.

«عامل سوم هم این است که ترامپ باور دارد که به جای جنگ، با مذاکره مستقیم با ایران می‌تواند به توافق بهتری (در مقایسه با برجام) دست پیدا کند. البته در این زمینه دو مشکل وجود دارد یکی اینکه آیا اصلا مذاکره امکان‌پذیر است؟ به این منظور باید دو طرف از خود نرمش نشان دهند که چنین چیزی با موضع‌گیری‌های تند ترامپ علیه ایران در حال حاضر غیرممکن است و حتی اگر اینچنین هم شود، تضمینی برای موفقیت‌آمیز بودن آن نیست.»

دویچه‌وله نوشت که علاوه بر اینها، مذاکرات ترامپ با «کیم‌جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی هم تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. باید گفت که برآورد ترامپ از اینکه وی شخصا می تواند در قالب مذاکره مسایل را حل کند، در تضاد با واقعیت است.

نظرات بینندگان