arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

احتمال استیضاح ترامپ جدی تر شد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به «دان مک گان» مشاور حقوقی سابق کاخ سفید گفت برای ادای شهادت درباره تحقیقات مربوط به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در کنگره حاضر نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس‌جمهور آمریکا به مشاور حقوقی سابق کاخ سفید گفت برای ادای شهادت درباره تحقیقات مربوط به پرونده روسیه در کنگره حاضر نشود.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه به دان مک گان، مشاور حقوقی سابق کاخ سفید، گفت برای ادای شهادت درباره تحقیقات مربوط به پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در کنگره حاضر نشود.

وکیل مک گان با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد وی توصیه رئیس جمهور را محترم می‌شمارد و در کنگره شهادت نخواهد داد.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی این موضوع است که ترامپ ممکن است به طور غیرقانونی مانع از روند تحقیقات درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ شده باشد، اما پت سیپولون، مشاور حقوقی کاخ سفید، در نامه‌ای به این کمیته اعلام کرد مک گان به دلیل «مصونیت مبتنی بر قانون اساسی» و نیز «به منظور حفظ اختیارات ویژه دفتر ریاست جمهوری» نباید در کنگره حاضر شود.

جرالد ندلر، رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان، نیز در پاسخ به وی اعلام کرد ترامپ تلاش دارد تا مانع از ادای شهادت زیان بار درباره ممانعت خود از اجرای عدالت شود.

دیوید سیسیلین، یکی دیگر از نمایندگان دموکرات این کمیته، هشدار داد اگر دان مک گان در جلسه روز سه‌شنبه حاضر نشود، قانونگذاران ممکن است به منظور مجبور کردن دولت به ارائه مدارک و شاهدان، به تحقیق درباره استیضاح ترامپ ادامه دهند.

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیقات درباره روسیه، در گزارش خود به نقل از مک گان نوشت ترامپ ژوئن سال ۲۰۱۷ بار‌ها در تماس با وی گفته بود که وزارت دادگستری را مجبور به اخراج رابرت مولر به دلیل تضاد منافع کند. مک گان این دستور ترامپ را اجرا نکرد. بعد‌ها زمانی که بحث‌های خبری درباره این موضوع مطرح شد، مک گان به بازپرسان مولر گفت ترامپ تلاش داشت تا وی را مجبور به زیر سوال بردن صحت و درستی این گزارش‌ها کند، اما وی بار دیگر آن را رد کرد.

بسیاری از قانونگذاران دموکرات و همچنین بسیاری از دادستان‌های سابق که در این تحقیقات دخیل نیستند، نیز گفته اند دستور رئیس جمهور برای اخراج مولر و تلاش برای وادار کردن مک گان به دروغ گویی درباره آن می‌تواند به مثابه ارتکاب جرم مانع تراشی در اجرای عدالت باشد.

نظرات بینندگان